KudoZ home » English to Polish » Government / Politics

rubber stamp

Polish translation: maszynka do głosowania


21:54 Dec 5, 2010
English to Polish translations [PRO]
Government / Politics / political terms
English term or phrase: rubber stamp
"Egypt's parliament has rarely been a platform for policy-making or serious political dialogue - more often acting as simply a rubber stamp for government policies." z artykułu "Difficult times ahead for Egypt", źródło: Al Jazeera
abbis
Polish translation:maszynka do głosowania
Explanation:
... zazwyczaj pełniąc rolę maszynki do głosowania firmującej/zatwierdzającej politykę rządu.

"Szerokim formalnie uprawnieniom Izby Ludowej odpowiadała w rzeczywistości funkcja "maszynki do głosowania" (Ja-Sage-Maschine). Volkskammer była fasadowym elementem demokracji ludowej maskującym dyktatorskie rządy partii komunistycznej (SED)." Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Volkskammer


Selected response from:

Piotr Lipiec
Poland
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +4maszynka do głosowaniaPiotr Lipiec
4 +3częściej pełnił rolę notariusza polityki rządowej
ARKADIUSZ KACZOROWSKI
4 +1przykładał tylko pieczątkę
Michal Glowacki
4 +1bierny wykonawca / marionetka w rękach
Stanislaw Czech, MCIL


Discussion entries: 3





  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
częściej pełnił rolę notariusza polityki rządowej


Explanation:
U nas tak się mówiło (mówi) na prezydenta, który ma być notariuszem inicjatyw rządowych.

A rubber stamp, as a political metaphor, refers to a person or institution with considerable de jure power but little de facto power, one that rarely disagrees with more powerful organs.[1] For example, in a dictatorship, the legislature may be little more than a "rubber stamp" of approval on the dictator's decrees. Conversely, in a constitutional monarchy, the monarch is typically a "rubber stamp" to an elected parliament, even if he or she legally possesses considerable reserve powers and/or disagrees with the parliament's decisions.

ARKADIUSZ KACZOROWSKI
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  allp: Też mi się podoba to określenie.
1 hr
  -> dzięki

agree  Polangmar
1 hr
  -> dzięki

neutral  rzima: notariusz ma ustalone bieżące znaczenie - po co wprowadzać zamieszanie?
11 hrs
  -> czyli gdy mówisz każdy jest kowalem swojego losu to naprawdę masz na myśli faceta z młotem, kowadłem, miechem itp. przecież wiesz, że istnieje coś co nazywamy przenośnią?

agree  Karolina Cichocka
14 hrs
  -> dzięki

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
bierny wykonawca / marionetka w rękach


Explanation:
można zapewne powiedziec wiele negatywnych rzeczy o notariuszach ale napewno nie to, że ich rola sprowadza się do biernego zatwierdzania dokumentów.
Tymczasem tłumaczone zdanie sugeruje, że ów palament nie dokonuje krytycznej oceny a jedynie zatwierdza przepisy niezaleznie od ich jakości.

Example sentence(s):
  • Osoba prezydenta nadal traktowana była jak "marionetka" w rękach sejmu.
  • Twierdził, że posłowie Sejmu nie są przedstawicielami społeczeństwa, a tylko marionetkami w rę­kach władzy.

    Reference: http://historia.pgi.pl/analiza.php
    Reference: http://www.ajarcz.republika.pl/wyrok.htm
Stanislaw Czech, MCIL
United Kingdom
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 93

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Robert Foltyn
10 hrs
  -> Dziękuję :)

neutral  ARKADIUSZ KACZOROWSKI: no więc tak, jak parlament - powinien stanowić prawo, a ten tylko zatwierdza pomysły prezia
10 hrs
  -> Jest nie tylko od zatwierdzania podpisów ale też od zapewnienia zgodności dokumentu z obowiązującym prawem, to że zdarzają się nierzetelni notariusze nie zmienia tego. Pozdrawiam S

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +4
maszynka do głosowania


Explanation:
... zazwyczaj pełniąc rolę maszynki do głosowania firmującej/zatwierdzającej politykę rządu.

"Szerokim formalnie uprawnieniom Izby Ludowej odpowiadała w rzeczywistości funkcja "maszynki do głosowania" (Ja-Sage-Maschine). Volkskammer była fasadowym elementem demokracji ludowej maskującym dyktatorskie rządy partii komunistycznej (SED)." Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Volkskammer





    Reference: http://www.sciaga.pl/slowniki-tematyczne/17582/maszynka-do-g...
    Reference: http://dzienniknowy.pl/aktualnosci/pokaz/14406.dhtml
Piotr Lipiec
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Polangmar
8 mins
  -> Dziękuję:)

agree  rzima: ewentualnie "maszyn(k)a do przegłosowywania"
7 hrs
  -> Dziękuję:)

agree  JacekP
16 hrs
  -> Dziękuję:)

agree  Sławko Kułacz
1 day 7 hrs
  -> Dziękuję:)

11 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
przykładał tylko pieczątkę


Explanation:
znacze częściej jego rolą było tylko przykładanie pieczątek do rządowych projektów...może tak? Notariusz brzmi ładnie, ale nie do końca oddaje o co tu chodzi.

Michal Glowacki
Poland
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 56

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Polangmar: W zasadzie też może być (ale "maszynka do głosowania" chyba lepsza).
17 hrs