KudoZ home » English to Norwegian » Electronics / Elect Eng

outputted

Norwegian translation: VHS-bildet med progressiv skanning sendes deretter ut via kontaktene <COMPONENT VIDEO OUT>


15:40 Aug 12, 2004
English to Norwegian translations [PRO]
Tech/Engineering - Electronics / Elect Eng
English term or phrase: outputted
The VHS progressive scan image will then be outputted from the connectors.

Synes hele setningen var litt vrien, så jeg tar gjerne i mot forslag.
Sigbjørn Hovda
Norway
Norwegian translation:VHS-bildet med progressiv skanning sendes deretter ut via kontaktene <COMPONENT VIDEO OUT>
Explanation:


VHS-bildet med progressiv skanning sendes deretter ut via kontaktene <COMPONENT VIDEO OUT>

Eller
VHS-bildet med progressiv skanning sendes deretter ut via <COMPONENT VIDEO OUT>-kontaktene.

Progressiv skanning er det samme som brukes på en PC-skjerm, altså et videobilde uten delbilder som for vanlig fjernsyn (delbilder med 50 Hz på linje 1-3-5 osv + 50 Hz på linje 2-4-6 osv blir 25 Hz helbilder med alle linjer). Hele bildet fra topp til bunn sendes til skjermen i samme omgang, og bildefrekvensen er ofte ganske høy, f.eks. 100 Hz. Hensikten er å unngå linjeflimmer som er resultatet når det brukes delbilder. Progressiv skanning krever at TV-apparatet er laget for dette, mens videoavspilling på en PC-skjerm alltid benytter progressiv skanning.

Men det er uvanlig å bruke progressiv skanning for VHS, det er mer vanlig for DVD-spillere. DVD-plater er ofte innspilt med progressiv skanning, slik at bildet blir fullstendig stabilt.

Dette er andre gangs innsendelse, jeg skulle rette noe, og så ble det en teknisk feil. Varmen.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 36 mins (2004-08-12 17:17:37 GMT)
--------------------------------------------------

Du oversetter for en uvanlig VHS-spiller, dersom det ikke dreier seg om et ganske avansert kombinert DVD- og VHS-apparat. Bildene på VHS-båndet er helt sikkert 50 Hz med delbilder, fordi VHS-systemet ikke har båndbredde til mer, men hvis DVD-delen bruker progressiv skanning, og dersom TV-skjermen (nå heter det forøvrig monitor eller projektor) bare har komponentvideoinngang, må VHS-bildene i VHS/DVD-apparatet konverteres digitalt til også å være komponentvideo med progressiv skanning - før de på samme vis som DVD-bildene sendes via komponentvideokontaktene til en skjerm eller projektor som ikke har annet enn komponentvideoinngang. Utviklingen har gått temmelig raskt de siste årene, med helt nye tekniske løsninger for videofremvisning. Prisen på vanlige TV-apparater har gått ned siden 1960-årene med en faktor relativt til lønn (for ikke-oversettere) på godt over 20, men for et avansert videosystem - som faktisk også kan vise Dagsrevyen, dersom eieren bryr seg - har den nå skutt i været til mellom 30000 og 100000 kroner.

For info om komponentvideo, se
http://www.projectorcentral.com/component.htm

Selected response from:

Tor G Jensen
Grading comment
Tusen takk til Tor! Din ekspertise har kommet godt med. Også takk til Roald :)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4VHS-bildet med progressiv skanning sendes deretter ut via kontaktene <COMPONENT VIDEO OUT>
Tor G Jensen
4sendt ut
Roald Toskedal


  

Answers


22 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
sendt ut


Explanation:
Her er det jo snakk om signaler som sendes ut gjennom 'komponentkontaktene' så "sendt ut" skulle passe, vil jeg si.
"Component Video" er motstykket til "Composite Video", der altså de tre fargesignalene sendes separat, hver for seg, mens de i komposittvideo sendes samlet, sammen med en fargebærebølge. "Progressive Scan" er motstykket til "Interlaced Video", og den skanner bildene fortløpende på skjermen, mens "Interlaced" bare viser ett halvbilde om gangen, og så 'blandes' halvbildene til hele bilder på skjermen.

Håper dette ble forståelig... :)

--------------------------------------------------
Note added at 23 mins (2004-08-12 16:04:32 GMT)
--------------------------------------------------

Beklager, Tor, svaret ditt var ikke synlig da jeg begynte... ;)


    Reference: http://www.dvdnett.no/html/article/27504136.html
Roald Toskedal
Norway
Specializes in field
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 17

29 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
VHS-bildet med progressiv skanning sendes deretter ut via kontaktene <COMPONENT VIDEO OUT>


Explanation:


VHS-bildet med progressiv skanning sendes deretter ut via kontaktene <COMPONENT VIDEO OUT>

Eller
VHS-bildet med progressiv skanning sendes deretter ut via <COMPONENT VIDEO OUT>-kontaktene.

Progressiv skanning er det samme som brukes på en PC-skjerm, altså et videobilde uten delbilder som for vanlig fjernsyn (delbilder med 50 Hz på linje 1-3-5 osv + 50 Hz på linje 2-4-6 osv blir 25 Hz helbilder med alle linjer). Hele bildet fra topp til bunn sendes til skjermen i samme omgang, og bildefrekvensen er ofte ganske høy, f.eks. 100 Hz. Hensikten er å unngå linjeflimmer som er resultatet når det brukes delbilder. Progressiv skanning krever at TV-apparatet er laget for dette, mens videoavspilling på en PC-skjerm alltid benytter progressiv skanning.

Men det er uvanlig å bruke progressiv skanning for VHS, det er mer vanlig for DVD-spillere. DVD-plater er ofte innspilt med progressiv skanning, slik at bildet blir fullstendig stabilt.

Dette er andre gangs innsendelse, jeg skulle rette noe, og så ble det en teknisk feil. Varmen.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 36 mins (2004-08-12 17:17:37 GMT)
--------------------------------------------------

Du oversetter for en uvanlig VHS-spiller, dersom det ikke dreier seg om et ganske avansert kombinert DVD- og VHS-apparat. Bildene på VHS-båndet er helt sikkert 50 Hz med delbilder, fordi VHS-systemet ikke har båndbredde til mer, men hvis DVD-delen bruker progressiv skanning, og dersom TV-skjermen (nå heter det forøvrig monitor eller projektor) bare har komponentvideoinngang, må VHS-bildene i VHS/DVD-apparatet konverteres digitalt til også å være komponentvideo med progressiv skanning - før de på samme vis som DVD-bildene sendes via komponentvideokontaktene til en skjerm eller projektor som ikke har annet enn komponentvideoinngang. Utviklingen har gått temmelig raskt de siste årene, med helt nye tekniske løsninger for videofremvisning. Prisen på vanlige TV-apparater har gått ned siden 1960-årene med en faktor relativt til lønn (for ikke-oversettere) på godt over 20, men for et avansert videosystem - som faktisk også kan vise Dagsrevyen, dersom eieren bryr seg - har den nå skutt i været til mellom 30000 og 100000 kroner.

For info om komponentvideo, se
http://www.projectorcentral.com/component.htm



Tor G Jensen
Specializes in field
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 158
Grading comment
Tusen takk til Tor! Din ekspertise har kommet godt med. Også takk til Roald :)