KudoZ home » English to Norwegian » Medical: Instruments

Hotpad

Norwegian translation: kontroller


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Hotpad
Norwegian translation:kontroller
Entered by: anebjordal

21:39 Aug 8, 2006
English to Norwegian translations [PRO]
Medical: Instruments
English term or phrase: Hotpad
Hva ville hotpads hete i denne sammenhengen: Hotpads are located at the bottom of the screen for brightness adjustments.
anebjordal
Ecuador
kontroller
Explanation:
Enig med begge de lærde svarerne, men i praktisk språk bør dette bare bli "nederst i skjermbildet finner du kontroller for justering av lysstyrken".
Selected response from:

Per Bergvall
Norway
Grading comment
Takker for hjelpen.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4trykknapp
Tor G Jensen
3kontroller
Per Bergvall
2trykkfølsom flate
Bjørnar Magnussen


  

Answers


18 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
hotpad
trykkfølsom flate


Explanation:
Jeg tror "hotpad" kan være et trykkfølsomt område eller flate.

Ref: "When a designated "hotpad" (a pen-sensitive, off-screen control similar to a function key) is touched, the next pen touch is interpreted as a right-click."

Example sentence(s):
  • http://66.249.93.104/search?q=cache:4-bFZ52CGfwJ:www.walkermobile.com/pen_computer_technology2.pdf+hotpad+bottom+of+screen&hl=en&gl=uk&ct=clnk&cd=4
Bjørnar Magnussen
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 156

8 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
hotpad
trykknapp


Explanation:
Dette er sannsynligvis i praksis trykknapper som er tegnet opp på en trykkfølsom skjerm (og som ikke er fysiske i mekanisk forstand), for reduksjon og øking av lysstyrken på skjermen.

For øvrig brukes ofte "kontaktflate" som oversettelse av "pad", særlig i forbindelse med elektroniske kretskort.

"Hotpad" har bakgrunn i programvareutviklerens tenkning om at kontaktflatene på skjermen representerer "varme" områder med en innprogrammert plassering. For brukeren er dette allikevel trykknapper.

Tor G Jensen
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 63

14 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
hotpad
kontroller


Explanation:
Enig med begge de lærde svarerne, men i praktisk språk bør dette bare bli "nederst i skjermbildet finner du kontroller for justering av lysstyrken".

Per Bergvall
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 52
Grading comment
Takker for hjelpen.