KudoZ home » English to Norwegian » Other

Squatter settlements

Norwegian translation: uformelle bosettinger


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Squatter settlements
Norwegian translation:uformelle bosettinger
Entered by: brigidm

21:15 Nov 17, 2008
English to Norwegian translations [PRO]
Social Sciences - Other
English term or phrase: Squatter settlements
Squatter settlements grow because demand for cheap housing outstrips supply. Houses are made from available cheap materials such as packing cases, metal cans, plywood, and cardboard. Sanitation is grossly inadequate, electricity and gas may not be available, and roads are not metalled. In addition, education and medical facilities are severely limited

Uformelle bosettinger?
Hanne Aas
Norway
uformelle bosettinger
Explanation:
Jeg er enig med Hanne, dette uttrykk brukes av flere autoritative kilder, inkl. den norske regjeringen.

Utdrag fra oppgit web ref: "Folketallet i verdens storbyer øker dramatisk. Den raske urbaniseringen
gjør at planlegging og tilrettelegging for boligbygging
ikke holder tritt med behovet for boliger i de fl este byer i land
i Sør. Én milliard mennesker lever i dag i slumområder. De
bor i skur som knapt kan kalles boliger og må klare seg uten
avløpssystemer for kloakk, elektrisitet og innlagt vann. En
betegnelse på slike områder er uformelle bosettinger. Beboerne
lever uten rettigheter til tomt og bolig, og kan når som helst
jages fra området."
Selected response from:

brigidm
Norway
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +4uformelle bosettinger
brigidm
3 +3provisorisk slumbebyggelse
Bjørnar Magnussen
3 -2ulovlige bosettinger
Ivan Eikås Skjøstad


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
squatter settlements
provisorisk slumbebyggelse


Explanation:
Iht. Clue.


    Reference: http://www.miljoreferanser.no/public/tesaurus/visterm.asp?te...
Bjørnar Magnussen
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 66
Notes to answerer
Asker: Hei!Lurer litt på om "uformelle bosettinger" også kan brukes. Fant dette på nettet: Uformelle bosettinger I mange utviklingsland er store deler av befolkningen utestengt fra det formelle boligmarkedet. De tvinges til å skaffe seg husvære gjennom uformelle kanaler, i slumområder hvor boligforholdene er dårlige, med høy botetthet og mangelfulle sanitære forhold. Her lever de uten rettigheter til tomt og bolig, og kan når som helst jages fra området. NBBL har laget denne temabrosjyren fordi NBBL, gjennom sitt utviklingssamarbeid med lokale organisasjoner, har erfaringer med formalisering av uformelle bosettingsområder slik at beboerne får eiendomsrett eller sikre leieforhold.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  NO-EN-DE: Eller bare "slumbebyggelse"
9 hrs

agree  Vedis Bjørndal: Denne passer godt i sammenhengen her
1 day9 hrs

agree  Hilde Granlund: jeg synes også dette dekker meningen best
1 day12 hrs

8 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +4
squatter settlements
uformelle bosettinger


Explanation:
Jeg er enig med Hanne, dette uttrykk brukes av flere autoritative kilder, inkl. den norske regjeringen.

Utdrag fra oppgit web ref: "Folketallet i verdens storbyer øker dramatisk. Den raske urbaniseringen
gjør at planlegging og tilrettelegging for boligbygging
ikke holder tritt med behovet for boliger i de fl este byer i land
i Sør. Én milliard mennesker lever i dag i slumområder. De
bor i skur som knapt kan kalles boliger og må klare seg uten
avløpssystemer for kloakk, elektrisitet og innlagt vann. En
betegnelse på slike områder er uformelle bosettinger. Beboerne
lever uten rettigheter til tomt og bolig, og kan når som helst
jages fra området."


    Reference: http://www.nbbl.no/archive/107/13731/UBosettinger.pdf
brigidm
Norway
Native speaker of: English
PRO pts in category: 20
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.
Notes to answerer
Asker: Ville bare si at denne termen fremdeles er uavklart. Takk for alle kommentarer og hjelp så langt.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Vedis Bjørndal
38 mins
  -> Takk, Vedis (tidlig opp

agree  Egil Presttun
55 mins
  -> Takk, Egil

agree  NO-EN-DE: Om det er en tekst som skal vaere politisk korrekt/sensitiv gjoer denne jobben. For tekster av mer uformell art er "slumbebyggelse" dekkende.
1 hr
  -> Enig og takk, NO-EN-DE

neutral  Ivan Eikås Skjøstad: Kun ett av mange navn som kun henspeiler holdningen til dette, på samme måte som "spontan bebyggelse", "uautorisert bebyggelse", "ukontrollert bebyggelse" etc.
2 hrs
  -> Helt enig at det er en av mange som henspeiler holdingen uttrykt i kontektsen. Ser derfore ikke hvorfor du ikke er enig at den kan brukes, Ivan....?

agree  Ingrid Thorbjørnsrud
7 hrs
  -> Takk, Ingrid

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -2
squatter settlements
ulovlige bosettinger


Explanation:
"One common confusion regarding squatter settlements is its relation to the term "slum". Encyclopedia Britannica defines a slum as "...a residential areas that are physically and socially deteriorated and in which satisfactory family life is impossible. Bad housing is a major index of slum conditions. By bad housing is meant dwellings that have inadequate light, air,toilet and bathing facilities; that are in bad repair, dump and improperly heated; that do not afford opportunity for family privacy; that are subject to fire hazard and that overcrowd the land, leaving no space for recreational use....." Therefore, while a slum settlement refers to the condition of a settlement, squatter settlement would refer to the legal position of the settlement."

squatter settlements oversetter jeg derfor til ulovlige bosetninger siden okkupasjon ikke gir riktige assosiasjoner.



--------------------------------------------------
Note added at 11 hrs (2008-11-18 08:44:28 GMT)
--------------------------------------------------

Jeg regner med at når en oversetter til norsk tar en hensyn til hvilken term som passer best i målspråket, og tilpasser dette til norsk lovgiving. I Norge er dette som kjent ikke lov, selv om noen i SV er uenige:

Et mindretall på seks mot ni vil dessuten ha følgende formulering: «SV vil foreslå at det skal bli lovlig å bebo hus som er regulert til boligformål, men som ikke har vært i bruk det siste året». Lysbakken og Bjørnøy er blant dem som står bak forslaget om å tillate husokkupasjon


    Reference: http://www.gdrc.org/uem/define-squatter.html
Ivan Eikås Skjøstad
Norway
Works in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian, Native in Norwegian (Bokmal)Norwegian (Bokmal)
PRO pts in category: 41

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Vedis Bjørndal: Jeg tror ikke disse er direkte ulovlige i Storbritannia
7 hrs
  -> By the Trespass (Scotland) Act 1865, it is a criminal offence to 'lodge in any premises or encamp on any land which is private property without the consent or permission of the owner or legal occupier'. The maximum penalty is a fine and imprisonment up to

disagree  Ingrid Thorbjørnsrud: Synes kanskje ikke "ulovlig" passer så godt her, fordi det 1) ikke er snakk om bosetningens rettslige status 2) også "normale" bygninger kan være ulovlig oppført.
14 hrs
  -> 1) a slum settlement refers to the condition of a settlement, squatter settlement would refer to the legal position of the settlement 2)Det finnes ikke "normale" ulovlige bosetninger bortsett fra unntak som Vestbredden