KudoZ home » English to Norwegian » Other

telecentric throw

Norwegian translation: telesentrisk projeksjon


22:43 Apr 2, 2007
English to Norwegian translations [PRO]
Tech/Engineering - Other / Projector
English term or phrase: telecentric throw
Some projectors use a telecentric throw, meaning the image is projected directly horizontal to the position of the projector

Telesentrisk bildeavstand?
Hanne Aas
Norway
Norwegian translation:telesentrisk projeksjon
Explanation:
"Telesentrisk" bør være greit når det følger en forklaring like etter. Jeg foreslår "projeksjon" for "throw". Vi bruker jo "kast" når det gjelder lys (lyskaster), men for bilder holder vi oss til fremmedordet (som jeg støttet av min minimale latinkunnskap mener betyr "fremkasting").

--------------------------------------------------
Note added at 10 hrs (2007-04-03 09:33:46 GMT)
--------------------------------------------------

Hehe. Der svarte vi samtidig, gitt. Jeg lar svaret mitt stå, men skal ikke sutre hvis jeg ikke får noen poeng.
Selected response from:

Kjell Thornes
Spain
Grading comment
Spain ... 4 points! Takk for hjelpen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3telesentrisk projeksjon
Kjell Thornes
3telesentrisk projeksjon
Bjørnar Magnussen


  

Answers


10 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
telesentrisk projeksjon


Explanation:
Jeg tror "telecentric throw" er synonymt med "telecentric projection".

Ref: "projeksjon (av lat. projicere, kaste fram)
2. Mat., avbildning av en flate el. et legeme på et plan, p.-planet. Linjene som forbinder de enkelte punkter på figuren med de tilsvarende punkter på p.-planet, kalles p.-stråler. Er disse parallelle, får man en parallellp.; hvis de står loddrett på p.-planet, fås en rettvinklet, ortogonal el. loddrett p., i motsatt fall fås en skjev parallellp. Hvis strålene går ut fra et punkt (senteret), fås en sentralp."


    Reference: http://www.caplex.no/Web/ArticleView.aspx?id=9328536
Bjørnar Magnussen
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 66

10 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
telesentrisk projeksjon


Explanation:
"Telesentrisk" bør være greit når det følger en forklaring like etter. Jeg foreslår "projeksjon" for "throw". Vi bruker jo "kast" når det gjelder lys (lyskaster), men for bilder holder vi oss til fremmedordet (som jeg støttet av min minimale latinkunnskap mener betyr "fremkasting").

--------------------------------------------------
Note added at 10 hrs (2007-04-03 09:33:46 GMT)
--------------------------------------------------

Hehe. Der svarte vi samtidig, gitt. Jeg lar svaret mitt stå, men skal ikke sutre hvis jeg ikke får noen poeng.

Kjell Thornes
Spain
Works in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 9
Grading comment
Spain ... 4 points! Takk for hjelpen!