KudoZ home » English to Polish » Business/Commerce (general)

shipping interests

Polish translation: udziały w handlu morskim/kompaniach morskich


15:52 Aug 25, 2008
English to Polish translations [PRO]
Art/Literary - Business/Commerce (general)
English term or phrase: shipping interests
His son would be the heir to everything: the London house, the family estate in Derbyshire, the hunting box in Leicestershire, the Scottish castle where his Uncle John lived, almost a recluse, not to mention *shipping interests* worldwide.

XIX wiek. Chyba za długo już nad tym siedzę, bo całkiem zgłupiałam i nie wiem, czy chodzi o udziały w statkach handlowych, czy ogólnie o interesy handlowe i czy można dziedziczyć interesy. Pomóżcie.
allp
Poland
Polish translation:udziały w handlu morskim/kompaniach morskich
Explanation:
...na całym swiecie

"W XIX wieku rozwinęła się także żegluga morska. Była ona kontrolowana przez wielkie spółki okrętowe. W rok poprzedzający wybuch I wojny światowej istniało na świecie około 20 kompanii morskich.
W ostatnich dziesięcioleciach XIX wieku gospodarka oparta na własności indywidualnej i na wolnej konkurencji zaczęła stopniowo ustępować miejsca gospodarce opartej na własności zbiorowej i na zbiorowym kapitale. Były to narodziny tzw. gospodarki monopolistycznej. Miejsce małych i średnich przedsiębiorstw, głównie w dziedzinie banku, przemysłu i handlu, zaczęły zajmować przedsiębiorstwa olbrzymy. Taką drogą powstały wielkie zrzeszenia producentów. Istniały wówczas różne formy prawno-rynkowej koncentracji. Były to: kartele – celem ich był podział rynków zbytu oraz określenie rozmiarów produkcji i wysokości cen; syndykaty – które jednoczyły się dla wspólnej sprzedaży towarów, a niekiedy także dla nabycia surowca; trusty – pełne zjednoczenie własności przedsiębiorstw, których właściciele zostali udziałowcami oraz koncerny – które wiązały poszczególne przedsiębiorstwa oraz trusty na podstawie wspólnej finansowej zależności od grupy kapitalistów. Wszystkie one sprawowały tzw. dyktaturę gospodarczą, stąd ich nazwa - monopole. Były one często zrzeszeniami międzynarodowymi."

Selected response from:

Bubz
Grading comment
W kontekście to zagrało najlepiej. Dziękuję wszystkim!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4przedsiębiorstawa żeglugoweError300
3 +1udziały w przedsiębiorstawch żeglugowychlegato
3udziały w handlu morskim/kompaniach morskichBubz
3interesy związane z flotą handlową
Jarosław Napierała


  

Answers


25 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
udziały w przedsiębiorstawch żeglugowych


Explanation:
?

legato
United States
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 54

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Roman Kozierkiewicz
2 hrs

30 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
interesy związane z flotą handlową


Explanation:
http://64.233.183.104/search?q=cache:lHDsqbCSURMJ:hansard.mi...

Jarosław Napierała
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 67

39 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
przedsiębiorstawa żeglugowe


Explanation:
"interest" jest w danym wpadku "przedsiebiorstwem" a nie "udzialem"

--------------------------------------------------
Note added at 41 mins (2008-08-25 16:33:59 GMT)
--------------------------------------------------

po sprawdzeniu wychodzi mi, że nawet lepszym słowem w danym wypadku może być "przesięwzięcia"

http://lindal-in-furness.co.uk/History/harrisonainslie.htm

Error300
Poland
Native speaker of: Native in RussianRussian, Native in PolishPolish

8 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
udziały w handlu morskim/kompaniach morskich


Explanation:
...na całym swiecie

"W XIX wieku rozwinęła się także żegluga morska. Była ona kontrolowana przez wielkie spółki okrętowe. W rok poprzedzający wybuch I wojny światowej istniało na świecie około 20 kompanii morskich.
W ostatnich dziesięcioleciach XIX wieku gospodarka oparta na własności indywidualnej i na wolnej konkurencji zaczęła stopniowo ustępować miejsca gospodarce opartej na własności zbiorowej i na zbiorowym kapitale. Były to narodziny tzw. gospodarki monopolistycznej. Miejsce małych i średnich przedsiębiorstw, głównie w dziedzinie banku, przemysłu i handlu, zaczęły zajmować przedsiębiorstwa olbrzymy. Taką drogą powstały wielkie zrzeszenia producentów. Istniały wówczas różne formy prawno-rynkowej koncentracji. Były to: kartele – celem ich był podział rynków zbytu oraz określenie rozmiarów produkcji i wysokości cen; syndykaty – które jednoczyły się dla wspólnej sprzedaży towarów, a niekiedy także dla nabycia surowca; trusty – pełne zjednoczenie własności przedsiębiorstw, których właściciele zostali udziałowcami oraz koncerny – które wiązały poszczególne przedsiębiorstwa oraz trusty na podstawie wspólnej finansowej zależności od grupy kapitalistów. Wszystkie one sprawowały tzw. dyktaturę gospodarczą, stąd ich nazwa - monopole. Były one często zrzeszeniami międzynarodowymi."




    Reference: http://openlibrary.org/b/OL3202254M
    Reference: http://www.bryk.pl/teksty/liceum/historia/xix_wiek/11216-roz...
Bubz
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 116
Grading comment
W kontekście to zagrało najlepiej. Dziękuję wszystkim!