KudoZ home » English to Polish » Law (general)

sharp force injury

Polish translation: rana cięta


20:23 Aug 28, 2014
English to Polish translations [PRO]
Law (general) / kryminalistyka
English term or phrase: sharp force injury
"sharp force injury" w porównaniu do "puncture wound".

czy chodzi tu o ranę "szarpaną" w przeciwieństwie do "rany kłutej"?
jodelka
Polish translation:rana cięta
Explanation:
RODZAJE RAN

W zależności od mechanizmu uszkodzenia tkanek wyróżnia się:

otarcia - powstają jako efekt działania siły stycznej do powierzchni skóry. Uszkodzony jest tylko naskórek i powierzchniowe warstwy skóry właściwej. W miejscu otarcia pojawiają się drobne kropelki krwi, które szybko krzepną;

zadrapania - podobnie jak w przypadku otarć uszkodzeniu ulega tylko naskórek. Zadrapania są skutkiem działania ostrego, wąskiego narzędzia i mają postać linijnych powierzchniowych ran;

rany kłute - powstają wskutek zranienia wąskim, długim narzędziem (np. ostrzem sterczącego gwoździa). Rana kłuta nie zieje, a jej brzegi szybko zarastają. Jednak wnętrze rany jest często zakażone, dlatego ten typ ran wymaga przez pewien czas obserwacji. Jeśli rany kłute są głębokie mogą być bardzo niebezpieczne. Ich następstwem może być np. krwotok spowodowany uszkodzeniem naczyń lub narządów miąższowych;

rany cięte - są skutkiem przecięcia ostrym przedmiotem np. nożem lub szkłem. Skóra przerwana jest na całej grubości. Uszkodzeniu mogą ulec także głębiej położone tkanki. Brzegi rany są gładkie, a tkanki otaczające zdrowe. Mimo na ogół silnego krwawienia, rany cięte goją się najczęściej łatwo po zbliżeniu ich brzegów;

rany tłuczone - powstają wskutek silnych uderzeń tępym przedmiotem, np. pałką. Na ogół występują na twardym kostnym podłożu, np. na głowie. W przeciwieństwie do ran ciętych, brzegi ran tłuczonych są nierówne i obrzękłe, a otaczające tkanki są stłuczone. W otoczeniu rany powstają krwawe podbiegnięcia. Z powodu przerwania i zgniecenia naczyń znajdujących się wokół rany, krwawienie jest stosunkowo niewielkie. Rany tłuczone są podatne na zakażenia i trudno się goją;

rany rąbane - są efektem działania masywnego, ostrego przedmiotu, np. siekiery. Uszkodzenie przypomina ranę ciętą jednak obejmuje także tkanki otaczające;
rany miażdżone - to rany tłuczone, ale obejmujące większy obszar urazu. Silne uszkodzenie tkanek otaczających może spowodować, że rana nie będzie w ogóle krwawić;

rany szarpane - zadane są przedmiotem rozrywającym tkanki, np. hakiem, piłą czy drutem kolczastym. Nierówne i poszarpane są nie tylko brzegi rany, ale także jej ściany i dno;

rany płatowe - powstają w efekcie ciosów przedmiotem działającym ukośnie do powierzchni skóry. Następuje odwarstwienie tkanek, a sama rana może mieć postać rany ciętej lub szarpanej.;

rany z ubytkiem skóry - są ranami o charakterze ran szarpanych lub miażdżonych, powstałymi przez wyszarpnięcie skóry z pewnej powierzchni;

rany zatrute - są skutkiem ukąszenia przez żmije, skorpiony, pszczoły lub osy, gdy wraz z zadaniem rany zostaje wprowadzona trucizna. Widoczny jest ślad ukąszenia, okolica jest obrzęknięta, zaczerwieniona i bolesna. Rany zatrute mogą być także wynikiem przenikania szkodliwych związków chemicznych;

rany kąsane - zadane są przez zęby zwierzęcia. Mogą mieć charakter ran tłuczonych lub szarpanych. Łatwo ulegają zakażeniu i trudno się goją. Dodatkowe zagrożenie stanowi ryzyko zakażenia wścieklizną;

amputacje - są całkowitym oddzieleniem obwodowej części ciała (np. kończyny, nosa, ucha). Uszkodzenie może mieć postać rany szarpanej, miażdżonej lub rąbanej;

rany postrzałowe - powstają na skutek działania różnego rodzaju pocisków lub ich odłamków. Charakteryzują się dużą rozległością uszkodzenia tkanek - nawet mała rana postrzałowa wiąże się ze znacznymi uszkodzeniami otaczających tkanek. Rany postrzałowe mogą mieć połączony kanałem wlot (rana ta jest na ogół niewielka) i wylot (znacznie większy, o poszarpanych brzegach) lub mieć charakter rany ślepej (bez rany wylotowej).

http://www.biomedical.pl/uroda/rany-i-rzebieg-ich-gojenia-17...
Selected response from:

geopiet
Grading comment
Dzieki!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4rana zadana ostrym narzędziem
clairee
2rana cięta
geopiet
Summary of reference entries provided
definitionliz askew

Discussion entries: 3





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
rana cięta


Explanation:
RODZAJE RAN

W zależności od mechanizmu uszkodzenia tkanek wyróżnia się:

otarcia - powstają jako efekt działania siły stycznej do powierzchni skóry. Uszkodzony jest tylko naskórek i powierzchniowe warstwy skóry właściwej. W miejscu otarcia pojawiają się drobne kropelki krwi, które szybko krzepną;

zadrapania - podobnie jak w przypadku otarć uszkodzeniu ulega tylko naskórek. Zadrapania są skutkiem działania ostrego, wąskiego narzędzia i mają postać linijnych powierzchniowych ran;

rany kłute - powstają wskutek zranienia wąskim, długim narzędziem (np. ostrzem sterczącego gwoździa). Rana kłuta nie zieje, a jej brzegi szybko zarastają. Jednak wnętrze rany jest często zakażone, dlatego ten typ ran wymaga przez pewien czas obserwacji. Jeśli rany kłute są głębokie mogą być bardzo niebezpieczne. Ich następstwem może być np. krwotok spowodowany uszkodzeniem naczyń lub narządów miąższowych;

rany cięte - są skutkiem przecięcia ostrym przedmiotem np. nożem lub szkłem. Skóra przerwana jest na całej grubości. Uszkodzeniu mogą ulec także głębiej położone tkanki. Brzegi rany są gładkie, a tkanki otaczające zdrowe. Mimo na ogół silnego krwawienia, rany cięte goją się najczęściej łatwo po zbliżeniu ich brzegów;

rany tłuczone - powstają wskutek silnych uderzeń tępym przedmiotem, np. pałką. Na ogół występują na twardym kostnym podłożu, np. na głowie. W przeciwieństwie do ran ciętych, brzegi ran tłuczonych są nierówne i obrzękłe, a otaczające tkanki są stłuczone. W otoczeniu rany powstają krwawe podbiegnięcia. Z powodu przerwania i zgniecenia naczyń znajdujących się wokół rany, krwawienie jest stosunkowo niewielkie. Rany tłuczone są podatne na zakażenia i trudno się goją;

rany rąbane - są efektem działania masywnego, ostrego przedmiotu, np. siekiery. Uszkodzenie przypomina ranę ciętą jednak obejmuje także tkanki otaczające;
rany miażdżone - to rany tłuczone, ale obejmujące większy obszar urazu. Silne uszkodzenie tkanek otaczających może spowodować, że rana nie będzie w ogóle krwawić;

rany szarpane - zadane są przedmiotem rozrywającym tkanki, np. hakiem, piłą czy drutem kolczastym. Nierówne i poszarpane są nie tylko brzegi rany, ale także jej ściany i dno;

rany płatowe - powstają w efekcie ciosów przedmiotem działającym ukośnie do powierzchni skóry. Następuje odwarstwienie tkanek, a sama rana może mieć postać rany ciętej lub szarpanej.;

rany z ubytkiem skóry - są ranami o charakterze ran szarpanych lub miażdżonych, powstałymi przez wyszarpnięcie skóry z pewnej powierzchni;

rany zatrute - są skutkiem ukąszenia przez żmije, skorpiony, pszczoły lub osy, gdy wraz z zadaniem rany zostaje wprowadzona trucizna. Widoczny jest ślad ukąszenia, okolica jest obrzęknięta, zaczerwieniona i bolesna. Rany zatrute mogą być także wynikiem przenikania szkodliwych związków chemicznych;

rany kąsane - zadane są przez zęby zwierzęcia. Mogą mieć charakter ran tłuczonych lub szarpanych. Łatwo ulegają zakażeniu i trudno się goją. Dodatkowe zagrożenie stanowi ryzyko zakażenia wścieklizną;

amputacje - są całkowitym oddzieleniem obwodowej części ciała (np. kończyny, nosa, ucha). Uszkodzenie może mieć postać rany szarpanej, miażdżonej lub rąbanej;

rany postrzałowe - powstają na skutek działania różnego rodzaju pocisków lub ich odłamków. Charakteryzują się dużą rozległością uszkodzenia tkanek - nawet mała rana postrzałowa wiąże się ze znacznymi uszkodzeniami otaczających tkanek. Rany postrzałowe mogą mieć połączony kanałem wlot (rana ta jest na ogół niewielka) i wylot (znacznie większy, o poszarpanych brzegach) lub mieć charakter rany ślepej (bez rany wylotowej).

http://www.biomedical.pl/uroda/rany-i-rzebieg-ich-gojenia-17...

geopiet
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 520
Grading comment
Dzieki!

10 days   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
rana zadana ostrym narzędziem


Explanation:
może być kłuta, może być cięta, może być kłuto-cięta
http://www.kryminalistyka.wortale.net/77-rany-czesc-2.html

> sharp force injury > w odróżnieniu od > blunt force injury = rana zadana narzędziem tępym:

http://link.springer.com/referenceworkentry/10.1007/978-1-61...

--------------------------------------------------
Note added at 10 days (2014-09-08 18:17:04 GMT)
--------------------------------------------------

lub (może lepiej): spowodowana, gdyż może powstać np. w wyniku, z przeproszeniem, "nadziania się" np. na skutek upadku na "ostry przedmiot"

--------------------------------------------------
Note added at 10 days (2014-09-08 18:24:40 GMT)
--------------------------------------------------

... myślę, myślę... po tym ang. opisie, że jednak "zadana"... ;-)

--------------------------------------------------
Note added at 10 days (2014-09-08 18:25:11 GMT)
--------------------------------------------------

force...


clairee
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 20




Reference comments


31 mins
Reference: definition

Reference information:
http://emedicine.medscape.com/article/1680082-overview


*****Injuries produced by pointed objects or objects with sharp edges are referred to as "sharp force injuries." *****Sharp force injuries are characterized by a relatively well-defined traumatic separation of tissues, occurring when a sharp-edged or pointed object comes into contact with the skin and underlying tissues. Three specific subtypes of sharp force injuries exist, as follows: stab wounds, incised wounds, and chop wounds.


--------------------------------------------------
Note added at 34 mins (2014-08-28 20:57:55 GMT)
--------------------------------------------------

Gillian Flynn - Ostre przedmioty / The Sharp Objects ...
datapremiery.pl › Książki › Horror i Thriller
Translate this page
Kiedy premiera Ostre przedmioty? Tu dowiesz się jaka jest data premiery książki Gillian Flynn - The Sharp Objects, poznasz szczegóły wydania, przeczytasz ...

--------------------------------------------------
Note added at 35 mins (2014-08-28 20:58:51 GMT)
--------------------------------------------------


http://www.amsik.pl/index.php?option=com_content&task=view&i...

Tomasz Konopka

Śmiertelne obrażenia w wyniku nadziania się na ostre przedmioty

Lethal injuries caused by sharp tools

Z Katedry i Zakładu Medycyny Sądowej CM UJ

Kierownik: prof. dr hab. F. Trela

Przedstawiono dwa niezwykłe przypadki śmiertelnego nadziania się na ostry przedmiot - uderzenia pośladkami o szklane drzwi z przebiciem tętnicy biodrowej oraz upadku na ostrą rękojeść obcęgów niesionych w kieszeni, z przebiciem serca.

Two interesting cases of fatal impactment on a sharp object were described. Firstly a fall through a glass door, buttocks first and piercing the iliac artery, and a case of falling onto a sharp handle of a pair of pliers carried in the pocket with the subsequent piercing of the heart.

Słowa kluczowe: rany kłute, nieszczęśliwe wypadki

Key words: stab wounds, fatal accidents

liz askew
United Kingdom
Native speaker of: Native in EnglishEnglish