KudoZ home » English to Polish » Law (general)

idiot or lunatic

Polish translation: osoba dotknięta chorobą psychiczną albo niedorozwojem umysłowym


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:idiot or lunatic
Polish translation:osoba dotknięta chorobą psychiczną albo niedorozwojem umysłowym
Entered by: druuna

11:59 Dec 31, 2010
English to Polish translations [PRO]
Law/Patents - Law (general) / ustawodawstwo indyjskie
English term or phrase: idiot or lunatic
W "foreign marriage act" są podane warunki jakie muszą być spełnione aby obywatel Indii mógł zawrzeć ślub z osobą obcokrajowcem i/lub poza granicami kraju:

(a) neither party has a spouse living,
(b) neither party is an idiot or a lunatic,
(c) the bridegroom has completed the age of twenty-one years and the bride the age of eighteen years at the time of the marriage, and
(d) the parties are not within the degrees of prohibited relationship: Provided that where the personal law or a custom governing at least one of the parties permits of a marriage between them, such marriage may be solemnized, notwithstanding that they are within the degrees of prohibited relationship.

no i ten "an idiot or a lunatic" mnie rozłożył. Propozycje: "niespełna rozumu, upośledzony umysłowo, ograniczony umysłowo"? :((( Może jest termin prawniczy w polskim tego typu?
druuna
osoba dotknięta chorobą psychiczną albo niedorozwojem umysłowym
Explanation:
Tak to wygląda w polskim prawie:

http://lex.pl/kodeksy/?akt=64.9.59.htm

USTAWA

z dnia 25 lutego 1964 r.

Kodeks rodzinny i opiekuńczy.

(Dz. U. z dnia 5 marca 1964 r.)

Art. 12. § 1. Nie może zawrzeć małżeństwa osoba dotknięta chorobą psychiczną albo niedorozwojem umysłowym. Jeżeli jednak stan zdrowia lub umysłu takiej osoby nie zagraża małżeństwu ani zdrowiu przyszłego potomstwa i jeżeli osoba ta nie została ubezwłasnowolniona całkowicie, sąd może jej zezwolić na zawarcie małżeństwa.
§ 2. Unieważnienia małżeństwa z powodu choroby psychicznej albo niedorozwoju umysłowego jednego z małżonków może żądać każdy z małżonków.
§ 3. Nie można unieważnić małżeństwa z powodu choroby psychicznej jednego z małżonków po ustaniu tej choroby.
Selected response from:

Karol Kawczyński
Poland
Grading comment
Dziękuję!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2osoba dotknięta chorobą psychiczną albo niedorozwojem umysłowym
Karol Kawczyński
4osoba upośledzona umysłowo lub z zaburzeniami psychicznymi
Pawel Bartoszewicz
3 +1osoba upośledzona umysłowo lub chora psychicznie
konstancya
3osoba obłąkana
Aleksander Pruszynski


  

Answers


14 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
osoba upośledzona umysłowo lub chora psychicznie


Explanation:
zgaduję

konstancya
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ewa Dabrowska
6 hrs

16 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
osoba upośledzona umysłowo lub z zaburzeniami psychicznymi


Explanation:
hth

Pawel Bartoszewicz
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 75

18 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
osoba dotknięta chorobą psychiczną albo niedorozwojem umysłowym


Explanation:
Tak to wygląda w polskim prawie:

http://lex.pl/kodeksy/?akt=64.9.59.htm

USTAWA

z dnia 25 lutego 1964 r.

Kodeks rodzinny i opiekuńczy.

(Dz. U. z dnia 5 marca 1964 r.)

Art. 12. § 1. Nie może zawrzeć małżeństwa osoba dotknięta chorobą psychiczną albo niedorozwojem umysłowym. Jeżeli jednak stan zdrowia lub umysłu takiej osoby nie zagraża małżeństwu ani zdrowiu przyszłego potomstwa i jeżeli osoba ta nie została ubezwłasnowolniona całkowicie, sąd może jej zezwolić na zawarcie małżeństwa.
§ 2. Unieważnienia małżeństwa z powodu choroby psychicznej albo niedorozwoju umysłowego jednego z małżonków może żądać każdy z małżonków.
§ 3. Nie można unieważnić małżeństwa z powodu choroby psychicznej jednego z małżonków po ustaniu tej choroby.

Karol Kawczyński
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 554
Grading comment
Dziękuję!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Michal Berski
43 mins
  -> Dziękuję :)

agree  Polangmar: Tu może na odwrót: osoba dotknięta niedorozwojem umysłowym lub chorobą psychiczną.
1 day 10 hrs
  -> Dziękuję :) W zasadzie tak, choć tu nie ma to znaczenia

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
lunatic
osoba obłąkana


Explanation:
http://m.ling.pl/m.php?word=lunatic&chooseLang=0&sType=0

Aleksander Pruszynski
United Kingdom
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 35

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Andrzej Mierzejewski: IMO przymiotnik "obłąkany" jest tylko potoczny, nie używa się go w dokumentacji medycznej ani innych dokumentach.
2 days 3 hrs
  -> dziękuję za sprostowanie ;)