International Translation Day 2017

Join ProZ.com/TV for a FREE event on September 26-27th celebrating International Translation Day! 50+ hours of content, Chat, Live Q&A & more. Join 1,000's of linguists from around the globe as ProZ.com/TV celebrates International Translation Day.

Click for Full Participation
KudoZ home » English to Norwegian » Engineering (general)

ghost reduction speed

Norwegian translation: hastighet for reduksjon av spøkelsesbilder


20:09 Mar 5, 2007
English to Norwegian translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering (general) / TV
English term or phrase: ghost reduction speed
Er det noen som kjenner en norsk betegnelse for å få bort "spøkelseseffekten" på TV?

Selecting ghost reduction speed
Sigrid Thorbjørnsrud
Norwegian translation:hastighet for reduksjon av spøkelsesbilder
Explanation:
Spøkelsesbildene ved feil i analog TV-overføring (flerveis refleksjon i luft, eller refleksjoner i kabelnett på grunn av mistilpasning) er ikke nødvendigvis bare doble, men kan være mangedoble. Da er det like greit å kalle fenomenet "spøkelsesbilder".

Hvis dette gjelder den analoge tunerdelen i TV-apparatet, finnes det en del tunere som har innebygde kretser for reduksjon av spøkelsesbilder. Men siden reduksjonshastighetendet kan varieres, gjelder det i dette tilfellet kanskje heller digitale bildebehandlingskretser.
Selected response from:

Tor G Jensen
Grading comment
Tusen takk for super forklaring.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4hastighet for reduksjon av spøkelsesbilder
Tor G Jensen
2hastighet for dobbeltbildereduksjon
Bjørnar Magnussen


  

Answers


23 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
ghost reduction speed
hastighet for dobbeltbildereduksjon


Explanation:
Eller "hastighet for reduksjon av dobbeltbilde".

Example sentence(s):
  • Når signalet støter på en hindring, spres signalet på to eller flere baner, noe som kan føre til forsinket mottak av det spredte signalet. Den potensielle ulempen er at vi får dobbeltbilde på TV-skjermen.
  • Common causes of ghosts: Multipath distortion, due to the fact that radio frequency waves may take paths of different length (by reflecting from building, clouds, etc.) to reach the receiver.

    Reference: http://nordic.computers.toshiba-europe.com/Contents/Toshiba_...
    Reference: http://en.wikipedia.org/wiki/Ghost_(television)
Bjørnar Magnussen
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 60

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
hastighet for reduksjon av spøkelsesbilder


Explanation:
Spøkelsesbildene ved feil i analog TV-overføring (flerveis refleksjon i luft, eller refleksjoner i kabelnett på grunn av mistilpasning) er ikke nødvendigvis bare doble, men kan være mangedoble. Da er det like greit å kalle fenomenet "spøkelsesbilder".

Hvis dette gjelder den analoge tunerdelen i TV-apparatet, finnes det en del tunere som har innebygde kretser for reduksjon av spøkelsesbilder. Men siden reduksjonshastighetendet kan varieres, gjelder det i dette tilfellet kanskje heller digitale bildebehandlingskretser.

Tor G Jensen
Works in field
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 116
Grading comment
Tusen takk for super forklaring.