KudoZ home » English to Polish » Art/Literary

historial

Polish translation: dziejowy


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:historial
Polish translation:dziejowy
Entered by: leff

20:25 Jun 28, 2003
English to Polish translations [PRO]
Art/Literary
English term or phrase: historial
To nie literówka. Chodzi o 'historial' jako coś odmiennego niż 'historical'. A pochodzi ze zdania "XXXX's concerns are historial, not historical, ontological, not ontic."

Jakieś propozycje?
leff
dziejowy
Explanation:
jak to Heidegger - nieprzetlumaczalny. Ale istnieje heidegerowskie słowo Geschichtliche (albo cos podobnego), ktore tlumaczone jest jako dziejowy wlasnie. Proponuje wiec takie tlumaczenie + ew. informacja (przypis), co zacz. Tak czy siak, rozroznienie historical i historial. jest b. cienkie. Zrodlo: konsultacje rodzinne.
Selected response from:

Jakub Szacki
Poland
Grading comment
No cóż. Problem w tym, że wszystkie słowniki twierdzą, iż 'historial' to przestarzała forma 'historical'. W tym zdaniu nie ma to jednak sensu. Ponieważ XXXX w tym zdaniu to właśnie Heidegger i w dalszym tekście autor powołuje się także na owo Geschichtlich, to chyba faktycznie o tę dziejowość chodzi. Dzięki.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4historiozoficzne
bartek
3dziejowy
Jakub Szacki
2 +1historyzm / odnoszący się do historyzmu
lim0nka


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +1
historyzm / odnoszący się do historyzmu


Explanation:
bardzo ostrożna propozycja, bo nie do końca wiem, co autor miał na myśli

historyzm m IV, D. -u, Ms. ~zmie, blm
1. stanowisko filozoficzne i metodologiczne postulujące poznawanie rzeczywistości oraz ujmowanie zjawisk, zwłaszcza społecznych i kulturowych, w sposób historyczny, tj. ze względu na ich powstanie, rozwój i warunki dziejowe
[SJP]

lim0nka
United Kingdom
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 3581

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Beata Drezek
1 day21 hrs

31 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
historiozoficzne


Explanation:
nie historyczne, odnoszące się do teorii bytu, nie do samego bytu

PS. I o tej porze tez to rozumiesz?

--------------------------------------------------
Note added at 2003-06-28 20:59:50 (GMT)
--------------------------------------------------

Przyznaję - to przeciwstawienie pochodzi od znajomego historyka

bartek
Native speaker of: Polish
PRO pts in pair: 24743

10 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
dziejowy


Explanation:
jak to Heidegger - nieprzetlumaczalny. Ale istnieje heidegerowskie słowo Geschichtliche (albo cos podobnego), ktore tlumaczone jest jako dziejowy wlasnie. Proponuje wiec takie tlumaczenie + ew. informacja (przypis), co zacz. Tak czy siak, rozroznienie historical i historial. jest b. cienkie. Zrodlo: konsultacje rodzinne.

Jakub Szacki
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 1857
Grading comment
No cóż. Problem w tym, że wszystkie słowniki twierdzą, iż 'historial' to przestarzała forma 'historical'. W tym zdaniu nie ma to jednak sensu. Ponieważ XXXX w tym zdaniu to właśnie Heidegger i w dalszym tekście autor powołuje się także na owo Geschichtlich, to chyba faktycznie o tę dziejowość chodzi. Dzięki.