KudoZ home » English to Polish » Cinema, Film, TV, Drama

the lore of mathematicians

Polish translation: tradycyjny obraz matematyka

Advertisement

Login or register (free and only takes a few minutes) to participate in this question.

You will also have access to many other tools and opportunities designed for those who have language-related jobs
(or are passionate about them). Participation is free and the site has a strict confidentiality policy.
00:31 Nov 4, 2013
English to Polish translations [PRO]
Cinema, Film, TV, Drama
English term or phrase: the lore of mathematicians
Mam taki kontekst:
"To those who would penetrate the mystery of such behavior, the lore of mathematicians is suggestive. Experts speak of the Poincaré Conjecture, which Perelman’s work finally proved, as a fearsomely difficult problem that has bedeviled mathematicians for a century. Many have become obsessed, driven to the brink of madness".

"such behaviour" - chodzi o zachowanie geniusza-matematyka, który rozwiązał super trudne zadanie matematyczne, odrzucił nagrodę, którą mu przyznano i zaszył sie niewiadomo gdzie.
jodelka
Local time: 00:15
Polish translation:tradycyjny obraz matematyka
Explanation:
tradycyjny obraz matematyka jest bardzo sugestywny
chodzi o nasze powszechne wyobrazenie o matematykach (zeby juz nie powiedziec mit czy stereotyp, ale ten kierunek wskazuje "sugestywny obraz")
NB, IMO po polsku w liczbie pojedynczej brzmi lepiej,wiec tak wpisuje; pozdrowka :)

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2013-11-04 04:07:43 GMT)
--------------------------------------------------

tradycyjna wiedza - skompilowane znane powszechnie fakty i przekonania, ktore podejrzewam niekoniecznie przekazywane sa wylacznie ustnie (jak to sugeruja inne odpowiedzi) - fakty biora sie z ksiazek, gazet, dowcipow (rysunkowych rowniez) etc.
http://www.thefreedictionary.com/lore

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2013-11-04 04:19:55 GMT)
--------------------------------------------------

obraz/wizerunek/postac matematyka jawi sie niezwykle sugestywnie (ten obraz, rozumiem, odkrywaja ci, ktorzy zglebiaja tajemnice 'such behaviour')
Selected response from:

Bubz
Local time: 11:15
Grading comment
Dzięki!
4 KudoZ points were awarded for this answer

Advertisement


Summary of answers provided
4 +2tradycyjny obraz matematykaBubz
4 +2legenda/mit matematyka
Frank MacroJanus
4 +1utarte poglądy o matematykach / utarty wizerunek/obraz matematyka / utarta wiedza o matematykachSerenadele
4tradycyjna opinia o matematykachSerenadele
4tradycja ustna o matematykachSerenadele


Discussion entries: 5





  

Answers


43 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
legenda/mit matematyka


Explanation:
I hope one of them fits.

Frank MacroJanus
United States
Local time: 18:15
Specializes in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in PolishPolish
PRO pts in category: 103

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  whole grain
7 hrs
  -> Thanks a million.

agree  Malina9
12 hrs
  -> Glad to have your support.
Login to enter a peer comment (or grade)

43 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
tradycja ustna o matematykach


Explanation:
tradycja ustna o matematykach

http://gadzetomania.pl/2010/07/02/slynny-rosyjski-matematyk-...

--------------------------------------------------
Note added at   50 min (2013-11-04 01:21:28 GMT)
--------------------------------------------------

http://facet.onet.pl/geniusz-i-zagadka-wszechswiata/1py5t

Serenadele
Poland
Local time: 00:15
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Bubz: dlaczego ustna? || w/g PWN lore to np. 'medycyna ludowa' - uzylabys tego? a popatrz tutaj, http://dictionary.reference.com/browse/lore "the body of knowledge"
20 hrs
  -> bo najpierw mówią, a potem piszą, a poza tym jest definicja na to http://megaslownik.pl/slownik/polsko_angielski/195964,tradyc...
Login to enter a peer comment (or grade)

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
tradycyjna opinia o matematykach


Explanation:
tradycyjna opinia o matematykach

Serenadele
Poland
Local time: 00:15
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Bubz: tu juz jest lepiej, ale IMO trzeba szerzej niz 'opinia' - w/g slownika chodzi o caloksztalt
19 hrs
Login to enter a peer comment (or grade)

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
tradycyjny obraz matematyka


Explanation:
tradycyjny obraz matematyka jest bardzo sugestywny
chodzi o nasze powszechne wyobrazenie o matematykach (zeby juz nie powiedziec mit czy stereotyp, ale ten kierunek wskazuje "sugestywny obraz")
NB, IMO po polsku w liczbie pojedynczej brzmi lepiej,wiec tak wpisuje; pozdrowka :)

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2013-11-04 04:07:43 GMT)
--------------------------------------------------

tradycyjna wiedza - skompilowane znane powszechnie fakty i przekonania, ktore podejrzewam niekoniecznie przekazywane sa wylacznie ustnie (jak to sugeruja inne odpowiedzi) - fakty biora sie z ksiazek, gazet, dowcipow (rysunkowych rowniez) etc.
http://www.thefreedictionary.com/lore

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2013-11-04 04:19:55 GMT)
--------------------------------------------------

obraz/wizerunek/postac matematyka jawi sie niezwykle sugestywnie (ten obraz, rozumiem, odkrywaja ci, ktorzy zglebiaja tajemnice 'such behaviour')

Bubz
Local time: 11:15
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 62
Grading comment
Dzięki!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Dimitar Dimitrov
6 hrs
  -> Dziękuję :)

agree  xxxGeorge BuLah
1 day4 hrs
  -> Dzięki, Jaca ;)
Login to enter a peer comment (or grade)

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
utarte poglądy o matematykach / utarty wizerunek/obraz matematyka / utarta wiedza o matematykach


Explanation:
utarte poglądy o matematykach / utarty wizerunek/obraz matematyka / utarta wiedza o matematykach

--------------------------------------------------
Note added at   5 godz. (2013-11-04 06:30:02 GMT)
--------------------------------------------------

utarta opinia o matematykach

--------------------------------------------------
Note added at   6 godz. (2013-11-04 06:46:04 GMT)
--------------------------------------------------

utarty jako wyraz bliskoznaczny do tradycyjny

http://synonim.net/synonim/tradycyjny

Można użyć inne wyrazy bliskoznaczne, np.:
przyjęty, standardowy, zwyczajowy, typowy, utrwalony, ustalony, konwencjonalny, klasyczny itp.

http://synonim.net/synonim/utarty

Serenadele
Poland
Local time: 00:15
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Bubz: a to co, Serenadele? juz dwie odpowiedzi nie wystarcza? nie wspominajac juz, ze i obraz, i wizerunek, i wiedza pochodza z mojej odpowiedzi (ktora zamiescilam, kiedy Twoje dwie inne odpowiedzi juz tu byly)
13 hrs

agree  xxxGeorge BuLah
1 day2 hrs
  -> Dziękuję bardzo, Jacku :))
Login to enter a peer comment (or grade)




Return to KudoZ list


KudoZ™ translation help
The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.



See also:



Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search