purposes of political representation

Polish translation: w celu ustalenia podziału mandatów w Izbie Reprezentantów

English term or phrase:purposes of political representation
Polish translation:w celu ustalenia podziału mandatów w Izbie Reprezentantów
Entered by: Paweł Tomanek

08:40 Apr 19, 2018
English to Polish translations [PRO]
Social Sciences - Government / Politics
English term or phrase: purposes of political representation
Wyrażenie pojawia się w tekście poświęconym problemom z ustaleniem miejsca zamieszkania obywateli USA na użytek spisu powszechnego:

The U.S. Census must count people where they live, for purposes of political representation
Turn social sharing on.
Like 10
Paweł Tomanek
Poland
w celu ustalenia podziału mandatów w Izbie Reprezentantów
Explanation:
Izba Reprezentantów spełnia funkcję reprezentacji całego narodu. Liczba mandatów z każdego stanu jest różna w zależności od liczby uprawnionych do głosowania (co 10 lat przeprowadza się spis ludności, który jest podstawą podziału mandatów w Izbie Reprezentantów

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2018-04-19 11:34:05 GMT)
--------------------------------------------------

Amerykański Kongres jest federalną władzą ustawodawczą, składającą się z dwóch równoprawnych izb – Izby Reprezentantów i Senatu.

Izba Reprezentantów spełnia funkcję reprezentacji całego narodu. Liczba mandatów z każdego stanu jest różna w zależności od liczby uprawnionych do głosowania (co 10 lat przeprowadza się spis ludności, który jest podstawą podziału mandatów w Izbie). Członkowie Izby Reprezentantów powoływani są na 2-letnią kadencję w wyborach powszechnych w okręgach jednomandatowych w systemie większości zwykłej (FPTP tzn. by wygrać nie trzeba uzyskać ponad 50% głosów). Aby mieć prawo głosu w wyborach do Izby Reprezentantów należy skończyć 18 lat. Natomiast by móc kandydować należy skończyć 25 lat, być obywatelem USA od przynajmniej 7 lat i zamieszkiwać w stanie, w którym chce się kandydować. W 47 z 50 stanów istnieją normy nakazujące dokonywanie selekcji kandydatów na podstawie publicznych prawyborów.

W wyniku naturalnej konsekwencji federalizmu Senat USA jest miejscem równoprawnej reprezentacji stanów. Tak więc każdy stan, niezależnie od liczby ludności, reprezentowany jest przez dwóch senatorów. Kadencja senatorów trwa 6 lat, jednak co 2 lata następuje odnowienie składu Senatu przez wybór 1/3 nowych senatorów. Każdorazowo wybory odbywają się w okręgu wyborczym, którym jest cały stan. Wybory odbywają się według tych samych zasad co do Izby Reprezentantów z tym wyjątkiem, że kandydat na senatora musi mieć skończone 30 lat i być obywatelami USA od lat 10.

Tak więc w USA co dwa lata (w listopadzie) odbywają się wybory, w których obywatele wybierają Izbę Reprezentantów oraz 1/3 Senatu. Co drugie takie wybory są dodatkowo połączone z wyborami prezydenckimi i one właśnie cieszą się największą frekwencją.

http://jow.pl/wybory-do-kongresu-w-stanach-zjednoczonych/
Selected response from:

Frank Szmulowicz, Ph. D.
United States
Grading comment
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3dla potrzeb/celów wyłaniania/wyłonienia reprezentacji politycznej
mike23
3w celu ustalenia podziału mandatów w Izbie Reprezentantów
Frank Szmulowicz, Ph. D.


Discussion entries: 5





  

Answers


53 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
w celu ustalenia podziału mandatów w Izbie Reprezentantów


Explanation:
Izba Reprezentantów spełnia funkcję reprezentacji całego narodu. Liczba mandatów z każdego stanu jest różna w zależności od liczby uprawnionych do głosowania (co 10 lat przeprowadza się spis ludności, który jest podstawą podziału mandatów w Izbie Reprezentantów

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2018-04-19 11:34:05 GMT)
--------------------------------------------------

Amerykański Kongres jest federalną władzą ustawodawczą, składającą się z dwóch równoprawnych izb – Izby Reprezentantów i Senatu.

Izba Reprezentantów spełnia funkcję reprezentacji całego narodu. Liczba mandatów z każdego stanu jest różna w zależności od liczby uprawnionych do głosowania (co 10 lat przeprowadza się spis ludności, który jest podstawą podziału mandatów w Izbie). Członkowie Izby Reprezentantów powoływani są na 2-letnią kadencję w wyborach powszechnych w okręgach jednomandatowych w systemie większości zwykłej (FPTP tzn. by wygrać nie trzeba uzyskać ponad 50% głosów). Aby mieć prawo głosu w wyborach do Izby Reprezentantów należy skończyć 18 lat. Natomiast by móc kandydować należy skończyć 25 lat, być obywatelem USA od przynajmniej 7 lat i zamieszkiwać w stanie, w którym chce się kandydować. W 47 z 50 stanów istnieją normy nakazujące dokonywanie selekcji kandydatów na podstawie publicznych prawyborów.

W wyniku naturalnej konsekwencji federalizmu Senat USA jest miejscem równoprawnej reprezentacji stanów. Tak więc każdy stan, niezależnie od liczby ludności, reprezentowany jest przez dwóch senatorów. Kadencja senatorów trwa 6 lat, jednak co 2 lata następuje odnowienie składu Senatu przez wybór 1/3 nowych senatorów. Każdorazowo wybory odbywają się w okręgu wyborczym, którym jest cały stan. Wybory odbywają się według tych samych zasad co do Izby Reprezentantów z tym wyjątkiem, że kandydat na senatora musi mieć skończone 30 lat i być obywatelami USA od lat 10.

Tak więc w USA co dwa lata (w listopadzie) odbywają się wybory, w których obywatele wybierają Izbę Reprezentantów oraz 1/3 Senatu. Co drugie takie wybory są dodatkowo połączone z wyborami prezydenckimi i one właśnie cieszą się największą frekwencją.

http://jow.pl/wybory-do-kongresu-w-stanach-zjednoczonych/

Frank Szmulowicz, Ph. D.
United States
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in PolishPolish
PRO pts in category: 74

1 day 2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
dla potrzeb/celów wyłaniania/wyłonienia reprezentacji politycznej


Explanation:
dla potrzeb/celów wyłaniania/wyłonienia
reprezentacji politycznej/reprezentantów politycznych



--------------------------------------------------
Note added at 1 day 14 hrs (2018-04-20 23:19:50 GMT)
--------------------------------------------------

https://www.google.com/search?q=wyłonienie reprezentajci pol...

--------------------------------------------------
Note added at 1 day 14 hrs (2018-04-20 23:22:05 GMT)
--------------------------------------------------

https://www.google.pl/search?source=hp&ei=A3baWoOeBM_ewQL3qZ...

--------------------------------------------------
Note added at 2 days 2 hrs (2018-04-21 11:39:11 GMT)
--------------------------------------------------

Zasada reprezentacji politycznej, inaczej zwana także zasadą przedstawicielstwa, wynika bezpośrednio z zasady suwerenności, ponieważ obecnie rolę suwerena przeważnie przyznaje się narodowi, czyli bardzo dużej grupie osób. W związku z tym nie jest możliwe jednoczesne i bezpośrednie sprawowanie władzy przez wszystkich do tego uprawnionych, zatem wprowadzono zasadę reprezentacji politycznej jako formę będącą w stanie zapewnić narodowi rzeczywisty udział w sprawowaniu władzy.

Zgodnie z zasadą przedstawicielstwa zakłada się, że naród jako suweren udziela swoim reprezentantom mandatu do sprawowania władzy w jego imieniu, ze względu na fakt, iż są oni wyrazicielami woli obywateli. Zatem zasada reprezentacji wprowadza władzę pośrednią, naród dokonuje wyboru swoich przedstawicieli przeważnie w cyklicznych, powszechnych i wolnych wyborach.
http://eszkola.pl/wos/zasada-reprezentacji-politycznej-4880....

ZASADA REPREZENTACJI POLITYCZNEJ - polega ona na sprawowaniu władzy przez wybranych przedstawicieli. W praktyce ustrojowej ukształtowały się zasadniczo dwa przeciwstawne sobie typy mandatu przedstawicielskiego: imperatywny i przedstawicielski. W tym pierwszym realizowanym w wiekach średnich i w XIX wieku przedstawiciel czyli mandatariusz był wykonawcą instrukcji wyborców i mógł być przez nich w każdej chwili odwołany. Mandat ten pojawił się potem w ruchach bolszewickich i krajach realnego socjalizmu. Natomiast mandat przedstawicielski przyjął się w czasie rewolucji burżuazyjnej w tym począwszy od francuskiej w 1789 i oznacza że deputowany reprezentuje cały naród, a nie wyborców czy okręg wyborczy.
Nasza konstytucja przyjęła mandat wolny wypływający z klasycznej formuły przedstawicielstwa. Zasada reprezentacji czyli przedstawicielstwa obejmuje wymienione wyżej referendum oraz inicjatywę ludową.
http://sciaga.pl/tekst/34924-35-konstytucyjne_podstawy_ustro...

--------------------------------------------------
Note added at 8 days (2018-04-27 18:06:35 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Wprowadzone uregulowania systemowe doprowadziły do implementacji proporcjonalnej reprezentacji poszczególnych stanów w Izbie Reprezentantów...
Również w latach 60. działania w zakresie granic okręgów wyborczych rozpoczął Kongres Stanów Zjednoczonych. Pomimo formalnego zrównania w prawach ludności afroamerykańskiej wiele stanów wciąż stosowało różne praktyki ograniczające prawa czarnoskórych Amerykanów, w tym prawo do reprezentacji politycznej, co dokonywało się m.in. za pomocą rozmaitych barier w prawie do głosowania (np. test na piśmienność), ale też przez manipulacje granicami okręgów wyborczych...
Ponieważ jednak zgodnie z konstytucją wszyscy obywatele mają prawo do reprezentacji politycznej, art. 2 VRA stwarzał także obowiązek stworzenia odpowiedniej, proporcjonalnej do liczby członków mniejszości w danym stanie...
https://www.lazarski.pl/fileadmin/user_upload/dokumenty/czas...

Problem reprezentacji politycznej został przedstawiony przez Balinskiego i Younga na przykładzie analizy wielu propozycji metod przydziału mandatów w Kongresie Stanów Zjednoczonych poszczególnym stanom USA.
https://journal.kozminski.edu.pl/index.php/decyzje/article/v...

http://www.ltn.lodz.pl/images/sw 22_2016_full.pdf
https://www.google.pl/search?biw=1366&bih=597&ei=e2bjWpaXLYf...

--------------------------------------------------
Note added at 13 days (2018-05-02 13:09:15 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Współczesny model demokracji musi opierać się na istnieniu takich rozwiązań systemowych, które każdej jednostce będącej członkiem zbiorowego suwerena zapewniają możliwość osobistej partycypacji w różnego rodzaju procesach decyzyjnych. System takich rozwiązań nie powinien się jednak ograniczać wyłącznie do zagwarantowania każdemu dorosłemu (pełnoletniemu) obywatelowi możliwości uczestniczenia w procesach wyborczych, których efektem staje się wyłonienie reprezentacji politycznej, lecz składać się z wielu procedur identyfikowanych z klasycznymi instytucjami demokracji bezpośredniej, z referendum na czele.
http://repozytorium.uni.wroc.pl/Content/53669/23_Mariusz_Jab...

--------------------------------------------------
Note added at 22 days (2018-05-12 05:53:55 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Termin "political representation" ma polski odpowiednik. Nie ma potrzeby dokładać interpretacji i lokalizacji skoro istnieje zagadnienie uniwersalne stosowane w systemach demokratycznych.

mike23
United Kingdom
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 51