KudoZ home » English to Polish » Law (general)

rule on the issue

Polish translation: ksztaltowac zakresu jurysdykcji uniwersalnej


09:21 Nov 18, 2008
English to Polish translations [PRO]
Law/Patents - Law (general)
English term or phrase: rule on the issue
the Court consequently cannot rule on the issue of universal jurisdiction in any decision it renders on the merits of the case.

Rule on the issue - wydawać decyzje w kwestii (uniwersalnej jurysdykcji)? czy może orzekać w tej kwestii?
gosical
Polish translation:ksztaltowac zakresu jurysdykcji uniwersalnej
Explanation:
generalnie sprawa ma sie tak, ze jurysdykcja uniwersalna obejmuje wszystkie sprawy wykraczajace poza zasieg, ktory swoim zakresem obejmuje Statut. Oczywiscie musza byc spelnione okreslone przeslanki.
takie 'Wysepki Gdzies na Koncu Swiata', moga miec pretensje, ze jakis sad nieslusznie rozciaga swoja jurysdykcje sadowa na ich terytorium.
'Burzyc sie' moga rowniez osoby posiadajace 'immunity', a ktore to zostaly objete jurysdykcja.

--------------------------------------------------
Note added at 6 hrs (2008-11-18 15:35:10 GMT)
--------------------------------------------------

sprawa sprowadza sie do tego, czy sad ma jurysdykcje w jakiejs sprawie czy tez jurysdykcji tej nie ma.
sad/trybunal jest powolywany na podstawie odrebnych przepisow (umowa miedzynarodowa/konwencja/traktat) i tych wlasnie przepisach znajduje sie zakres umocowania sadu. sad moze sam stwierdzic, czy posiada jurysdykcje w jakiejs sprawie, ale ta jurysdykcja musi byc conferred upon. sad sam nie moze sobie jej nadawac/przyznawac czy dowolnie jej ksztaltowac.

--------------------------------------------------
Note added at 6 hrs (2008-11-18 15:37:31 GMT)
--------------------------------------------------

takie ksztaltowanie musialoby byc obiter dicta, nie moze byc przedmiotem sprawy, konsekwentnie nie mozna w jego przedmiocie orzec.
Selected response from:

pocominick
Grading comment
piękne dzięki
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2orzekać w sprawie/kwestii
Adam Lankamer
4 +1ksztaltowac zakresu jurysdykcji uniwersalnejpocominick
4 +1orzekać co do/wypowiadać się w kwestii/zajmować stanowisko w sprawiesmok


  

Answers


2 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
orzekać w sprawie/kwestii


Explanation:
hth

Adam Lankamer
Luxembourg
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 2253

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  inmb
3 hrs

agree  legato
5 hrs

3 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
orzekać co do/wypowiadać się w kwestii/zajmować stanowisko w sprawie


Explanation:
hth

smok
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 57

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  inmb
3 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
ksztaltowac zakresu jurysdykcji uniwersalnej


Explanation:
generalnie sprawa ma sie tak, ze jurysdykcja uniwersalna obejmuje wszystkie sprawy wykraczajace poza zasieg, ktory swoim zakresem obejmuje Statut. Oczywiscie musza byc spelnione okreslone przeslanki.
takie 'Wysepki Gdzies na Koncu Swiata', moga miec pretensje, ze jakis sad nieslusznie rozciaga swoja jurysdykcje sadowa na ich terytorium.
'Burzyc sie' moga rowniez osoby posiadajace 'immunity', a ktore to zostaly objete jurysdykcja.

--------------------------------------------------
Note added at 6 hrs (2008-11-18 15:35:10 GMT)
--------------------------------------------------

sprawa sprowadza sie do tego, czy sad ma jurysdykcje w jakiejs sprawie czy tez jurysdykcji tej nie ma.
sad/trybunal jest powolywany na podstawie odrebnych przepisow (umowa miedzynarodowa/konwencja/traktat) i tych wlasnie przepisach znajduje sie zakres umocowania sadu. sad moze sam stwierdzic, czy posiada jurysdykcje w jakiejs sprawie, ale ta jurysdykcja musi byc conferred upon. sad sam nie moze sobie jej nadawac/przyznawac czy dowolnie jej ksztaltowac.

--------------------------------------------------
Note added at 6 hrs (2008-11-18 15:37:31 GMT)
--------------------------------------------------

takie ksztaltowanie musialoby byc obiter dicta, nie moze byc przedmiotem sprawy, konsekwentnie nie mozna w jego przedmiocie orzec.

pocominick
Specializes in field
PRO pts in category: 178
Grading comment
piękne dzięki

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Polangmar: ustalać/kształtować zakres (jurysdykcji uniwersalnej)
2 days8 hrs
  -> dzieki:)