KudoZ home » English to Norwegian » Electronics / Elect Eng

bleach bypass

Norwegian translation: Ekstrem Kontrast


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:bleach bypass
Norwegian translation:Ekstrem Kontrast
Entered by: Helene1974

06:45 Dec 6, 2010
English to Norwegian translations [PRO]
Electronics / Elect Eng / Photography
English term or phrase: bleach bypass
Adjustments related to colour dynamics (bright, natural, portrait, landscape, vibrant, muted, bleach bypass, reversal film, monochrome)
Helene1974
United States
Ekstrem Kontrast
Explanation:
Bleach Bypass er vanskelig å oversette siden det henviser til en gammel teknikk som ble brukt under fremkalling av foto, der man hoppet over tilsettingen av blekingsmiddel. Dette førte til ekstremt høy kontrast og liten fargemetning i bildene. Dette er effekten dette digitale filteret prøver å etterligne. Utrykket "Ekstrem Kontrast" kan brukes for å få fram meningen og hensikten med det aktuelle filteret.

--------------------------------------------------
Note added at 17 days (2010-12-23 19:50:54 GMT)
--------------------------------------------------

Om en skal oversette det mer direkte, må det i så fall bli "blekings bypass" eller "uten bleking", siden det er blekingen av bildet som hoppes over, så bilder blir det motsatte av bleket - med ekstrem kontrast.
Selected response from:

Lars Erik Hauklien
Norway
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4bleket bypass
Sommerfeldt
3Ekstrem Kontrast
Lars Erik Hauklien


  

Answers


16 days   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
bleket bypass


Explanation:
This photographic technique doesn't seem to have a wording in Norwegian. I've heard "bleach bypass", along with "bleket bypass" used by several photographers, to describe high contrast/low saturation techniques.

Example sentence(s):
  • Hvordan lager man bleket bypass i Photoshop CS5?
Sommerfeldt
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian, Native in EnglishEnglish

17 days   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Ekstrem Kontrast


Explanation:
Bleach Bypass er vanskelig å oversette siden det henviser til en gammel teknikk som ble brukt under fremkalling av foto, der man hoppet over tilsettingen av blekingsmiddel. Dette førte til ekstremt høy kontrast og liten fargemetning i bildene. Dette er effekten dette digitale filteret prøver å etterligne. Utrykket "Ekstrem Kontrast" kan brukes for å få fram meningen og hensikten med det aktuelle filteret.

--------------------------------------------------
Note added at 17 days (2010-12-23 19:50:54 GMT)
--------------------------------------------------

Om en skal oversette det mer direkte, må det i så fall bli "blekings bypass" eller "uten bleking", siden det er blekingen av bildet som hoppes over, så bilder blir det motsatte av bleket - med ekstrem kontrast.

Example sentence(s):
  • The key attributes of this effect, which is originally drawn from film based alternative processing, is increased contrast, reduced saturation and beautiful graininess.

    Reference: http://www.stilljournal.com/default.asp?tid=6
Lars Erik Hauklien
Norway
Specializes in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian, Native in Norwegian (Bokmal)Norwegian (Bokmal)
PRO pts in category: 4