KudoZ home » English to Polish » Astronomy & Space

Interstellar Medium

Polish translation: ośrodek międzygwiazdowy


10:48 Dec 14, 2005
English to Polish translations [PRO]
Science - Astronomy & Space
English term or phrase: Interstellar Medium
The Interstellar Medium (ISM) is the stuff between the stars.
cenom
Polish translation:ośrodek międzygwiazdowy
Explanation:
jeśli wierzyć ekspertom (w odróżnieniu od matter - materii)
http://sun.astri.uni.torun.pl/~krix/sem/01/np.pdf
Niestabilno´s´c Parkera w nieadiabatycznym o´srodku
mi˛edzygwiazdowym

Fakt: o´srodek mi˛edzygwiazdowy buduje gwiazdy i wymienia z nimi materi ˛e i energi˛e, kontroluja˛c
przy tym wiele z ich własno´sci (miejsca narodzin, masy, jasno´sci, skład).
Problem: zrozumiec´ dzisiejsze własnos´ci Galaktyki i przewidziec´ jej długoterminowa˛ ewolucje˛ (pozna
´c dynamik˛e, energetyk˛e i chemi˛e o´srodka mi˛edzygwiazdowego).
Post˛epy: stałe udoskonalanie instrumentów obserwacyjnych, technik analizy obserwacji oraz mocy
obliczeniowej komputerów.
ISM (Interstellar Medium – o´srodek mi˛edzygwiazdowy)

http://tezaurus.astrowww.pl/i/interstellar_matter.html
interstellar matter materia międzygwiazdowa
(=interstellar medium=ISM) (=ośrodek międzygwiazdowy)
Selected response from:

Marek Daroszewski (MrMarDar)
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2ośrodek międzygwiazdowyMarek Daroszewski (MrMarDar)
3materia międzygwiazdowa
bartek
3 -1materia międzygwiezdna
Jakub Szacki


Discussion entries: 1





  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
interstellar medium
materia międzygwiazdowa


Explanation:
http://tezaurus.astrowww.pl/en-pl_main_index.html

bartek
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  M.A.B.: Mając na myśli "oba terminy", to był dla mnie ten drugi :)
123 days
  -> :-)))))

8 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
interstellar medium
materia międzygwiezdna


Explanation:
chyba...


    Reference: http://almu.astronet.pl/wiedza/Ola.Wozniak/Ola.Wozniak.Perko...
Jakub Szacki
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  M.A.B.: Zdecydowanie nie międzygwiezdna :-(
123 days

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
interstellar medium
ośrodek międzygwiazdowy


Explanation:
jeśli wierzyć ekspertom (w odróżnieniu od matter - materii)
http://sun.astri.uni.torun.pl/~krix/sem/01/np.pdf
Niestabilno´s´c Parkera w nieadiabatycznym o´srodku
mi˛edzygwiazdowym

Fakt: o´srodek mi˛edzygwiazdowy buduje gwiazdy i wymienia z nimi materi ˛e i energi˛e, kontroluja˛c
przy tym wiele z ich własno´sci (miejsca narodzin, masy, jasno´sci, skład).
Problem: zrozumiec´ dzisiejsze własnos´ci Galaktyki i przewidziec´ jej długoterminowa˛ ewolucje˛ (pozna
´c dynamik˛e, energetyk˛e i chemi˛e o´srodka mi˛edzygwiazdowego).
Post˛epy: stałe udoskonalanie instrumentów obserwacyjnych, technik analizy obserwacji oraz mocy
obliczeniowej komputerów.
ISM (Interstellar Medium – o´srodek mi˛edzygwiazdowy)

http://tezaurus.astrowww.pl/i/interstellar_matter.html
interstellar matter materia międzygwiazdowa
(=interstellar medium=ISM) (=ośrodek międzygwiazdowy)


Marek Daroszewski (MrMarDar)
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 16
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  M.A.B.: Oba terminy są w użyciu, lecz tłumaczenie dosłowne jest właśnie takie.
123 days
  -> dzięki

agree  bartek: kompletnbe ignorowanie czyjejs pracy. To sięjakoś nazywa w swiecie zwierząt, nie?
162 days
  -> :-)