KudoZ home » English to Norwegian » Other

yaw

Norwegian translation: rotasjon


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:yaw
Norwegian translation:rotasjon
Entered by: Vibeke Koehler

21:13 Apr 9, 2007
English to Norwegian translations [PRO]
Tech/Engineering - Other / Projektor (montering og justering)
English term or phrase: yaw
The projector can be adjusted for roll, pitch and yaw.

Dreining? Rotasjon?
Hanne Aas
Norway
rotasjon
Explanation:
yaw = rotasjonsbevegelse om vertikal akse
Selected response from:

Vibeke Koehler
Norway
Grading comment
Jeg valgte dette forslaget! Tusen takk for hjelpen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1justeres ift. vertikalakse
Bjørnar Magnussen
4slingring
Terje Ostgaard
4rotasjon
Vibeke Koehler


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
rotasjon


Explanation:
yaw = rotasjonsbevegelse om vertikal akse

Vibeke Koehler
Norway
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 12
Grading comment
Jeg valgte dette forslaget! Tusen takk for hjelpen!

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
slingring


Explanation:
;-))


    Reference: //http://avforum.no/forum/digitale-projektorer/43725-offisie...
Terje Ostgaard
Spain
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 4

11 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
adjusted for yaw
justeres ift. vertikalakse


Explanation:
"roll, pitch, yaw" er maritime uttrykk som brukes om bevegelsene til et skip (eller fly). De tilsvarende norske termene er "rull, stamp, giring".

Hvis du velger å oversette med norske uttrykk, må de defineres ved første gangs bruk, f.eks. slik: "giring (posisjon ift. vertikalaksen). Alternativet er å skrive om. "...adjusted for roll, pitch and yaw" blir da "kan justeres ift. lengde-, tverr- og vertikalakse".


yaw — Oscillation of a ship about the vertical axis. (http://amsglossary.allenpress.com/glossary/browse?s=Y&p=1)

pitch — The oscillation of a ship about the lateral axis, that is, alternate rising and falling of bow and stern. (http://amsglossary.allenpress.com/glossary/search?p=1&query=...

roll — Transverse oscillation of a ship about its longitudinal axis.
(http://amsglossary.allenpress.com/glossary/search?p=1&query=...

Bjørnar Magnussen
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 66

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Roald Toskedal: Man snakker vel oftes om "de tre frihetsgradene" som samlebegrep.
4 hrs