inward processing

Norwegian translation: innenlands bearbeiding

English term or phrase:inward processing
Norwegian translation:innenlands bearbeiding
Entered by: KLLS

09:38 Oct 15, 2013
English to Norwegian translations [PRO]
Law/Patents - Law: Taxation & Customs / customs
English term or phrase: inward processing
Inward processing allows imported raw materials or semi-manufactured goods to be processed for re-export within the Community by Community manufacturers without a requirement that the manufacturers have to pay customs duty and VAT on the goods being used.
KLLS
Poland
innenlands bearbeiding
Explanation:
http://www.lovdata.no/ltavd1/filer/sf-20061019-1693.html

http://www.lovdata.no/ltavd1/filer/sf-20031205-1878.html

https://www.google.pl/search?q="innenlands bearbeiding"&oq="...
Selected response from:

Bjørnar Magnussen
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4aktiv foredling
Ove Pedersen
5 -1innenlands bearbeiding
Bjørnar Magnussen


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
innenlands bearbeiding


Explanation:
http://www.lovdata.no/ltavd1/filer/sf-20061019-1693.html

http://www.lovdata.no/ltavd1/filer/sf-20031205-1878.html

https://www.google.pl/search?q="innenlands bearbeiding"&oq="...

Bjørnar Magnussen
Specializes in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 20

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Ove Pedersen: Dette kan bare brukes dersom bearbeidingen skjer i Norge. Her er det EU det er snakk om.
22 hrs
  -> Hvis du søker i de offisielle norske oversettelsene av EU-rettsaktene (http://decentius.hit.uib.no/udbase/celex/freetext.html), vil du finne mange eksempler på at "innenlands bearbeiding" også brukes når bearbeidingen skjer i EU.

7 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
aktiv foredling


Explanation:
Ifølge iate heter det dette på både svensk og dansk, og det er mange treff på norsk også.

--------------------------------------------------
Note added at 22 hrs (2013-10-16 07:50:34 GMT)
--------------------------------------------------

Hentet fra tollvesenets veileder til bearbeiding av landbruksvarer:

Innenlands bearbeiding
Brukes i enkelte sammenhenger som en samlebetegnelse for drawback, tollager D og innenlands bearbeiding. I EU nyttes uttrykket ”aktiv foredling”.
(http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=...



Example sentence(s):
  • Aktiv foredling kan brukes hvis varene skal bearbeides eller foredles i EU og hvor hensikten er å reeksportere ferdigvaren fra EU etter bearbeidingen.

    Reference: http://www.innovasjonnorge.no/Ut-i-verden/handelsregler/faga...
Ove Pedersen
Norway
Works in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Bjørnar Magnussen: "Innenlands bearbeiding" gir 72 treff i de offisielle norske oversettelsene av EU-rettsaktene (http://decentius.hit.uib.no/udbase/celex/freetext.htm). "Aktiv foredling" gir null treff i disse rettsaktene.
22 hrs
  -> Det er likevel misvisende siden det handler om bearbeiding innenfor fellesskapet og begrepet "innenlands" dermed er irrelevant. Dette er et av mange eksempler på at termer i UD-basen ikke nødvendigvis fungerer i virkeligheten.