KudoZ home » English to Polish » Engineering (general)

solid state laser

Polish translation: laser na ciele stałym


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:solid state laser
Polish translation:laser na ciele stałym
Entered by: Adam Zakrzewski

20:10 Mar 10, 2004
English to Polish translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering (general)
English term or phrase: solid state laser
brak kontekstu
Adam Zakrzewski
Poland
laser na ciele stałym
Explanation:
Słownik NT

--------------------------------------------------
Note added at 2004-03-10 20:21:00 (GMT)
--------------------------------------------------

... WAT pod kierunkiem prof. dr. inż. Zbigniewa Puzewicza uruchomił pierwszy
w kraju laser na ciele stałym (rubinowy). W 1965 r. na ...
www.resmedica.pl/zdart10995.html
Selected response from:

maciejm
Poland
Grading comment
dziękuję
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2laser na ciele stałym
maciejm
5laser z substancją czynną w stanie stałymbarwin
5laser polprzewodnikowy
PanPeter
5 -1laser z medium stałymmedyk


  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
laser na ciele stałym


Explanation:
Słownik NT

--------------------------------------------------
Note added at 2004-03-10 20:21:00 (GMT)
--------------------------------------------------

... WAT pod kierunkiem prof. dr. inż. Zbigniewa Puzewicza uruchomił pierwszy
w kraju laser na ciele stałym (rubinowy). W 1965 r. na ...
www.resmedica.pl/zdart10995.html

maciejm
Poland
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 116
Grading comment
dziękuję

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  medyk: można tak powiedzieć
1 hr

agree  Andrzej Mierzejewski: termin używany od samego początku historii laserów, czyli od ok. 40 lat
12 hrs

10 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
laser polprzewodnikowy


Explanation:
w guglu mozna obejrzec

PanPeter
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 64

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Witold
1 hr

disagree  medyk: laser półprzewodnikowy to zaledwie jeden z podtypów lasera z medium stałym, na dodatek o stosunkowo małej mocy promieniowania
1 hr

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
laser z medium stałym


Explanation:
w odróznieniu od medium (o¶rodka) gazowego (inaczej: laser gazowy, np. argonowy, kryptonowy, ksenonowy, helowo-neonowy lub C02), tutaj o¶rodkiem pobudzanym do ¶wiecenia jest ciało stałe (lasery rubinowe, neodymowe itp.)


    Reference: http://www.linde-gaz.pl/international/web/lg/pl/likelgpl.nsf...
medyk
Poland
Works in field
Native speaker of: Polish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Andrzej Mierzejewski: 1. w treści linku, którą cytujesz, jest "ciało stałe", więc dlaczego "z medium stałym"?. 2. ten link jest jedyny z takim hasłem, a poza tym jest tłumaczeniem z niemieckiego.
10 hrs
  -> 1. Medium lub ośrodek, w którym dochodzi do wymuszonej emisji promieniowania. Mówimy "medium/ośrodek gazowe/y", ale nie można powiedzieć "medium ciałostałe(owe?)"; tylko "medium/ośrodek stałe/y" 2. Jeśli brakuje Ci referencji, patrz na propozycję Barwina

4 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
laser z substancją czynną w stanie stałym


Explanation:
Solid State Laser:
A laser that uses a glass or crystal as a host to an impurity such as neodymium, which produces the lasing action.

Solid State Laser
- A laser in which the active medium is in solid state (usually not including semiconductor lasers).



    Reference: http://wiem.onet.pl/wiem/0051c0.html
    Reference: http://www.phys.ksu.edu/perg/vqm/laserweb/Glossary/Glossary....
barwin
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 27