KudoZ home » English to Polish » IT (Information Technology)

null or empty

Polish translation: wartość pusta/zmienna o wartości pustej lub brak wartości/zmienna bez przypisanej wartości


16:20 Mar 29, 2008
English to Polish translations [PRO]
IT (Information Technology)
English term or phrase: null or empty
W kontekscie pol, wartosci, zmiennych itp. - jak tlumaczyc null or empty. Wiem, ze osobno obydwa wyrazy tlumaczone sa jako "pusty", ale jesli sa zestawione razem?
Pawel Wellkley
Polish translation:wartość pusta/zmienna o wartości pustej lub brak wartości/zmienna bez przypisanej wartości
Explanation:
"Null" jest wartością "pustą", która może być przypisana zmiennej; "empty" - oznacza zmienną "pustą" bez przypisanej wartości. Często "empty" (np. funkcja) obejmuje również wartość "null".

--------------------------------------------------
Note added at 1 dzień  19 godz. (2008-03-31 11:34:02 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Do Maćka D.: Podchodząc do sprawy ortodoksyjnie, można by pozostawić oba terminy bez tłumaczenia, gdyż w wielu językach występują jako słowa kluczowe. Decydując się na tłumaczenie, trzeba starać się oddać ich znaczenie po polsku. "Null" (ew. "nil") oznacza specjalną stałą (na ogół reprezentowaną przez binarne zero) przypisywaną zwykle zmiennym wskaźnikowym, które nie wskazują na żaden obiekt. "Empty" natomiast jest atrybutem zmiennej i w wileu językach występuje jako nazwa funkcji. Funkcja ta na ogół bada, czy zmienna ma przypisaną jakąkolwiek wartość początkową, choć bywa, że jej znaczenie jest szersze i obejmuje swym zakresem różne stany "pustości", zależne od typu zmiennej, np. zero dla zmiennych numerycznych, łańcuch pusty dla tekstów, czy null dla wskaźników.
Konkludując, najprościej można różnicę pomiędzy tymi terminami oddać jako: "wartość pusta lub zmienna pusta".
Selected response from:

Jerzy Matwiejczuk
Grading comment
Thanks!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1null lub pusta
Łukasz Piwko
4wartość pusta/zmienna o wartości pustej lub brak wartości/zmienna bez przypisanej wartości
Jerzy Matwiejczuk
4nic lub pusta
Jacek Podkanski
3zero lub pusta
M.A.B.


  

Answers


4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
zero lub pusta


Explanation:
Jeszcze jedna propozycja, podobna do poprzednich. Zależy od kontekstu...

M.A.B.
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 96

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Jacek Podkanski: Internally it is just a binary 0, but in the high level Java language, it is a magic constant, quite distinct from zero http://mindprod.com/jgloss/null.html
1 hr
  -> Ano właśnie, napisałem że zależy od kontesktu.

16 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
nic lub pusta


Explanation:

if (tagContent != null && tagContent.trim().length() > 0) {
tagContent = tagContent.trim();
} else {
//wartość pusta, nic nie ustawiamy
return;
}


--------------------------------------------------
Note added at 19 hrs (2008-03-30 12:03:52 GMT)
--------------------------------------------------

The difference between a null reference and a reference to an empty object, (e.g. a freshly minted default object, empty collection or empty Iterator) is a major headache in Java. When dealing with other people’s code I want to strangle them.

http://mindprod.com/jgloss/null.html


    Reference: http://www.diversity.pl/index.php?option=com_content&task=vi...
Jacek Podkanski
United Kingdom
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 15

1 day13 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
null lub pusta


Explanation:
null to jest słowo kluczowe i nie należy go tłumaczyć. Empty to po prostu brak wartości, czyli wartość pusta.

Łukasz Piwko
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 40

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Maciek Drobka: Zdecydowanie tak; chciałbym widzieć informatyka, który zrozumie odpowiedź Jerzego.
3 hrs

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
wartość pusta/zmienna o wartości pustej lub brak wartości/zmienna bez przypisanej wartości


Explanation:
"Null" jest wartością "pustą", która może być przypisana zmiennej; "empty" - oznacza zmienną "pustą" bez przypisanej wartości. Często "empty" (np. funkcja) obejmuje również wartość "null".

--------------------------------------------------
Note added at 1 dzień  19 godz. (2008-03-31 11:34:02 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Do Maćka D.: Podchodząc do sprawy ortodoksyjnie, można by pozostawić oba terminy bez tłumaczenia, gdyż w wielu językach występują jako słowa kluczowe. Decydując się na tłumaczenie, trzeba starać się oddać ich znaczenie po polsku. "Null" (ew. "nil") oznacza specjalną stałą (na ogół reprezentowaną przez binarne zero) przypisywaną zwykle zmiennym wskaźnikowym, które nie wskazują na żaden obiekt. "Empty" natomiast jest atrybutem zmiennej i w wileu językach występuje jako nazwa funkcji. Funkcja ta na ogół bada, czy zmienna ma przypisaną jakąkolwiek wartość początkową, choć bywa, że jej znaczenie jest szersze i obejmuje swym zakresem różne stany "pustości", zależne od typu zmiennej, np. zero dla zmiennych numerycznych, łańcuch pusty dla tekstów, czy null dla wskaźników.
Konkludując, najprościej można różnicę pomiędzy tymi terminami oddać jako: "wartość pusta lub zmienna pusta".

Jerzy Matwiejczuk
Specializes in field
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 1124
Grading comment
Thanks!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Maciek Drobka: Tylko kto tak mówi w 'real lajfie'...||Wg mnie najprościej (i z tego co widzę, zgodnie z codzienną praktyką lingwistyczną) jest null vs. pusty/a/e.||Nie rozumiem.
1 day15 hrs
  -> Na ogół w "real lajfie" nikt nie wymaga od nas takich hamletycznych decyzji. A jeśli już, to należy rozróżnić pomiędzy wartością stałą "null" (nie zero!), którą można przypisać zmiennej, a brakiem wartości zmiennej (empty).//Konsekwentnie: null vs. empty




Voters for reclassification
as
PRO / non-PRO
PRO (3): allp, Agnieszka Hamann, M.A.B.