KudoZ home » English to Norwegian » Photography/Imaging (& Graphic Arts)

blocky

Norwegian translation: grovkornet


05:55 Apr 4, 2007
English to Norwegian translations [PRO]
Tech/Engineering - Photography/Imaging (& Graphic Arts)
English term or phrase: blocky
Why does the video on my LCD display screen appear blocky or distorted.

Noen som kjenner et godt norsk ord her? I Thesaurus er "blocky" beskrevet slik: "marked by blocks or patches of unequally distributed light and shade, as in a photograph"
Hanne Aas
Norway
Norwegian translation:grovkornet
Explanation:
Vi trenger ikke ty til "pikselert" når vi har et godt, norsk ord.
Selected response from:

Bjørnar Magnussen
Grading comment
Da velger jeg den norske termen! Takk (også til dere andre)!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1grovkornet
Bjørnar Magnussen
4 +1pikselert
Vibeke Koehler
3kantete
Frank Ekeberg


  

Answers


54 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
kantete


Explanation:
Dette er vel mer dagligspråk enn fagterminologi. Jeg vil foreslå "kantete" (eller evt. "blokkete").


    Reference: http://blogg.huftis.org/artiklar/kantutjamning/
Frank Ekeberg
Norway
Works in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
pikselert


Explanation:
Bildet ser vel egentlig pikselert ut, dvs. at det oppsår små "blokker" i bildet, ikke kantete :-)

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2007-04-04 08:16:35 GMT)
--------------------------------------------------

her er et eksempel på pikselert bilde:

http://foto.no/cgi-bin/bilder/vis_bilde.cgi?id=5256&brukerid...

Vibeke Koehler
Norway
Works in field
Native speaker of: Norwegian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  absciarretta
2 days11 hrs

5 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
grovkornet


Explanation:
Vi trenger ikke ty til "pikselert" når vi har et godt, norsk ord.

Example sentence(s):
  • Helt greit til visning av tekst, mens bilder blir naturligvis veldig grovkornet og detaljfattige. Det mest positive er at skjermen er lesbar fra alle...
  • Jo større pikslene er desto mer grovkornet blir bildet å se til.

    Reference: http://www.dinside.no/php/art.php?id=265144
    Reference: http://www.romteknologi.no/books/33/4.html
Bjørnar Magnussen
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 24
Grading comment
Da velger jeg den norske termen! Takk (også til dere andre)!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Per Riise
18 hrs