KudoZ home » English to Norwegian » Music

emphasis

Norwegian translation: betoning


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:emphasis
Norwegian translation:betoning
Entered by: Frode Aleksandersen

23:20 Nov 24, 2008
English to Norwegian translations [PRO]
Tech/Engineering - Music
English term or phrase: emphasis
F.eks. "Sampling frequency: 8 kHz to 48 kHz (32, 44.1, 48 kHz for emphasis)"

Jeg har sett et par forskjellige alternativer her - ettertrykk, styrke og simpelthen bare emphasis. Har vi noen andre ord, og hva er egentlig standardtermen?
Frode Aleksandersen
Norway
betoning
Explanation:
Jeg mener at du i den setningen ikke kan bruke "ettertrykk" eller "styrke", men du kan bruke "emphasis", som på norsk heter "betoning".

http://ansatte.hials.no/hst/hstradio/Rekap17X.htm
"Pre- emphasis og de- emphasis (norsk. for- og etter- betoning)"

"betoning (emphasis)"
http://www.idi.ntnu.no/grupper/db/miscellaneous/masterthesis... (side 49)


Selected response from:

Egil Presttun
Norway
Grading comment
Mener å ha vært borti denne før, men den satt litt langt inne. Takk for hjelpen :).
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +3betoning
Egil Presttun
4Hva med "med trykk på"?tinaparelius


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
betoning


Explanation:
Jeg mener at du i den setningen ikke kan bruke "ettertrykk" eller "styrke", men du kan bruke "emphasis", som på norsk heter "betoning".

http://ansatte.hials.no/hst/hstradio/Rekap17X.htm
"Pre- emphasis og de- emphasis (norsk. for- og etter- betoning)"

"betoning (emphasis)"
http://www.idi.ntnu.no/grupper/db/miscellaneous/masterthesis... (side 49)




Egil Presttun
Norway
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 6
Grading comment
Mener å ha vært borti denne før, men den satt litt langt inne. Takk for hjelpen :).

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ingrid Thorbjørnsrud: Veldig godt forslag!
7 hrs

agree  Lars Johannessen: Helt enig!
8 hrs

agree  Hilde Granlund: Betoning er i alle fall det vanligste uttrykket innenfor klassisk/akustisk musikk
11 hrs

9 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Hva med "med trykk på"?


Explanation:
One puts emphasis on
En legger trykk på

tinaparelius
Canada
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian