KudoZ home » English to Norwegian » Science

state of electrolysis

Norwegian translation: elektrolyseprosess (eller bare elektrolyse)


06:20 Nov 20, 2001
English to Norwegian translations [PRO]
Science
English term or phrase: state of electrolysis
Never touch the battery terminals with your hands. This can induce a state of electrolysis and impair the main organs of the body.
Eivind Lilleskjaeret
Norwegian translation:elektrolyseprosess (eller bare elektrolyse)
Explanation:
-prosess gir flest kvasir- og google treff.
Poenget er vel at når man berører katodene kan dette sette i gang en elekrolyse som endrer funksjonen av kroppens organer.
Selected response from:

Hege Jakobsen Lepri
Grading comment
Takk, men lurer fortsatt litt på hva som egentlig skjer...
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1elektrolyseprosess (eller bare elektrolyse)
Hege Jakobsen Lepri
4ElektrolysexxxLotte
4at du får strøm gjennom deg
Vedis Bjørndal
4elektrolysetilstand
Mats Wiman
4elektrolysetilstandanebjordal


  

Answers


25 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
elektrolysetilstand


Explanation:
also> elektrolysesituasjon or just
elektrolyse

anebjordal
Ecuador
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in pair: 195

30 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
elektrolyseprosess (eller bare elektrolyse)


Explanation:
-prosess gir flest kvasir- og google treff.
Poenget er vel at når man berører katodene kan dette sette i gang en elekrolyse som endrer funksjonen av kroppens organer.

Hege Jakobsen Lepri
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in pair: 332
Grading comment
Takk, men lurer fortsatt litt på hva som egentlig skjer...

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  pfeinstein
2 mins

34 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
elektrolysetilstand


Explanation:
none

Vad ær svårt?


    Kunnskapsforlaget Nor-Eng-Nor+MW
Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 75

18 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
at du får strøm gjennom deg


Explanation:
Det er kanskje ikke så mange som vet hva en elektrolysetilstand er, så hvorfor ikke si det som det er, nemlig at elektrolyse betyr "å føre strøm gjennom noe".



Vedis Bjørndal
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in pair: 259

2 days 19 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Elektrolyse


Explanation:
Hei

Så først spørsmålet ditt nå.
Vanskelig å forstå meningen utfra setningene. Hvis du sender meg info om type batteri/apparat det gjelder, kan jeg kanskje hjelpe. F.eks. gir en defibrillator ("hjertestarter") likestrømsenergi. Dette fører til elektriske forstyrrelser i bl.a. hjertemuskelen og kan gi hjertestans hvis den bruker feil, med andre ord, du får et støt. (Samtidig er det disse elektriske forstyrrelser som starter hjertet ved en hjertestans).
Kanskje denne forklaringen kan hjelpe deg på vei.

xxxLotte
Native speaker of: Native in DanishDanish, Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in pair: 18