KudoZ home » English to Polish » Genetics

robustness

Polish translation: żywotność


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:robustness
Polish translation:żywotność
Entered by: Monodia

18:32 Feb 23, 2012
English to Polish translations [PRO]
Tech/Engineering - Genetics / odporność genetyczna na zakażenia E. coli
English term or phrase: robustness
Opracowanie dot. selekcjonowania świń pod kątem odporności na zakażenia E. coli.

W tekście mam już 'resistance'.

(...) A recent article in Pig Progress reported that Danish Universities were investigating “whether genetic resistance to E. coli infections is a sustainable approach to fight diarrhea in pig production”; so it is a good time to remind ourselves of XYZ’s leadership in improving the robustness of our customers pigs in part due to selecting for genetic resistance to E. coli F18.

(...) In 1999 XYZ began using a combination of Marker Assisted Selection (MAS) for a single gene and XYZmate technology, to slowly increase the gene frequency of the resistant allele in our pure lines as part of our strategy to improve the robustness and survivability of our products;
tabor
Poland
wigor
Explanation:
lub żywotność

--------------------------------------------------
Note added at 45 mins (2012-02-23 19:18:29 GMT)
--------------------------------------------------

To knur ekonomiczny, odporny na stres NN , o dużym wigorze. (cytat z http://www.insefarm.pl/index.php?id=rasy)

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2012-02-23 21:47:36 GMT)
--------------------------------------------------

Producenci warchlaków doceniają w jego potomstwie wigor, niską śmiertelność i wygląd a kupujący je tuczarze łatwość adaptacji w różnych
warunkach odchowu i tuczu. (Cytat za: http://www.pic.com/Images/ProductImage_136.pdf).
W ofercie firmy to tzw. knur "ekonomiczny" - stworzony, aby produkować jak najwięcej mięsa przy jak najmniejszych kosztach produkcji. Główne zalety: ekstremalne tempo wzrostu, bardzo dobre wykorzystanie paszy, wysoka mięsność, wyróżnia się dużym wigorem i odpornością. (cytat za: http://www.hodowcaroku.pl/sponsorzy.php?lang=pl&id_strony=38...


--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2012-02-23 21:59:45 GMT)
--------------------------------------------------

Uniwersalny Słownik Języka Polskiego PWN (wersja na CD-rom) pokazuje następującą definicję słowa wigor: "energia, żywotność, siła witalna; animusz, werwa".
Selected response from:

Monodia
Grading comment
"żywotność", dziękuję bardzo
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1wigor
Monodia
4odporność
Joanna Kulig
3 +1witalnośćAllda


Discussion entries: 1





  

Answers


35 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
witalność


Explanation:
.

Allda
Native speaker of: Native in PolishPolish
Notes to answerer
Asker: dziękuję


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Polangmar: Ewentualnie - ale "żywotność" chyba lepsza.
2 hrs

17 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
odporność


Explanation:
j.w.
w drugim zdaniu jest typo, chodzi chyba o 'odpornosc' - slowo to bylo uzyte w innym fragmencie tekstu

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2012-02-23 21:35:10 GMT)
--------------------------------------------------

drugi przyklad powinien byc jednak 'jego rola w reprodukcji i odporności zwierząt na choroby', co by uniknac debaty na temat opornosci-odpornosci.

wg slownika - 'robustness' to odpornosc, i slowo to idealnie pasuje do zestawienia z 'przezywalnoscia', co tez jest podane w jednym z przykladow.

Example sentence(s):
  • Genetyka ma duże znaczenie w hodowli, gdyż dzięki niej uzyskano organizmy transgeniczne np.: transgeniczne myszy i świnie, które wykorzystuje się w badaniach genetycznych, organizmy o zwiększonej przeżywalności i odporności,
  • Genetyczna oporność zwierząt na choroby

    Reference: http://www.bryk.pl/teksty/liceum/biologia/genetyka/1003051-z...
    Reference: http://animal.sggw.pl/jednostki/kgiohz/pracownicy/K_Charon/K...
Joanna Kulig
Works in field
Native speaker of: Polish
Notes to answerer
Asker: W którym miejscu jest typo, Joanno?

Asker: dziękuję


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Monodia: Rzeczywiście, przepraszam.
26 mins
  -> wytlumaczylam to kilka linijek wyzej, zauwazylam blad, jednak nie chcialam poprawiac oryginalnego tekstu. added: Nie ma sprawy, dobrze, ze ktos bacznie pilnuje. pozdrawiam.

neutral  Polangmar: Też nie widzę tego "typo"... || Po pierwsze, nie pierwszy link , a drugi; po drugie, tam jest "odporność" (więc dalej nie rozumiem, o co chodzi); po trzecie, co to ma wspólnego z niniejszym pytaniem?
2 hrs
  -> 'o(d)porność' - jak w cytacie z tej samej strony "jego rola w reprodukcji i odporności zwierząt na choroby", powinnam byla uzyc tego cytatu w sumie. niemniej jednak 'robustness' to jest odpornosc. || drugi cytat:drugi link, kierunki badawcze-> drugi punkt

24 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
wigor


Explanation:
lub żywotność

--------------------------------------------------
Note added at 45 mins (2012-02-23 19:18:29 GMT)
--------------------------------------------------

To knur ekonomiczny, odporny na stres NN , o dużym wigorze. (cytat z http://www.insefarm.pl/index.php?id=rasy)

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2012-02-23 21:47:36 GMT)
--------------------------------------------------

Producenci warchlaków doceniają w jego potomstwie wigor, niską śmiertelność i wygląd a kupujący je tuczarze łatwość adaptacji w różnych
warunkach odchowu i tuczu. (Cytat za: http://www.pic.com/Images/ProductImage_136.pdf).
W ofercie firmy to tzw. knur "ekonomiczny" - stworzony, aby produkować jak najwięcej mięsa przy jak najmniejszych kosztach produkcji. Główne zalety: ekstremalne tempo wzrostu, bardzo dobre wykorzystanie paszy, wysoka mięsność, wyróżnia się dużym wigorem i odpornością. (cytat za: http://www.hodowcaroku.pl/sponsorzy.php?lang=pl&id_strony=38...


--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2012-02-23 21:59:45 GMT)
--------------------------------------------------

Uniwersalny Słownik Języka Polskiego PWN (wersja na CD-rom) pokazuje następującą definicję słowa wigor: "energia, żywotność, siła witalna; animusz, werwa".

Monodia
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 20
Grading comment
"żywotność", dziękuję bardzo

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Polangmar: Żywotność jak najbardziej - ale wigor? (W tekście jest "pigs", nie "boars".) || Tłumaczymy na polski, nie angielski - w polskim słowo "wigor" ma nieco inne znaczenie: http://sjp.pwn.pl/szukaj_poczatek/wigor (przy czym samczy wigor to jeszcze inna rzecz).
2 hrs
  -> http://www.thefreedictionary.com/vigour http://www.thefreedictionary.com/robustness Czy w świetle definicji odpowiednio nr 4 i nr 1 rzeczywiście "wigor" odpada? Hodowcy używają tego słowa opisując rasy świń (czy knur to nie świnia)?