battery fluid specific gravity

Norwegian translation: batterisyrens spesifikke vekt

06:58 Oct 31, 2005
English to Norwegian translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering / Automotive, forklift
English term or phrase: battery fluid specific gravity
When there is significant variation in voltage and battery fluid specific gravity between individual battery cells, full charging will not be possible.

Her står jeg fast litt.
Astrid Waatland
Norway
Norwegian translation:batterisyrens spesifikke vekt
Explanation:
Dersom det er betydelig forskjell på spenningen og batterisyrens spesifikke vekt mellom de enkelte battericellene, vil lading ikke være mulig.
Selected response from:

Per Bergvall
Norway
Grading comment
Jepp. Takk.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5batterielektrolyttens spesifikke vekt
Tor G Jensen
5batterisyrens spesifikke vekt
Per Bergvall


  

Answers


58 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
batterisyrens spesifikke vekt


Explanation:
Dersom det er betydelig forskjell på spenningen og batterisyrens spesifikke vekt mellom de enkelte battericellene, vil lading ikke være mulig.

Per Bergvall
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 146
Grading comment
Jepp. Takk.

5 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
batterielektrolyttens spesifikke vekt


Explanation:
"Batterivæske" er ikke så vanlig brukt. I stedet snakkes det om "elektrolytt". For bly-syre-batterier er elektrolytten en syre (svovelsyre), men for nikkel-kadmium-batterier er elektrolytten IKKE en syre, men en alkalisk væske (kaliumhydroksyd).

Men for ikke-tekniske lesere kan kanskje "batterivæske" allikevel gå. Spesielt fordi mange batterier ikke har en elektrolytt i væskeform, i hvert fall ikke i en væskeform som gjør det mulig å måle spesifikk vekt (f.eks. tette nikkel-kadmium-batterier).

Tor G Jensen
Specializes in field
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 248




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search