KudoZ home » English to Polish » Law (general)

Jurisdiction to Adjudicate

Polish translation: jurysdykcja sadowa


10:41 Nov 17, 2008
English to Polish translations [PRO]
Law/Patents - Law (general)
English term or phrase: Jurisdiction to Adjudicate
jak można określić po polsku ten rodzaj kompetencji/jurysdykcji?
gosical
Polish translation:jurysdykcja sadowa
Explanation:
zakres kompetencji sadu wyznacza zakres jego jurysdykcji;
dany sad i tylko ten jeden sad (chyba, ze przekaze sprawe), bedzie mial prawo 'to adjudicate' w przedmiocie x tylko wowczas, gdy bedzie wlasciwy miejscowo, rzeczowo oraz instancyjnie.
mamy rozne rodzaje jurysdykcji: sadowa, podatkowa..., kazda jest specyficzna...
czasem mowi sie tez prawo sadzenia, ale to okreslenie moze byc zwodnicze, prawo sadzenia maja np. sady kolezenskie samorzadow zawodowych...

--------------------------------------------------
Note added at 23 hrs (2008-11-18 10:22:14 GMT)
--------------------------------------------------

gdzies juz pisalismy o rozciaganiu jurysdykcji rzeczowej oraz w stosunku do osob, tzw. jursidiction to prescribe.
koncept forsowany przez Amerykanow i przez Izrael.
w moim odczuciu jest to, jak juz pisalem, wielki bollocks, niejako 'rozciaganie' jurysdykcji terytorialnej. O ile rozumiem Izrael, o tyle USA troche gna...
w dalszym ciagu bedzie to jurysdykcja sadowa (jakiegos sadu, trybunalu).

--------------------------------------------------
Note added at 23 hrs (2008-11-18 10:25:42 GMT)
--------------------------------------------------

"Jurisdiction to Adjudicate in Aid of Universal and Other Non-Territorial Crimes."
jurysdykcja sadowa niejako 'rozciagana' na potrzeby...
Selected response from:

pocominick
Grading comment
Dziękuję za pomoc i obszerne wyjaśnienie
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4jurysdykcja sadowapocominick
3uprawnienie do orzekania
Adam Lankamer


Discussion entries: 2





  

Answers


13 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
jurisdiction to adjudicate
uprawnienie do orzekania


Explanation:
http://tinyurl.com/66rcyn


Adam Lankamer
Luxembourg
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 2253

23 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
jurisdiction to adjudicate
jurysdykcja sadowa


Explanation:
zakres kompetencji sadu wyznacza zakres jego jurysdykcji;
dany sad i tylko ten jeden sad (chyba, ze przekaze sprawe), bedzie mial prawo 'to adjudicate' w przedmiocie x tylko wowczas, gdy bedzie wlasciwy miejscowo, rzeczowo oraz instancyjnie.
mamy rozne rodzaje jurysdykcji: sadowa, podatkowa..., kazda jest specyficzna...
czasem mowi sie tez prawo sadzenia, ale to okreslenie moze byc zwodnicze, prawo sadzenia maja np. sady kolezenskie samorzadow zawodowych...

--------------------------------------------------
Note added at 23 hrs (2008-11-18 10:22:14 GMT)
--------------------------------------------------

gdzies juz pisalismy o rozciaganiu jurysdykcji rzeczowej oraz w stosunku do osob, tzw. jursidiction to prescribe.
koncept forsowany przez Amerykanow i przez Izrael.
w moim odczuciu jest to, jak juz pisalem, wielki bollocks, niejako 'rozciaganie' jurysdykcji terytorialnej. O ile rozumiem Izrael, o tyle USA troche gna...
w dalszym ciagu bedzie to jurysdykcja sadowa (jakiegos sadu, trybunalu).

--------------------------------------------------
Note added at 23 hrs (2008-11-18 10:25:42 GMT)
--------------------------------------------------

"Jurisdiction to Adjudicate in Aid of Universal and Other Non-Territorial Crimes."
jurysdykcja sadowa niejako 'rozciagana' na potrzeby...

pocominick
Specializes in field
PRO pts in category: 178
Grading comment
Dziękuję za pomoc i obszerne wyjaśnienie