KudoZ home » English to Polish » Art/Literary

macbeth

Polish translation: Makbet


20:08 Dec 6, 2001
English to Polish translations [PRO]
Art/Literary
English term or phrase: macbeth
any information available on the internet in Polish language about Macbeth - iwould appreciuate the links, translations, etc.
Ivona
United States
Polish translation:Makbet
Explanation:
see:

http://kwazimod.republika.pl/lektury/makbet.html

or

http://republika.pl/szerszenn/WWW/BAROK/makbet.htm




Selected response from:

Araksia Sarkisian
Poland
Grading comment
Thanks!
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4here is something on Makbet in Baranczak's translation
Lota
4Addendum:
Araksia Sarkisian
4Makbet
Araksia Sarkisian


Discussion entries: 2





  

Answers


19 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Makbet


Explanation:
see:

http://kwazimod.republika.pl/lektury/makbet.html

or

http://republika.pl/szerszenn/WWW/BAROK/makbet.htm






Araksia Sarkisian
Poland
Native speaker of: Native in ArmenianArmenian, Native in RussianRussian
PRO pts in pair: 376
Grading comment
Thanks!

23 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Addendum:


Explanation:

--------------------------------------------------------------------------------

Makbet 1040 - 1057


--------------------------------------------------------------------------------



"Ponieważ osoba Duncana I i sprawa przejęcia po nim tronu jest powszechnie znana w wersji podanej przez W. Szekspira w słynnej tragedii Makbet, ten fragment dziejów Szkocji wymaga pełniejszego omówienia. Genialny dramaturg niezbyt wiernie przedstawił fakty historyczne. Warto dodć, że pisał on Makbeta ok. 1606r. na cześć Jakuba VI szkockiego, który jako Jakub I angielski zasiadł od 1603 r. na tronie angielskim. Szekspir opierał się na The Chronicles of England, Scotland and Ireland, napisanych w 1577 r. przez Raphaela Holinsheda (zm. ok. 1580). Z kolei, ten ostatni korzystał - i to dość swobodnie - ze Scotorum Historae, pióra szkockiego uczonego Hectora Boece'a (1465-1536), absolwenta Uniwersytetu Paryskiego, a od 1500 r. pryncypała nowo utworzonego King's College w Aberdeen. Oba te dzieła zawierająwiele fantastycznych opowieści i trudno je traktować jako rzetelne źródła. Postaci Duncana i Makbeta w ujęciu Holinsheda dalekie są od ich historycznych pierwowzorów.
To samo powiedzieć można o tajemniczej postaci, jaką jest Banko, od którego mieli wywodzić się Stewartowie. Szekspir dodał jeszcze wiedźmy, jako że Jakub Vi znany był ze swoych zainteresowań czarami (napisał dzieło Demonologiae)."
Stefan Zabieglik "Historia Szkocji"



Makbet urodził się ok. 1005 roku. Był synem Findlaecha (inna pisownia z jaką się spotkałam to Finlay) mormaer'a Moray (zm. 1010) i młodszej córki Malcolma II.
Za panowania Duncana I Makbet nosił tytuł marmaer'a Moray. Tytuł ten odziedziczył nie po ojcu, ale po pierwszym mężu swojej żony, Gillacomeanie (zm. 1032).
Makbet miał takie same prawo do tronu co jego kuzyni - Duncan i Thorfinn - a o tym, że to Duncan zasiadł na tronie zadecydował Malcolm II.
Makbet, by wzmocnić swoje prawo do tronu po śmierci Duncana, poślubił Grouch - wnuczkę Kennetha II.
14 sierpnia 1040 roku pokonał Duncana w bitwie pod Elgin i przejął tron. Synowie Duncana zostali wygnani - Donald został wysłany na Hebrydy, a Malcolm do Northumbrii skąd trafił na dwór Edwarda Wyznawcy.
W 1045 Makbet zabił Crinana - ojca Duncana I. Pięć lat później zorganizował pielgrzymkę do Rzymu nie szczędząc na nią pieniędzy i rozdając podczas niej złoto wśród biedaków jak piasek. Musiał on być niezwykle pewny swej potęgi i władzy skoro na kilka miesięcy opuścił królestwo.
27 lipca 1054 roku Siward z Northumbrii zachęcany przez króla Anglii, Edwarda Wyznawce, w asyście Malcolma, pokonał Makbeta w bitwie niedaleko Scone. Jednak, pomimo porażki, Makbet zachował tron. 15 sierpnia 1057 roku zginął w bitwie pod Lumphanan (Aberdeenshire) z ręki Malcolma, syna Duncana.
Był ostatnim królem szkockim pochowanym na Ionie.

(You asked about any information about Macbeth...)


    Reference: http://republika.pl/w_brytania/dynastie/szkoci/makbet.html
Araksia Sarkisian
Poland
Native speaker of: Native in ArmenianArmenian, Native in RussianRussian
PRO pts in pair: 376

14 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
here is something on Makbet in Baranczak's translation


Explanation:
a link below.

Also:
2. Bohaterowie tragedii.

W większości utworów Szekspir przedstawia losy zamożnych warstw społeczeństwa; często nawet królów. Przykładami na to mogą być bohaterowie "Makbeta":

Dunkan - król szkocki,
Malkolm i Donalbein - jego synowie,
Makbet i Banko - wodzowie zwycięskiej armii,
panowie szkoccy: Makduf, Lennox, Rosse, Menteith, Angus, Caithness,
Lady Makbet,
Lady Makduf,
Fleans - syn Banka,
Siward - hrabia Northumberland, dowódca wojsk angielskich,
Młody Siward - jego syn.

Otherwise, there is not too much online. About Macbeth - yes! About Makbet - much less.



    Reference: http://www.teatry.art.pl/!recenzje/makbetsm/
Lota
United States
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 817