distress beacon

Polish translation: boja alarmowa

20:47 Oct 15, 2004
English to Polish translations [PRO]
Tech/Engineering - Aerospace / Aviation / Space / Sci-Fi
English term or phrase: distress beacon
Statek kosmiczny w niebezpienstwie. Dowodca wydaje rozkaz: Launch distress beacon!
magry
Polish translation:boja alarmowa
Explanation:
An analogue 121.5 MHz distress beacon is a small electronic device that emits a radio signal to help rescue authorities locate your position in a life-threatening emergency.

http://aukcjewp.wp.pl/show_item.php?item=32325621
http://www.kulinski.zagle.pl/przedrady2.html

Launch distress beacon - wystrzelić boję alarmową

Boje w kosmosie:
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic171531.html
http://www.republika.pl/nloriel/inne/plnazwy.txt


--------------------------------------------------
Note added at 19 mins (2004-10-15 21:07:43 GMT)
--------------------------------------------------

Jakkolwiek zgadzam się generalnie z odpowiedzią maciejam, to zgodnie z zastrzeżeniami Leffa w kontekście SF trudno stwierdzić, jaki jest rodzaj wysyłanego sygnału (ansibl?); no i troszkę bym podkreślił \"distress\"
Selected response from:

Jaroslaw Michalak
Poland
Grading comment
dziekuje!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3boja alarmowa
Jaroslaw Michalak
5radiopława/radioboja
maciejm
3 -1sygnał awaryjny
Michal Labedzki


Discussion entries: 1





  

Answers


2 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
sygnał awaryjny


Explanation:
jedno ze znaczen w websterze:
"That which gives notice of danger"

--------------------------------------------------
Note added at 6 mins (2004-10-15 20:54:53 GMT)
--------------------------------------------------

beacon w glownym znaczeniu to co prawda latarnia [lub inny migajacy sprzet]. wnioskuje jednak ze w przestrzeni kosmicznej nie ma to wiekszego sensu. jesli nie da sie okreslic lepiej kontestu, to tak chyba moze zostac.

Michal Labedzki
Native speaker of: Native in PolishPolish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  maciejm: to wcale nie musi "błyskać" w sensie dosłownym. Sygnał i urządzenie wysyłające sygnał, to dwie zupełnie różne rzeczy. Sygnał nazywa się i zawszze się nazywał "distress call". M
15 mins
  -> wlasnie tak napisalem. zarowno urzadzenie i sam sygnal z niego pochodzacy nazywa sie beacon!

15 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
radiopława/radioboja


Explanation:
Co prawda częściej używa się nazwy "radiopława", ale chyba o statku było nie było kosmicznym lepiej powiedzieć, że wystrzelił/wyrzucił radioboję, bo radiopława musi pływać (w wodzie), a radioboja niekoniecznie.
M

... GPS - 1 szt. baterie do GPS DURACELL - 12 szt. ACR, radioboja - 1 szt. apteczka;
zestaw map; broń + amunicja. Porcja żywności dla jednej osoby na dzień. ...

Radiopława EPIRB - to urządzenie służące do wzywania pomocy na częstotliwościach lotniczych i satelitarnych - bardzo mocny sygnał zawierający numer identyfikacyjny jachtu jest odbierany przez wszystkie jednostki znajdujące się w pobliżu i satelity. Dodatkowo wyposażona jest w światło stroboskopowe. Najwyższej jakości elementy elektroniczne i 3-komorowa bateria litowa zapewniają siłe, bezpieczeństwo i trwałość konieczną do spełnienia wymagań GMDSS EPIRB. Kompaktowa i funkcjonalna radiopława. Zgodność z GMDSS, satelitarna lokalizacja, 5 - letnia trwałość, możliwość autotestu.




    norbert.pokorski.webpark.pl/pierwsze_kroki.html - 39k
    Reference: http://www.epa.com.pl/ryb_morska_ratunk.htm
maciejm
Poland
Works in field
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 331

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Szymon Cegielka: troszkę za bardzo techniczne jak dla mnie - to wygląda na powieść / opowiadanie popularno naukowe a nie dysertację dla NASA ;) mogę się mylić oczywiście
4 mins
  -> Bo to jest powieść/film. Natomiast "radio beacon", to jest określenie techniczne i nic Ci na to nie poradzę.

10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
boja alarmowa


Explanation:
An analogue 121.5 MHz distress beacon is a small electronic device that emits a radio signal to help rescue authorities locate your position in a life-threatening emergency.

http://aukcjewp.wp.pl/show_item.php?item=32325621
http://www.kulinski.zagle.pl/przedrady2.html

Launch distress beacon - wystrzelić boję alarmową

Boje w kosmosie:
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic171531.html
http://www.republika.pl/nloriel/inne/plnazwy.txt


--------------------------------------------------
Note added at 19 mins (2004-10-15 21:07:43 GMT)
--------------------------------------------------

Jakkolwiek zgadzam się generalnie z odpowiedzią maciejam, to zgodnie z zastrzeżeniami Leffa w kontekście SF trudno stwierdzić, jaki jest rodzaj wysyłanego sygnału (ansibl?); no i troszkę bym podkreślił \"distress\"

Jaroslaw Michalak
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 12
Grading comment
dziekuje!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Szymon Cegielka: najbardziej mi pasuje do (chyba powieści) s-f
7 mins

agree  Michal Labedzki: mnie tez...zapominam o mojej odp. :-))
14 mins

agree  leff
35 mins




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search