KudoZ home » English to Norwegian » Medical: Instruments

specimen

Norwegian translation: preparat


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:specimen
Norwegian translation:preparat
Entered by: Lingua Danica

15:27 Sep 1, 2006
English to Norwegian translations [PRO]
Medical: Instruments
English term or phrase: specimen
I teksten skjelnes mellom "specimen preparation" og "sample preparation". Jeg trodde det var samme sak. Noen som kjenner til de finere detaljene her?
anebjordal
Ecuador
preparat
Explanation:
Definisjion:
specimen = preparat
sample = prøve/prøvemateriale

--------------------------------------------------
Note added at 1 day4 hrs (2006-09-02 20:02:10 GMT)
--------------------------------------------------

"specimen preparation" og "sample preparation" er stort set synonymer.
Men den tekniske definisjion er preparat (specimen) og prøve (sample).
Selected response from:

Lingua Danica
Denmark
Grading comment
Takk for hjelpen L.D.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5preparatLingua Danica
3 +1prøve
Bjørnar Magnussen


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
prøve


Explanation:
Jeg vil anta at "specimen preparation" og "sample preparation" er synonymer hvis ikke noe annet kommer klart fram av konteksten. Hvis du vil få sikkerhet, kan du stille spørsmålet på engelsk-engelsk (i stedet for engelsk-norsk), slik at du får kommentarer fra flere som har engelsk som morsmål.

Bjørnar Magnussen
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 156

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tore Bjerkek: Det kan godt hende at enkelte vil at et preparat skal være spesifikt, slik at bloddråpene i en blodprøve blir et blodpreparat når de ligger på objektglasset.
1 day9 hrs

44 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
preparat


Explanation:
Definisjion:
specimen = preparat
sample = prøve/prøvemateriale

--------------------------------------------------
Note added at 1 day4 hrs (2006-09-02 20:02:10 GMT)
--------------------------------------------------

"specimen preparation" og "sample preparation" er stort set synonymer.
Men den tekniske definisjion er preparat (specimen) og prøve (sample).



    Reference: http://bergman.no.ww03.online4u.no/Default.asp?Cat=204
    Reference: http://home.online.no/~laaneb/PROSINS6.htm
Lingua Danica
Denmark
Specializes in field
Native speaker of: Danish
PRO pts in category: 8
Grading comment
Takk for hjelpen L.D.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Erling Dugan: Vanligvis er "specimen" i denne sammenhengen også en "prøve".
2 mins

agree  Tore Bjerkek: Selv om det i dagligtale kan være mer vanlig å si vesvprøve enn vevspreparat er ordet preparat like fullverdig og slett ikke feil.
1 day10 hrs