KudoZ home » English to Polish » Education / Pedagogy

Personal, social and health education

Polish translation: Wychowanie indywidualne, społeczne i zdrowotne


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Personal, Social and Health Education
Polish translation:Wychowanie indywidualne, społeczne i zdrowotne
Entered by: Polangmar

21:49 Jan 30, 2009
English to Polish translations [PRO]
Social Sciences - Education / Pedagogy
English term or phrase: Personal, social and health education
nazwa przedmiotu w szkole:

Promoting positive behaviour
Personal, social and health education (PSHE) promotes pupils' personal, social and emotional development, as well as their health and wellbeing. It helps to give children the knowledge and skills they need to lead confident, healthy and independent lives. It aims to help them understand how they are developing personally and socially, and tackles many of the moral, social and cultural issues that are part of growing up.

Benefits for pupils
PSHE is a non-statutory part of the curriculum, but many schools choose to teach it because they find their pupils benefit from learning how to lead healthy lifestyles, manage their feelings and build positive relationships, PSHE promotes positive behaviour, mutual respect and self-awareness.

http://www.qca.org.uk/qca_14701.aspx
xxxK S
United Kingdom
Wychowanie indywidualne, społeczne i zdrowotne
Explanation:
Jest, oczywiście, wiele możliwości, ale dałbym dosłownie.

http://tinyurl.com/brnzmv

--------------------------------------------------
Note added at 12 mins (2009-01-30 22:01:42 GMT)
--------------------------------------------------

Jedna z innych możliwości:
- Przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie
http://www.proz.com/kudoz/2036438

Ale wtedy co z "health"? Przecież nie "Przygotowanie do zdrowego życia w rodzinie i społeczeństwie"?;-)
Selected response from:

Polangmar
Poland
Grading comment
dzięki!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3Wychowanie indywidualne, społeczne i zdrowotnePolangmar
3 -1lekcja wychowawczaAllda


Discussion entries: 2





  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
Wychowanie indywidualne, społeczne i zdrowotne


Explanation:
Jest, oczywiście, wiele możliwości, ale dałbym dosłownie.

http://tinyurl.com/brnzmv

--------------------------------------------------
Note added at 12 mins (2009-01-30 22:01:42 GMT)
--------------------------------------------------

Jedna z innych możliwości:
- Przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie
http://www.proz.com/kudoz/2036438

Ale wtedy co z "health"? Przecież nie "Przygotowanie do zdrowego życia w rodzinie i społeczeństwie"?;-)

Polangmar
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 508
Grading comment
dzięki!
Notes to answerer
Asker: no życie w rodzinie czasami może być niezdrowe;-)


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Monika Szyszlowska: to przygotowanie do życia w rodzinie to całkiem dobry pomysł;-)
11 hrs
  -> Dziękuję.:) Widzę perskie oko, więc nie wiem, czy to na poważnie (w opisie przedmiotu nie ma nic o rodzinie:)).

agree  Allda: najczęściej tłumaczone na polski jako " edukacja osobista, społeczna i zdrowotna" ( ale niestety czasami jako "edukacja osobowościowa" :(
20 hrs
  -> Dziękuję.:)

agree  Bubz: Rowniez: 'edukacja personalna, społeczna i zdrowotna'
1 day6 hrs
  -> Dziękuję za wsparcie merytoryczne.:) Pozostałbym jednak przy mojej wersji, jako bardziej natywnej - w nazwach polskich przedmiotów nie stosuje się słowa "edukacja (por. wf - "physical education" - czy wt:)).

20 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
personal, social and health education
lekcja wychowawcza


Explanation:
albo : godzina wychowawcza

Niektórzy uważają, że to jest polski odpowiednik programu PSHE w UK.
Biorąc pod uwagę 4 działy tematyczne które podaję w cytacie, to rzeczywiście jest to w dużej mierze odpowiednik PSHE. Zdrowie ujęte byłoby np. w dziale " nasze problemy".

Opis książki:

. Dudziak Urszula: Wychowanie w klasie szkolnej. Scenariusze godzin
wychowawczych dla szkół ponadpodstawowych.

Konspekty zostały zebrane w cztery działy:

Nasze postawy (przyjaźń, miłość, płeć, rodzina)
Nasze relacje (szacunek, empatia, pomoc starszym i niepełnosprawnym)
Nasze problemy (stres, agresja, śmierć, cierpienie)
Nasze otoczenie (patriotyzm, święta narodowe)


Allda
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Polangmar: Dla większości Polaków takie tłumaczenie byłoby mylące. Na godzinie/lekcji wych. omawia się bieżące problemy z życia klasy/szkoły. Owszem, nauczyciele mają swobodę w doborze tematów i mogą poruszać takie, jak ww., ale bardzo niewielu to robi. Sorry.:)
23 mins