KudoZ home » English to Polish » Geography

Prime (Greenwich) meridian

Polish translation: Południk zerowy


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Prime (Greenwich) meridian
Polish translation:Południk zerowy
Entered by: Araksia Sarkisian

05:10 Jan 29, 2002
English to Polish translations [Non-PRO]
Science - Geography / Geography
English term or phrase: Prime (Greenwich) meridian
Where time is "officially" measured
Ted Wiecek
Południk zerowy
Explanation:
południk geograficzny umownie przyjęty za zerowy, tzn. taki, od którego mierzy się długość geograficzną wschodnią (na wschód od południka zerowego) i zachodnią (na zachód od południka zerowego).

Od XVI w. był to południk wyspy Ferro na Atlantyku, od 1911 zaś uchwałą Międzynarodowej Unii Geograficznej za południk zerowy przyjęto południk obserwatorium astronomicznego Greenwich Observatory pod Londynem.

Greenwich Observatory prowadzi prace z zakresu heliofizyki, astrometrii i spektroskopii gwiazd. Główny instrument to teleskop zwierciadłowy o średnicy 254 cm, zwany teleskopem Isaaka Newtona.



--------------------------------------------------
Note added at 2002-01-29 05:23:03 (GMT)
--------------------------------------------------

Południk geograficzny, linia łącząca punkty na powierzchni Ziemi, dla których w tym samym czasie występuje południe (górowanie Słońca). Wszystkie południki geograficzne zbiegają się w biegunach i razem z równoleżnikami tworzą siatkę geograficzną.

Południki geograficzne oznacza się w stopniach, minutach i sekundach długości geograficznej wschodniej lub zachodniej.



--------------------------------------------------
Note added at 2002-01-29 05:24:13 (GMT)
--------------------------------------------------

This is my favourite subject!!! I do recall my visits to Greenwich...
Selected response from:

Araksia Sarkisian
Poland
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2Południk zerowy
Araksia Sarkisian
4południk zerowy (Greenwich)
Letra


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
Południk zerowy


Explanation:
południk geograficzny umownie przyjęty za zerowy, tzn. taki, od którego mierzy się długość geograficzną wschodnią (na wschód od południka zerowego) i zachodnią (na zachód od południka zerowego).

Od XVI w. był to południk wyspy Ferro na Atlantyku, od 1911 zaś uchwałą Międzynarodowej Unii Geograficznej za południk zerowy przyjęto południk obserwatorium astronomicznego Greenwich Observatory pod Londynem.

Greenwich Observatory prowadzi prace z zakresu heliofizyki, astrometrii i spektroskopii gwiazd. Główny instrument to teleskop zwierciadłowy o średnicy 254 cm, zwany teleskopem Isaaka Newtona.



--------------------------------------------------
Note added at 2002-01-29 05:23:03 (GMT)
--------------------------------------------------

Południk geograficzny, linia łącząca punkty na powierzchni Ziemi, dla których w tym samym czasie występuje południe (górowanie Słońca). Wszystkie południki geograficzne zbiegają się w biegunach i razem z równoleżnikami tworzą siatkę geograficzną.

Południki geograficzne oznacza się w stopniach, minutach i sekundach długości geograficznej wschodniej lub zachodniej.



--------------------------------------------------
Note added at 2002-01-29 05:24:13 (GMT)
--------------------------------------------------

This is my favourite subject!!! I do recall my visits to Greenwich...


    Reference: http://wiem.onet.pl/wiem/000aa6.html
Araksia Sarkisian
Poland
Works in field
Native speaker of: Native in ArmenianArmenian, Native in RussianRussian
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  WTLS: Now, that's what I call an explanation! Is the next chapter of this book coming out soon? Seriously though, passion is always cool. I mean hot. I mean it's so hot that it's cool. I mean it's late; bed time!
1 hr
  -> Fantastic comment...thank you!

agree  SATRO: To nie rekord -- Uwe dostał raz ode mnie agrjia po 1025 dniach (albo coś koło tego)
780 days
  -> Dziękuję! 780 days... To jest rekord?...:)

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
południk zerowy (Greenwich)


Explanation:
południk zerowy (Greenwich)

Letra
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish