KudoZ home » English to Polish » Computers (general)

sound driver

Polish translation: program do tworzenia muzyki


15:32 Aug 31, 2014
English to Polish translations [PRO]
Tech/Engineering - Computers (general)
English term or phrase: sound driver
"The sound driver I wrote my music with was a program that was like a musical score for us when composing. We just had data and it was a program to read in that data and play it back in musical form."

Czy chodzi o sterownik dźwięku? Może jakiś inny termin?
Sobczaku
Polish translation:program do tworzenia muzyki
Explanation:
Propozycja dla istniejącego kontekstu.
Nie użyję określenia "komponowanie muzyki", bo nie znam funkcji tergo programu.
Selected response from:

Andrzej Mierzejewski
Poland
Grading comment
W tym wypadku najbezpieczniej będzie pominąć ten "sterownik", więc dziękuję!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4środowisko produkcyjne
Dawid Mazela, MA, MCIL
4sterownik do muzyki generowanej przez układy dźwiękowexxxGeorge BuLah
3program do tworzenia muzyki
Andrzej Mierzejewski
2 +1sterownik do (dla) układu dźwiękowegoJacekKonopka


Discussion entries: 18





  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +1
sterownik do (dla) układu dźwiękowego


Explanation:
'Sterownik do układu/ układów dźwiękowych/ dla układów dźwiękowych' nieco pasuje do kontekstu.
Może linki niżej będą nieco pomocne....
Pewność- niska :(

Example sentence(s):
  • bezpłatna Najnowsza wersja sterowników do popularnych układów dźwiękowych Realtek z serii High
  • Pakiet sterowników dla układów dźwiękowych Analog Devices SoundMAX HD Audio, spotykanych na niektórych płytach głównych oraz wielu komputerach

    Reference: http://www.benchmark.pl/sterowniki/pliki/Pliki_Realtek_HD_Au...
    Reference: http://www.dobreprogramy.pl/Realtek-High-Definition-Audio-Co...
JacekKonopka
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxGeorge BuLah: Jacku-b. dobrze to oddałeś;charakterystyczne jest to, że,jak pisałem w dyskusji-najczęściej taka konstrukcja pojawia się w ofercie wraz jakąś aplikacją;to może być też sterownik do karty dźwiękowej,ale ja nazywam to po prostu i leniwie:)-sterownik dźwięku
11 mins

neutral  Andrzej Mierzejewski: Sterownik to program dla karty dźwiękowej (generuje sygnał dla głośników) albo karty graficznej (generuje sygnał dla monitora). O takim programie, jak np. MS Word, nikt nie powie, że to sterownik.
20 hrs

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
sterownik do muzyki generowanej przez układy dźwiękowe


Explanation:
w dalszym ciągu upieram się - jak w dyskusji - że można to śmiało oddać - "sterownik ćwieku"

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2014-08-31 19:52:25 GMT)
--------------------------------------------------

tu - artykuł o Robercie Hubbardzie - bodaj najbardziej znanym programiście - muzyku, który pisał takie programy:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Rob_Hubbard

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2014-08-31 19:57:25 GMT)
--------------------------------------------------

najmocniej przepraszam, że teraz dopiero koryguję, ale nie mogłem przestać śmiać się z tej wtopy spowodowanej moją ostatnio mało współpracującą klawiaturą :D ... oczywiście - tam na górze powinno być:
w dalszym ciągu upieram się - jak w dyskusji - że można to śmiało oddać - "sterownik dźwięku" :)))

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2014-08-31 20:09:17 GMT)
--------------------------------------------------

myślę, że można też śmiało to oddać - potocznie:
-sterowniki do tworzenia muzyki

xxxGeorge BuLah
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 56

18 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
środowisko produkcyjne


Explanation:
Sterownik dźwiękowy pozwala na korzystanie z układu dźwiękowego (karty dźwiękowej) z danym urządzeniem. Niektóre sterowniki oferowane przez strony trzecie umożliwiają uzyskanie np. lepszej latencji.

Sterowniki nie umożliwiają kreatywnej pracy z komputerem.

W czasach C64, napomnianych przez Georga, do tworzenia muzyki korzystano z programów zwanych trackerami, które wykorzystywały moduły typu SID, pozwalając użytkownikowi pisanie muzyki. Sterownik odpowiadał jedynie za komunikację modułu z komputerem. A cały proces kreatywny przebiegał w trackerze.

Obecnie podczas tworzenia muzyki elektronicznej wykorzystuje się oprogramowanie typu DAW (digital audio workstation) jak np. Logic. Gdzie sterownik znów służy jedynie do wymiany danych pomiędzy komputerem a kartą dźwiękową.

Artysta w przytoczonej wypowiedzi opisuje opisany wyżej DAW lub tracker (jeśli mowa starej szkole), a ściślej element takiego oprogramowania zwany sekwencerem, który w uproszczeniu właśnie analizuje „musical score” (nuty, głośność, tempo itp.) i „plays it back in musical form”.

Driver moim zdaniem zostało tu użyte w bardziej ogólnym znaczeniu jako „oprogramowanie umożliwiające tworzenie muzyki”. W przypadku muzyki elektronicznej mówi się raczej o produkcji i producentach raczej niż komponowaniu i kompozytorach.

==

Środowisko produkcyjne to często używane określenie w tym kontekście:

Przystępne a zarazem niezwykle potężne środowisko produkcyjne WaveLab Elements, przeznaczone jest dla producentów domowych oraz muzyków.
http://www.steinberg.net.pl/produkty/wavelab/line-up

Zintegrowane środowisko produkcyjne Logic’a jest teraz punktem wyjścia dla wszystkich moich projektów związanych z kompozycją.
https://www.infomusic.pl/test/28288,apple-logic-studio

FL Studio 9 – To kompletne środowisko produkcyjne będącą swego rodzaju kulminacją 10-letnich doświadczeń jakie posiada za sobą producent jednego z najlepszych programów do tworzenia muzyki – firma Image Line jest już dostępne.
http://www.flprojekt.pl/fl-studio/



Dawid Mazela, MA, MCIL
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 8

22 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
program do tworzenia muzyki


Explanation:
Propozycja dla istniejącego kontekstu.
Nie użyję określenia "komponowanie muzyki", bo nie znam funkcji tergo programu.

Andrzej Mierzejewski
Poland
Works in field
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 50
Grading comment
W tym wypadku najbezpieczniej będzie pominąć ten "sterownik", więc dziękuję!