KudoZ home » English to Polish » Art, Arts & Crafts, Painting

engraving

Polish translation: grawerowanie, rytownictwo


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:engraving
Polish translation:grawerowanie, rytownictwo

For term searches and specialty glossaries, please try the new GBK glossaries
15:59 Feb 8, 2009
English to Polish translations [PRO]
Art/Literary - Art, Arts & Crafts, Painting
English term or phrase: engraving
Definition from About.com: painting:
An illustration made by cutting lines into a surface (usually wood or metal), inking the surface, and then printing it. Also the process of creating such an illustration.

Example sentence(s):
  • In order to create quality detailed engravings, the engraver is required to accurately execute many cuts or lines in the metal that vary in length, width, and depth. Engraving School
  • Copper plate and wood engraving played an important role in the production of art prints and was commonly used throughout literature for the purpose of pictorial representations in the print industry. Adone Galleries
  • Artist Ron Adams, who says he is attracted to engraving because of its graphic, black-and-white quality and its close relationship to drafting, uses engraving to create meticulously detailed human figures. Collector's Guide
Glossary-building KudoZ




This question was created by:


This question is closed

grawerowanie, rytownictwo
Definition:
Grawerowanie, czynność polegająca na wykonywaniu wzorów w metalu lub szkle, przy pomocy rylca, ostrza diamentowego, tarczy obrotowej (do szkła), środków chemicznych lub metodami obróbki ultradźwiękowej, elektroiskrowej.

Wykonany wzór może być wypukły lub wklęsły, wówczas wypełnia się go innym materiałem. Grawerowanie służy do żłobienia matryc, miedzianych form drukarskich, stalorytów do banknotów, znaków pocztowych. Do XVIII w. grawerowanie wchodziło w skład sztuki złotniczej.
Selected response from:

annak7777
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of translations provided
5 +2grawerowanie, rytownictwoannak7777
5drzeworyt
Maja Wojdyło
5grawiura, grawerowanieM_Moryl
4rycina
PiotrekAnd
4rytografiaMaciej Kotarski


Discussion entries: 2





  

Translations offered


3 days4 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
grawerowanie, rytownictwo


Definition from portalwiedzy.onet.pl:
Grawerowanie, czynność polegająca na wykonywaniu wzorów w metalu lub szkle, przy pomocy rylca, ostrza diamentowego, tarczy obrotowej (do szkła), środków chemicznych lub metodami obróbki ultradźwiękowej, elektroiskrowej.

Wykonany wzór może być wypukły lub wklęsły, wówczas wypełnia się go innym materiałem. Grawerowanie służy do żłobienia matryc, miedzianych form drukarskich, stalorytów do banknotów, znaków pocztowych. Do XVIII w. grawerowanie wchodziło w skład sztuki złotniczej.

Example sentence(s):
  • Grawerowanie służy do żłobienia matryc, miedzianych form drukarskich, stalorytów do banknotów, znaków pocztowych. Do XVIII w. grawerowanie wchodziło w skład sztuki złotniczej. - portal wiedzy onet.pl  
annak7777
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 4

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
Yes  maciekem
6 days

Yes  Gabriela Miklińska
532 days

142 days   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
rytografia


Definition from own experience or research:
Techniki graficzne dzielone są na grupy ze względu na rodzaj matrycy — materiał, z którego jest zrobiona i sposób jej opracowania. Istnieją trzy podstawowe grupy[1]:

1. techniki druku wypukłego polegają na żłobieniu w matrycy linii i płaszczyzn, które mają pozostać nie wydrukowane — na odbitce ślad pozostawią wypukłe części formy drukowej; są to m.in. drzeworyt, linoryt, gipsoryt, cynkografia (cynkotypia), fleksografia, korkoryt;
2. techniki druku wklęsłego polegają na żłobieniu lub trawieniu w matrycy linii i płaszczyzn, które odbiją się na papierze:
techniki suche: miedzioryt, staloryt, suchoryt, ceratoryt, kamienioryt, sucha igła, mezzotinta;
techniki trawione: akwaforta, akwatinta, miękki werniks, odprysk, heliograwiura, fluoroforta;
techniki metalowe — te z technik suchych i trawionych, które do wykonania matrycy wykorzystują metalową płytkę;
3. techniki druku płaskiego polegają na takim spreparowaniu matrycy, aby część nie pokryta rysunkiem była odporna na przyjmowanie farby drukarskiej; zaliczamy do nich: litografię, algrafię, cynkografię (cynkotypię), monotypię.

Example sentence(s):
Maciej Kotarski
United Kingdom
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 4

176 days   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
rycina


Definition from own experience or research:
Rycina to właśnie dzieło końcowe, rytownictwo jest zaś dziedziną sztuk plastycznych. Proces tworzenia to raczej robienie rycin, chociaż najpowszechniej, choć nieprecyzyjnie, mówi się o tym po prostu robienie grafik, o rycinach zaś mówi się grafiki. Jeżeli zaś chcemy dodatkowo określić technikę mówimy o drzeworytach, linorytach, litografii etc. Ale to pewnie każdy wie..

Example sentence(s):
  • Rycina — każda odbitka graficzna (z matrycy, czyli płyty graficznej), np.drzeworyt, miedzioryt, litografia; określenie może być używane w odniesieniu do wszystkich technik. - Wikipedia  

Explanation:
żródło może wątłe, jeżeli niewystarczające, proszę dać znać a doszukam, kłaniam się
PiotrekAnd
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish

297 days   confidence: Answerer confidence 5/5
grawiura, grawerowanie


Definition from Wikipedia:
Grawiura - rycina odbita z płyty metalowej, wykonana techniką druku wklęsłego.

Example sentence(s):
M_Moryl
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 4

421 days   confidence: Answerer confidence 5/5
drzeworyt


Definition from own experience or research:
Drzeworyt to technika graficzna należąca do druku wypukłego. Drzeworytem nazywa się również odbitkę uzyskaną tą techniką.
W technice tej używana jest deska, na którą nanosi się rysunek, a następnie przy pomocy specjalnych narzędzi wycina się tło, które na odbitce będzie białe. Pozostawione wypukłe miejsca będą drukowały. Klocek pokrywa się farbą drukarską i odbija na papierze.

Example sentence(s):
  • Drzeworyt to najstarsza technika graficzna, w której na wygładzoną powierzchnię drewnianego klocka nanosi się rysunek, a potem wycina w odpowiedni sposób za pomocą różnego rodzaju noży i dłutek. Jeśli chcemy mieć czarny rysunek na białym tle, to trzeba wyciąć całe tło, pozostawiając wypukłe linie rysunku. Jeśli chcemy uzyskać odwrotny efekt - biały rysunek na czarnym tle, wystarczy wyciąć linie rysunku i pozostawić wypukłe tło. Wypukłe części klocka pokrywa się farbą drukarską, przykrywa papierem i odbija na prasie ręcznej. Jeśli nie ma prasy, można wykonać odbitkę, mocno pocierając położony na klocku papier. Uzyskany efekt zależy także od rodzaju użytego drewna. W miękkim drewnie, ciętym wzdłuż słojów, możemy wycinać tylko dość "grube" linie. Twarde drewno, cięte w poprzek słojów, pozwala na stosowanie drobnych i bardzo precyzyjnych linii. Stemple drzeworytnicze używane są także do drukowania wzorów na tkaninach. - wiw.pl - Wirtualny Wszechświat  
  • Drzeworyt poprzeczny (sztorcowy) - jako matryca używana jest deska cięta w poprzek pnia, składająca się z posklejanych małych klocków. Całość klocka cięta jest rylcem w twardym drewnie (bukszpan, dzika grusza, wiśnia). Wynaleziony przez Thomasa Bewicka około 1790 roku. Drzeworyt sztorcowy pozwala rytować we wszystkich kierunkach i uzyskać bardziej malarskie efekty. Drzeworyt poprzeczny jest także bardziej precyzyjny, gdyż umożliwia osiągnięcie cieńszej kreski. W XIX wieku był powszechnie stosowany jako technika ilustracyjna dla prasy, ponieważ można go drukować razem z tekstem z jednego składu, co dawało mu przewagę nad innymi technikami (w Polsce m.in. Tygodnik Ilustrowany , Kłosy , a także jako drzeworyt reprodukcyjny, odtwarzający dzieła malarskie. - allegro  

Explanation:
Ponadto pamietam z plastyki :)
Maja Wojdyło
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish




The glossary compiled from Glossary-building KudoZ is made available openly under the Creative Commons "By" license (v3.0). By submitting this form, you agree to make your contribution available to others under the terms of that license.
Creative Commons License