KudoZ home » English to Norwegian » Tech/Engineering

radio frequency identification (RFID) tags

Norwegian translation: RFID-brikke


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:radio frequency identification (RFID) tags
Norwegian translation:RFID-brikke
Entered by: Lars Finsen

09:52 Apr 4, 2003
English to Norwegian translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: radio frequency identification (RFID) tags
RFID tags are minuscule microchips. They listen for a radio query and respond by transmitting their unique ID code.

Har funnet RFID-brikke på norsk. Noen som vet om dette er den etablerte termen?
Cecilie Overland
Norway
RFID-brikke
Explanation:
Søk i norsk Google på rfid gir 83 treff. Det ser ikke ut som det finnes noen standard oversettelse for RFID tag, det opptrer forskjellige varianter: RFID-brikke, RFID-etikett, RFID-tag, RFID-chip, RFID-merket (adj.), men de to første er mest vanlig, og den første faller iallfall meg mest i smak.

Hvis du skal skrive ut forkortelsen vil jeg nok foretrekke 'radiofrekvensidentifikasjon'. Det er langt og tungt, men det er jo dette vi har forkortelser for.
Selected response from:

Lars Finsen
Grading comment
Enig! Dette stemmer godt overens med det jeg har funnet selv. Synes absolutt 'RFID-brikke' er det alternativet som klinger best på norsk.

Tusen takk for hjelpa!

Cecilie
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1RFID-brikke
Lars Finsen
5RFID merkelapp
Amber Intl.
4Radiofrekvent identifikasjonsbrikke
Tore Bjerkek


  

Answers


3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Radiofrekvent identifikasjonsbrikke


Explanation:
http://www.teknisknytt.no/Produkt-og tjenestetilbudsskjema ....
Radiofrekvent identifikasjon (RFID) nevnes i en liste over prosesskontrollsystemer skrevet av Granås
Da ville jeg si radiofrekvent identifikasjonsbrikke

Tore Bjerkek
Canada
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in pair: 884

4 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
RFID merkelapp


Explanation:

A RFID tag is a smart tag attached to an item or a shipment that contains a
description of the item(s) and/or shiping documents. It can be read at a
distance and while moving, greatly enhancing productivty.


Amber Intl.
Native speaker of: Native in Norwegian (Bokmal)Norwegian (Bokmal), Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 17

4 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
RFID-brikke


Explanation:
Søk i norsk Google på rfid gir 83 treff. Det ser ikke ut som det finnes noen standard oversettelse for RFID tag, det opptrer forskjellige varianter: RFID-brikke, RFID-etikett, RFID-tag, RFID-chip, RFID-merket (adj.), men de to første er mest vanlig, og den første faller iallfall meg mest i smak.

Hvis du skal skrive ut forkortelsen vil jeg nok foretrekke 'radiofrekvensidentifikasjon'. Det er langt og tungt, men det er jo dette vi har forkortelser for.

Lars Finsen
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in pair: 67
Grading comment
Enig! Dette stemmer godt overens med det jeg har funnet selv. Synes absolutt 'RFID-brikke' er det alternativet som klinger best på norsk.

Tusen takk for hjelpa!

Cecilie

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Roald Toskedal
9 hrs