KudoZ home » English to Polish » Finance (general)

futures

Polish translation: (kontrakt typu) futures


19:52 May 26, 2003
English to Polish translations [PRO]
Bus/Financial - Finance (general) / investment bank trading agreement
English term or phrase: futures
niby proste, ale jesli za kontrakt terminowy uznać "forward" to co wtedy zrobić z takimi "futures"? czy to jest ten sam rodzaj kontraktu?
z gory dziekuje za pomoc i/lub podanie dobrego zrodla wiedzy na "te" tematy :)
GingerR
Polish translation:(kontrakt typu) futures
Explanation:
nie brzmi najlepiej, ale tak mówią fachowcy.
Np. Słownik Bankier.pl

Kontrakt futures:
Kontrakt zawarty pomiędzy dwoma podmiotami dający kupującemu obowiązek nabycia (bądź otrzymania/pokrycia pieniężnego ekwiwalentu) instrumentu bazowego w określonym czasie, po cenie ustalonej w kontrakcie, a sprzedającemu obowiązek sprzedaży (bądź otrzymania/pokrycia pieniężnego ekwiwalentu) instrumentu bazowego w określonym czasie, po cenie ustalonej w kontrakcie.

To jest niezłe źródło na "te" tematy. Oprócz tego polecam http://www.investorwords.com/ (eng mono)

Magda
Selected response from:

Magda Dziadosz
Poland
Grading comment
Bardzo dziekuje :)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +4(kontrakt typu) futures
Magda Dziadosz
5futures
Wit
3transakcje terminowejo_loop


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +4
(kontrakt typu) futures


Explanation:
nie brzmi najlepiej, ale tak mówią fachowcy.
Np. Słownik Bankier.pl

Kontrakt futures:
Kontrakt zawarty pomiędzy dwoma podmiotami dający kupującemu obowiązek nabycia (bądź otrzymania/pokrycia pieniężnego ekwiwalentu) instrumentu bazowego w określonym czasie, po cenie ustalonej w kontrakcie, a sprzedającemu obowiązek sprzedaży (bądź otrzymania/pokrycia pieniężnego ekwiwalentu) instrumentu bazowego w określonym czasie, po cenie ustalonej w kontrakcie.

To jest niezłe źródło na "te" tematy. Oprócz tego polecam http://www.investorwords.com/ (eng mono)

Magda



    Reference: http://www.bankier.pl/narzedzia/slownik/index.html?haslo=953...
Magda Dziadosz
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 197
Grading comment
Bardzo dziekuje :)

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Piotr Kurek
0 min

agree  lim0nka: fjuczersy to podstawa :) i rzezcywiście tak się mówi
20 mins

agree  Jarosław Olszewski
3 days14 hrs

agree  bsoszynska: i forward, i futures to kontrakty terminowe, z tym ze kontrakty futures sa notowane rynku regulowanym i sa standardowe
3 days14 hrs

9 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
futures


Explanation:
zostawiłbym tak jak jest, w ten sposob nikt się nie pomyli, a zapewniam, że tak się robi w mowie i pi¶mie

żargonowo: futy
oficjalnie: kontrakty na indeksy, akcje...


--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-26 22:02:54 (GMT)
--------------------------------------------------

aha, oczywiście bardziej oficjalnie
kontrakty terminowe na indeksy, akcje....

i jeszcze operacje/transakcje typu forward z kontraktami terminowymi mają raczej niewiele wspólnego, dotyczą umów dwustronnych i nie są przedmiotem (publicznego) obrotu giełdowego;
jeżeli zabezpieczamy się od ryzyka kursowego operacją typu forward, to odstępując od planowanej sprzedaży/kupna towaru tracimy depozyt gwarancyjny;
robiąc to za pomocą kontraktów na waluty możemy stracić dużo więcej (wtedy jednak nasze kupno/sprzedaż towaru jest na tyle zyskowne, że odrabiamy wszystkie straty), ale i vice cersa (wtedy, jeśli tylko można lepiej sobie darować część materialną :) )
por. np.
http://www.fortisbank.com.pl/services/ForwardPL.html


    Reference: http://www.parkiet.com/futures
    Reference: http://www.rodan.com.pl/produkty/produkty.htm
Wit
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish, Native in RussianRussian
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Magda Dziadosz: 'futów' nie znałam, widziałam natomiast 'fiuczersy' :)))
12 mins

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
transakcje terminowe


Explanation:
Słownik Rachunkowości Collina

Futures - transakcje terminowe, dokonywane na podstawie umowy
na przyszłe dostawy walut
www.tf.pl/view.php?art

Klientom akceptującym wyższy poziom ryzyka proponujemy transakcje terminowe
"futures" na indeksy giełdowe, waluty oraz akcje
www.kredytbank.pl/.../Uslugi_maklerskie/kontrakty_futuresms... kontrakty_terminowe_futures_msf - 24k

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-26 21:30:01 (GMT)
--------------------------------------------------

Transakcje terminowe typu forward i futures.......
www.kadry.info.pl/produkty/rus_11106.htm - 42k

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-26 21:31:13 (GMT)
--------------------------------------------------

Rozdział 3. Kontrakty walutowe futures i opcje walutowe 3.1.
Transakcje terminowe futures 3.2. Kontrakty walutowe futures
www.pwe.com.pl/katalog.nsf/contents/ 990924105458CBILO4C2CGD - 19k

References:

www.kadry.info.pl/produkty/rus_11106.htm - 42k
www.wne.uw.edu.pl/smil/k_3rok/ kudla_glogowski_1996.html - 88k




jo_loop
United Kingdom
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish