KudoZ home » English to Polish » Architecture

corbel vault

Polish translation: sklepienie pozorne


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:corbel vault
Polish translation:sklepienie pozorne
Entered by: Agnieszka Hamann

13:23 Nov 13, 2013
English to Polish translations [PRO]
Tech/Engineering - Architecture / Rodzaje sklepień
English term or phrase: corbel vault
Mayan Architecture: Corbel Vault

Cały tekst i zdjęcie: http://www.maya-archaeology.org/pre-Columbian_Mayan_temples_...

Sama wymyśliłam termin "sklepienie pozorne" https://www.google.pl/search?q=Corbel Vault&espv=210&es_sm=1...

Porównaj: https://www.google.pl/search?q=Corbel Vault&espv=210&es_sm=1...

ale chciałabym się upewnić. Może jakiś architekt potwierdzi lub sprostuje?
Agnieszka Hamann
Poland
sklepienie pozorne
Explanation:
jw

--------------------------------------------------
Note added at 18 mins (2013-11-13 13:41:28 GMT)
--------------------------------------------------

może tez występować jako łęk pozorny czy kopuła pozorna

--------------------------------------------------
Note added at 9 hrs (2013-11-13 22:59:55 GMT)
--------------------------------------------------

@polangmar:

linki:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Corbel_Arch.svg
oraz
http://pl.wikipedia.org/wiki/Sklepienie <-patrz fragment: "sklepienia pozorne, budowane na podobnej zasadzie jak łęk pozorny, czyli kolejne warstwy cegieł układane były schodkowo, aż do zetknięcia się ich w najwyższej linii."

poza tym wg "Wybrane terminy z zakresu architektury i budownictwa" T. Maszkiewicza, prof. UZ, Zielona Góra 2009: "sklepienie pozorne tworzone było przez schodkowe wysuwanie z dwóch stron poszczególnych warstw cegły lub kamieni, aż do zetknięcia się (np. Mykeny)"

Poza tym pamiętam to z wykładów na uczelni w zeszłym roku. Sklepienie pozorne i basta.

--------------------------------------------------
Note added at 9 hrs (2013-11-13 23:20:54 GMT)
--------------------------------------------------

łęk pozorny = corbel arch; kopuła pozorna = corbel dome. wspomniałem o tym tylko dla szerszego kontekstu. vault odnosi się oczywiście do sklepienia.
Selected response from:

Michal Krupka
Poland
Grading comment
Dziękuję :-)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2sklepienie pozorneMichal Krupka
4sklepienie schodkowePolangmar
4sklepienie wspornikoweRyszard Rybicki


Discussion entries: 4





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
sklepienie wspornikowe


Explanation:
Wychodzę ze znaczenia 'corbel' - wspornik wysadzony, z googlowania po temacie, a także z tłumaczeń stron zamieszczonych przez askera .

Ryszard Rybicki
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Polish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Polangmar: W tym sklepieniu nie ma wsporników jako takich - jedna płyta wspiera się na drugiej; każda z nich jest przesunięta do środka względem tej pod nią, aż do zejścia się obu stron sklepienia na jego szczycie
8 hrs

9 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
sklepienie schodkowe


Explanation:
...ułożonych płyt kamiennych wystawały każdorazowo jedna nad drugą do środka, tak że powstawało swego rodzaju ostrokątne sklepienie schodkowe.
http://tinyurl.com/krhrzym

I właśnie takie schodkowo ułożone płyty (nie nazywałbym ich raczej wspornikami) widać na obrazkach z "corbel vault".

A corbel arch is constructed by offsetting successive courses of stone (or brick) at the springline of the walls so that they project towards the archway's center from each supporting side, until the courses meet at the apex of the archway (often, the last gap is bridged with a flat stone). For a corbeled vault covering the technique is extended in three dimensions along the lengths of two opposing walls.
http://shelf3d.com/i/corbel arch [widać to bardzo dobrze na trzecim obrazku, czyli drugim zdjęciu, od góry]

corbel arch
An archlike structure in which the sides are formed by corbeling
http://www.thefreedictionary.com/Corbel vault [rówież widać schodkową konstrukcję na obrazku]

--------------------------------------------------
Note added at 9 hrs (2013-11-13 23:03:35 GMT)
--------------------------------------------------

Jest też inna nazwa: sklepienie piętrzynowe.

W Egipcie faraonów sklepienie pojawiło się już w czasach II dynastii, w grobach królewskich. Było to ceglane sklepienie piętrzynowe. Jego konstrukcja polegała na tym, że każda nowa warstwa cegieł nadwieszona była w stosunku do poprzedniej, aż do momentu, gdy ściany, początkowo równoległe, łączyły się w górze.
Ten typ sklepień, stosunkowo szybko zarzucony, odzyskuje u Egipcjan powodzenie podczas panowania faraona Cheopsa, znanego ze swej piramidy.
W czasach Nowego Państwa wznoszone z kamienia sklepienia schodkowe wyrównywano od strony wewnętrznej i tak wygładzano, iżby powstało jednolite sklepienie o pełnym łuku, lub łuku spłaszczonym [i dlatego przy niektórych "corbel vaults" nie widać charakterystycznych schodków].
http://www.abc-dachy.pl/index2.php?site=art&id=618&dzial=Inn...

Polangmar
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 118

16 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
sklepienie pozorne


Explanation:
jw

--------------------------------------------------
Note added at 18 mins (2013-11-13 13:41:28 GMT)
--------------------------------------------------

może tez występować jako łęk pozorny czy kopuła pozorna

--------------------------------------------------
Note added at 9 hrs (2013-11-13 22:59:55 GMT)
--------------------------------------------------

@polangmar:

linki:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Corbel_Arch.svg
oraz
http://pl.wikipedia.org/wiki/Sklepienie <-patrz fragment: "sklepienia pozorne, budowane na podobnej zasadzie jak łęk pozorny, czyli kolejne warstwy cegieł układane były schodkowo, aż do zetknięcia się ich w najwyższej linii."

poza tym wg "Wybrane terminy z zakresu architektury i budownictwa" T. Maszkiewicza, prof. UZ, Zielona Góra 2009: "sklepienie pozorne tworzone było przez schodkowe wysuwanie z dwóch stron poszczególnych warstw cegły lub kamieni, aż do zetknięcia się (np. Mykeny)"

Poza tym pamiętam to z wykładów na uczelni w zeszłym roku. Sklepienie pozorne i basta.

--------------------------------------------------
Note added at 9 hrs (2013-11-13 23:20:54 GMT)
--------------------------------------------------

łęk pozorny = corbel arch; kopuła pozorna = corbel dome. wspomniałem o tym tylko dla szerszego kontekstu. vault odnosi się oczywiście do sklepienia.

Michal Krupka
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Dziękuję :-)

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Polangmar: sklepienie pozorne - false vault || OK, takie tłumaczenie też się spotyka - moim zdaniem dobrze brzmi w wersji "kopuła pozorna" (bo nie jest to prawdziwa kopuła) - "sklepienie pozorne" gorzej brzmi.
7 hrs
  -> gratuluje umiejętności dosłownego tłumaczenia. Uzasadnienie mojej odpowiedzi powyżej w komentarzu.

agree  Karolina Maria
21 hrs

agree  Serenadele
1 day11 hrs