retour

Persian (Farsi) translation: ترجمه شفاهی از زبان مادری به زبان خاموش

English to Persian (Farsi) translations [PRO]
Linguistics
English term or phrase: retour
I f a professional conference interpreter works into a language other than the i r
mother tongue and is thus engaged in ' retour' interpreting, they should b e ab le
to interpret accurately, clearly and with correct grammar
farjam khani
Iran
Persian (Farsi) translation:ترجمه شفاهی از زبان مادری به زبان خاموش
Explanation:
معمولاً مترجم از زبانی غیر از زبان مادری )زبان خاموش یا غیر فعال( به زبان مادری خود ترجمه می کند. عکس این حالت را "retour" گویند.
Selected response from:

Narges Ghanbari Velashani
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2ترجمه شفاهی از زبان مادری به زبان خاموش
Narges Ghanbari Velashani
5 +2ترجمه بازگشتی (به زبان مبدأ)
Shiva Aminoroaya
5ترجمه شفاهی دو سویه
Mehran Borzoufard
4ترجمه رجعی
Ahmad Dabaghzadeh


  

Answers


7 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
ترجمه شفاهی از زبان مادری به زبان خاموش


Explanation:
معمولاً مترجم از زبانی غیر از زبان مادری )زبان خاموش یا غیر فعال( به زبان مادری خود ترجمه می کند. عکس این حالت را "retour" گویند.


    https://ec.europa.eu/info/departments/interpretation/conference-interpreting-types-and-terminology_en
Narges Ghanbari Velashani
Specializes in field
Native speaker of: Native in Farsi (Persian)Farsi (Persian)
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sina Mir Arabshahi
1 day 13 hrs

agree  Ahmad Dabaghzadeh
1 day 20 hrs

9 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
ترجمه شفاهی دو سویه


Explanation:
http://www.remarkablelanguages.com/aiic-retour-interpreting-...

Mehran Borzoufard
Iran
Native speaker of: Native in Persian (Farsi)Persian (Farsi)
PRO pts in category: 28
Notes to answerer
Asker: سلام. سپاس از پاسختون. اما اگر ترجمه ی retour در سخنرانی اتفاق بیوفته و صرفا از زبانی به زبانی غیر از زبان مادری صورت بگیره و حالت بازگشت نداشته باشه چی بگیم؟


2 days 3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
ترجمه رجعی


Explanation:
.


    https://books.google.com/books?id=pM5aDwAAQBAJ&pg=PA63&lpg=PA63&dq=retour+interpreting&source=bl&ots=olttTG1gap&sig=HVvHn6Q-lggtF-zf4VAu8Ejo
Ahmad Dabaghzadeh
Iran
Specializes in field
Native speaker of: Native in Farsi (Persian)Farsi (Persian)

6 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
ترجمه بازگشتی (به زبان مبدأ)


Explanation:
retour: as the French term for ‘return’ implies, we work back into a B from our A language.
https://aiic.net/page/7342/revisiting-the-abcs-of-interpreti...

این عبارت به شرایطی اطلاق میشه که در آن مترجم شفاهی از زبان مبدا به زبان مقصد ترجمه می‌کنه و بعد دوباره باید از زبان مقصد به زبان مبدا ترجمه کنه.

--------------------------------------------------
Note added at 2 days 6 hrs (2018-05-20 04:53:16 GMT)
--------------------------------------------------

طبق تعریفی که در گلاسری
AIIC’s conference interpretation glossary
اومده، ترجمه بازگشتی اصولاً دوسویه است.
The French term retour refers to interpretation in both directions using two languages. For example, “I know your A language is French and your B is English, but do you do a retour?” = Do you interpret from French into English as well?
http://www.diacronia.ro/ro/indexing/details/A8169/pdf

اما این شرایطی که شما می‌فرمایید، دوسویه نیست و صرفاً از زبانی به زبانی غیر از زبان مادری صورت می‌گیره. به نظرم معادل «ترجمه شفاهی یک‌سویه از زبان غیرمادری» بتونه منظور را برسونه.

Shiva Aminoroaya
Iran
Works in field
Native speaker of: Native in Farsi (Persian)Farsi (Persian)
Notes to answerer
Asker: سلام. سپاس از پاسختون.اما اگر ترجمه ی retour در سخنرانی اتفاق بیوفته و صرفا از زبانی به زبانی غیر از زبان مادری صورت بگیره و حالت بازگشت نداشته باشه چی بگیم؟


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Morad Seif: یا ترجمه معکوس
1 day 17 hrs
  -> Thank you!

agree  Ahmad Dabaghzadeh
13 days