KudoZ home » English to Norwegian » Government / Politics

gender mainstreaming

Norwegian translation: likestillingsintegrering


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:gender mainstreaming
Norwegian translation:likestillingsintegrering
Entered by: Carole Hognestad

13:49 Sep 5, 2011
English to Norwegian translations [PRO]
Bus/Financial - Government / Politics
English term or phrase: gender mainstreaming
Mainstreaming a gender perspective is the process of assessing the implications for women and men of any planned action, including legislation, policies or programmes, in any area and at all levels. It is a strategy for making the concerns and experiences of women as well as of men an integral part of the design, implementation, monitoring and evaluation of policies and programmes in all political, economic and societal spheres, so that women and men benefit equally, and inequality is not perpetuated. The ultimate goal of gender mainstreaming is to achieve gender equality.
Carole Hognestad
likestillingsintegrering
Explanation:
Likestillingsintegrering er en mulighet. Se referansene fra SV og Forskningsrådet.
Selected response from:

Joachim Stene
Norway
Grading comment
Thank you for your help.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1likestillingsintegrering
Joachim Stene
4integrering av likestillingsperspektivet (el. kjønnsperspektivet)
Hege Jakobsen Lepri


  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
likestillingsintegrering


Explanation:
Likestillingsintegrering er en mulighet. Se referansene fra SV og Forskningsrådet.

Example sentence(s):
  • Nordisk Ministerråd har de siste årene fokusert mye på likestillingsintegrering (gender mainstreaming), og har i år...
  • ...der de blant annet diskuterer hva som skal til for å lykkes i arbeid med likestillingsintegrering (gender mainstreaming).

    Reference: http://arkiv.sv.no/partiet/utvalg/kvinne_utv/likestillingshn...
    Reference: http://kilden.forskningsradet.no/c17251/artikkel/vis.html?ti...
Joachim Stene
Norway
Works in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 8
Grading comment
Thank you for your help.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Lingviking: Eventuelt «kjønns-og likestillingsintegrering» som det står i tredje avsnitt i den øverste lenken, men jeg stemmer for «likestillingsintegrering» som helt klart høres ut som et typisk norsk ord. Ulempen er selvsagt at det til en viss grad kan misforstås..
1 day 10 hrs

1 day 1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
integrering av likestillingsperspektivet (el. kjønnsperspektivet)


Explanation:
Av og til er sammensatte ord greit, men likestillingsintegrering høres rett og slett for kjelkete ut.
Allerede da jeg jobbet med EU-prosjekter for 7-12 år siden var den etablerte oversettelsen av dette "integrering av likestillingsperspektivet" (underforstått: på alle samfunnsområder).

Dette kan man se i oversatte forskningsrapporter: http://www.norden.org/no/publikasjoner/publikasjoner/2009-78...

--------------------------------------------------
Note added at 6 days (2011-09-12 05:30:44 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Ut fra antall treff på google er min erfaring som prosjektleder i regional utvikling ikke utdatert likevel.
"integrering av likestillingsperspektivet" vinner over "likestillingsintegrering" med et forholdstall på runct 10:1.

--------------------------------------------------
Note added at 6 days (2011-09-12 05:32:44 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Og Integrering av kjønnsperspektivet får rundt 100 ganger så mange treff som det svaret som le valgt.

Example sentence(s):
  • Integrering av likestillingsperspektivet, også kalt gender mainstreaming eller integrering av kjønnsperspektivet, vil si at alle ansatte, uavhengig av sakfelt, skal vurdere konsekvensene et vedtak vil ha for kvinner og menn.
  • Dette kalles for å integrere likestillingsperspektivet i ordinært virke - eller \

    Reference: http://www.norden.org/no/publikasjoner/publikasjoner/2009-78...
    Reference: http://www.duo.uio.no/sok/work.html?WORKID=46587
Hege Jakobsen Lepri
Specializes in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 4