KudoZ home » English to Polish » Law (general)

prefer witness' testimony

Polish translation: zadecydowac, ktorego swiadka zeznania maja istotne znaczenie dla rozstrzygniecia sprawy...


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:prefer witness' testimony
Polish translation:zadecydowac, ktorego swiadka zeznania maja istotne znaczenie dla rozstrzygniecia sprawy...
Entered by: gosical

14:37 Nov 22, 2008
English to Polish translations [PRO]
Law/Patents - Law (general)
English term or phrase: prefer witness' testimony
Accordingly, it is primarily for the Trial Chamber to determine whether a witness is credible and to decide which witness’ testimony to prefer, without necessarily articulating every step of the reasoning in reaching a decision on these points.
gosical
zadecydowac, ktorego swiadka zeznania maja istotne znaczenie dla rozstrzygniecia sprawy...
Explanation:
to bardzo dobre pytanie i mysle, ze ma szczegolna wartosc merytoryczna;

otoz, to wlasnie do Trial Chamber nalezy stwierdzenie prawdziwosci wszystkich przeprowadzanych dowodow (z tych, ktore zgloszono), ale to rowniez do Trial Chamber nalezy rozstrzygniecie, ktore z tych, ktorych prawdziwosci dowiedziono moga miec istotny wplyw na rozstrzygniecie sprawy.
w 'reasoned judgment' znajdziemy informacje, ktore zeznania uznano za istotne, natomiast nie bedzie wzmianki o tych, ktore niejako zostaly uznane za nieistotne.
istnieje domniemanie przeprowadzenia wszelkich zgloszonych dowodow, natomiast gdyby okazalo sie, jakies zeznanie zostalo nieslusznie 'disregarded' wowczas moze to byc podstawa appeal, tzw. 'an error of fact which has occassioned a miscarriage of justice'.


--------------------------------------------------
Note added at 1 day5 hrs (2008-11-23 19:42:02 GMT)
--------------------------------------------------

zagadnienie bardziej proceduralne niz jezykowe. procedura nie polska;

wyobrazmy sobie, ze pan x jest oskarzony o dokonanie czynu y;
widzial to drobny cinkciaz a; kurtyzana b oraz miejski burmistrz c;
wartosc wszystkich zeznan jest tak sama, sa prawdziwe;
sad wydajac judgment musi uzasadnic swoj reasoning, ale ten obowiazek sprowadza do takiego uzasadnienia, aby nikt nie zarzucil popelnienia bledu przy ustalaniu stanu faktycznego. sad nie ma obowiazku uzasadniania wszystkich swoich czynnosci krok po kroku.
jezeli wartosc zeznan a, b i c jest taka sama, sad ma swobode przy ustalaniu stopnia przydatnosci tych zeznan przy czym stopien przydatnosci wyrazony jest z punktu widzenia sadu. ich istotnosc jest jednakowa, ale oczywistym jest fakt, ze sad w uzasadnieniu wybierze zeznania burmistrza.



Selected response from:

pocominick
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1zadecydowac, ktorego swiadka zeznania maja istotne znaczenie dla rozstrzygniecia sprawy...pocominick
4 +1dać wiarę zeznaniom świadka
Adam Lankamer
Summary of reference entries provided
"Prefer" w kontekście pytaniaPolangmar

  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
dać wiarę zeznaniom świadka


Explanation:
hth

--------------------------------------------------
Note added at 1 day3 hrs (2008-11-23 18:22:36 GMT)
--------------------------------------------------

sorry, ale sąd nie nadaje priorytetu ;-) tylko wskazuje, które zeznania bierze lub nie bierze pod uwagę i tyle
niektórym zeznaniom daje wiarę, innym nie i tyle ...

ale Polangmar oczywiście ma zdanie odmienne, co jak zawsze kategorycznie i często gołosłownie stwierdza - miłego wieczora

Adam Lankamer
Luxembourg
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 2253

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  ~Ania~: Wedlug mnie im zwiezlej tym lepiej
20 hrs

agree  Magdalena Piłat
21 hrs

disagree  Polangmar: Jest zwięźle, ale błędnie. Tu nie chodzi o dawanie, lub nie, wiary, lecz o "nadanie priorytetu" (zgodnie zresztą ze znaczeniem słowa "prefer").
1 day1 hr

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
to decide which witness’ testimony to prefer
zadecydowac, ktorego swiadka zeznania maja istotne znaczenie dla rozstrzygniecia sprawy...


Explanation:
to bardzo dobre pytanie i mysle, ze ma szczegolna wartosc merytoryczna;

otoz, to wlasnie do Trial Chamber nalezy stwierdzenie prawdziwosci wszystkich przeprowadzanych dowodow (z tych, ktore zgloszono), ale to rowniez do Trial Chamber nalezy rozstrzygniecie, ktore z tych, ktorych prawdziwosci dowiedziono moga miec istotny wplyw na rozstrzygniecie sprawy.
w 'reasoned judgment' znajdziemy informacje, ktore zeznania uznano za istotne, natomiast nie bedzie wzmianki o tych, ktore niejako zostaly uznane za nieistotne.
istnieje domniemanie przeprowadzenia wszelkich zgloszonych dowodow, natomiast gdyby okazalo sie, jakies zeznanie zostalo nieslusznie 'disregarded' wowczas moze to byc podstawa appeal, tzw. 'an error of fact which has occassioned a miscarriage of justice'.


--------------------------------------------------
Note added at 1 day5 hrs (2008-11-23 19:42:02 GMT)
--------------------------------------------------

zagadnienie bardziej proceduralne niz jezykowe. procedura nie polska;

wyobrazmy sobie, ze pan x jest oskarzony o dokonanie czynu y;
widzial to drobny cinkciaz a; kurtyzana b oraz miejski burmistrz c;
wartosc wszystkich zeznan jest tak sama, sa prawdziwe;
sad wydajac judgment musi uzasadnic swoj reasoning, ale ten obowiazek sprowadza do takiego uzasadnienia, aby nikt nie zarzucil popelnienia bledu przy ustalaniu stanu faktycznego. sad nie ma obowiazku uzasadniania wszystkich swoich czynnosci krok po kroku.
jezeli wartosc zeznan a, b i c jest taka sama, sad ma swobode przy ustalaniu stopnia przydatnosci tych zeznan przy czym stopien przydatnosci wyrazony jest z punktu widzenia sadu. ich istotnosc jest jednakowa, ale oczywistym jest fakt, ze sad w uzasadnieniu wybierze zeznania burmistrza.





pocominick
Specializes in field
PRO pts in category: 178

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Polangmar: Dokładnie tak - znalazłem potwierdzenie.
8 hrs
  -> dzieki:)




Reference comments


1 day1 hr
Reference: "Prefer" w kontekście pytania

Reference information:
In addition, where there is dispute about the science, I prefer the testimony of Dr. Ayotte over that of Dr. Bonnardeaux. She is much more qualified in the areas of chemistry, doping, banned substances, methods for detecting steroids in human urine, and the integrity of urine samples. Dr. Ayotte has a PhD in organic chemistry. Her experience with the Doping Control Laboratory includes nine years a research associate and six years as the individual responsible for methods of detection and identification as well as research into the excretion of steroids. She has taught university courses on the subject of doping in sport. Her publications deal with detection of banned substances in urine, integrity of samples, effects of temperature and bacteria on analytical validity, doping in women, detection of doping in athletes and the detection of nandrolone in the urine of athletes following exercise. Dr. Bonnardeaux is not a chemist. About 90 percent of the opinions he has provided deal with alcohol. His knowledge pertains mostly to toxicology and physiology. Since 1983 he has not published an article that is pertinent to this case.
http://tinyurl.com/6fv97n

Polangmar
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 3739