KudoZ home » English to Polish » Law (general)

Child Arrangements

Polish translation: postanowienie (sądu) w sprawie dziecka/ postanowienie (sądu) w sprawie wykonywania władzy rodzicielskiej, miejsca zamieszkania dziecka i utrzymywania kontaktów z dzieckiem/ postanowienie (sądu) w sprawie miejsca zamieszkania dziecka i kontaktów z

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Child Arrangements
Polish translation: postanowienie (sądu) w sprawie dziecka/ postanowienie (sądu) w sprawie wykonywania władzy rodzicielskiej, miejsca zamieszkania dziecka i utrzymywania kontaktów z dzieckiem/ postanowienie (sądu) w sprawie miejsca zamieszkania dziecka i kontaktów z
Entered by: dariaemma

18:15 Dec 3, 2016
English to Polish translations [PRO]
Law/Patents - Law (general) / dokument sądu rodzinnego w UK
English term or phrase: Child Arrangements
Kontekst:

dokument sądu rodzinnego, Brimingham, UK

Order: Child Arrangements and Specific Issue Order

Postanowienie(?): Child Arrangements? i postanowienie dotyczące kwestii szczegółowej ???
dariaemma
Poland
trzy propozycje
Explanation:
1) postanowienie (sądu) w sprawie dziecka
2) postanowienie (sądu) w sprawie miejsca zamieszkania dziecka i kontaktów z dzieckiem
3) postanowienie (sądu) w sprawie wykonywania władzy rodzicielskiej, miejsca zamieszkania dziecka i utrzymywania kontaktów z dzieckiem

Trzy opcje wynikające z definicji z UK, a odpowiadające polskim przepisom KRO, KC

http://www.arslege.pl/kodeks-rodzinny-i-opiekunczy/k2/s101/
Art. 107. Wykonywanie władzy rodzicielskiej przez rodziców żyjących w rozłączeniu
§ 1. Jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom żyjącym w rozłączeniu, sąd opiekuńczy może ze względu na dobro dziecka określić sposób jej wykonywania i utrzymywania kontaktów z dzieckiem. Sąd pozostawia władzę rodzicielską obojgu rodzicom, jeżeli przedstawili zgodne z dobrem dziecka pisemne porozumienie o sposobie wykonywania władzy rodzicielskiej i utrzymywaniu kontaktów z dzieckiem. Rodzeństwo powinno wychowywać się wspólnie, chyba że dobro dziecka wymaga innego rozstrzygnięcia.
§ 2. W braku porozumienia, o którym mowa w § 1, sąd, uwzględniając prawo dziecka do wychowania przez oboje rodziców, rozstrzyga o sposobie wspólnego wykonywania władzy rodzicielskiej i utrzymywaniu kontaktów z dzieckiem. Sąd może powierzyć wykonywanie władzy rodzicielskiej jednemu z rodziców, ograniczając władzę rodzicielską drugiego do określonych obowiązków i uprawnień w stosunku do osoby dziecka, jeżeli dobro dziecka za tym przemawia.
§ 3. Na zgodny wniosek stron sąd nie orzeka o utrzymywaniu kontaktów z dzieckiem.

--------------------------------------------------
Note added at 18 hrs (2016-12-04 13:13:24 GMT)
--------------------------------------------------

W Polsce jest to postanowienie sądu. Oczywiście poza sytuacją uregulowania tych kwestii już w samym wyroku/orzeczeniu rozwodowym.

http://orzeczenia.slupsk.so.gov.pl/content/$N/151020000002003_IV_Cz_000497_2013_Uz_2013-08-29_001
http://orzeczenia.mst.warszawa.so.gov.pl/content/$N/154505250003012_VI_Nsm_000765_2013_Uz_2015-03-20_001

--------------------------------------------------
Note added at 19 hrs (2016-12-04 13:16:12 GMT)
--------------------------------------------------

Opcja 4: postanowienie (sądu) w sprawie opieki nad dzieckiem, miejsca zamieszkania dziecka i kontaktów z dzieckiem

--------------------------------------------------
Note added at 19 hrs (2016-12-04 13:32:04 GMT)
--------------------------------------------------

Opcja 5 (ogólna): postanowienie (sądu) regulujące/ustalające określone sprawy dotyczące dziecka

--------------------------------------------------
Note added at 21 hrs (2016-12-04 16:09:56 GMT)
--------------------------------------------------

Ponadto w Anglii i Walii w postępowaniu prywatnoprawnym dotyczącym dzieci sądy mogą wydawać postanowienia na mocy sekcji 8 wspomnianej ustawy, albo – w przypadku High Court of Justice (England & Wales) (wysokiego trybunału dla Anglii i Walii) – na mocy jego samoistnej właściwości w dziedzinie ochrony dzieci. Postanowienia te mogą być wydawane w przedmiocie miejsca pobytu („residence order”) oraz osobistej styczności z dzieckiem („contact order”), zakazanych działań („prohibited steps order”) bądź w celu rozwiązywania szczególnych kwestii („specific issue order”).
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:620...
In addition, in private law proceedings concerning children in England and Wales, the courts can make orders under section 8 of that Act or, in the case of the High Court of Justice of England and Wales, within its inherent jurisdiction with respect to child protection. Those orders enable the courts to determine residence (residence order) and rights of access (contact order), to prohibit certain acts (prohibited steps order) and to resolve specific issues (specific issue order).
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELE...

--------------------------------------------------
Note added at 22 hrs (2016-12-04 16:41:54 GMT)
--------------------------------------------------

o istotnych sprawach dziecka rodzice rozstrzygają wspólnie; w braku porozumienia między nimi rozstrzyga sąd opiekuńczy
http://www.arslege.pl/wspolne-wykonywanie-wladzy-rodzicielsk...
http://www.arslege.pl/rozstrzygniecie-o-istotnych-sprawach-d...

Opcja 6: Postanowienie rozstrzygające o istotnych sprawach dziecka

--------------------------------------------------
Note added at 22 hrs (2016-12-04 16:43:22 GMT)
--------------------------------------------------

postanowienie w przedmiocie istotnych spraw dziecka
Selected response from:

mike23
United Kingdom
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2trzy propozycje
mike23
3 +2sądowe uregulowanie władzy rodzicielskiej i prawa do kontaktów z dzieckiem
Frank Szmulowicz, Ph. D.


Discussion entries: 4





  

Answers


10 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
child arrangements
sądowe uregulowanie władzy rodzicielskiej i prawa do kontaktów z dzieckiem


Explanation:
Władza rodzicielska jest związana z miejscem zamieszkania.
cccccccccccccccccccccccccccccc
A ‘child arrangements order’ decides:

where your child lives
when your child spends time with each parent
when and what other types of contact, like phone calls, take place


https://www.gov.uk/looking-after-children-divorce/types-of-c...
------------------------
Opcja dosłowna:
rozporządzenie sądowe ustalające miejsce zamieszkania dziecka i kontakty z dzieckiem

ccccccc

Kontakty z dzieckiem a władza rodzicielska
Zgodnie z art. 113 § 1 k.r. i o. kontakty z dzieckiem są kwestią niezależną od władzy rodzicielskiej. Sytuacja gdy jeden z rodziców ma uregulowane kontakty z dzieckiem w ściśle określonych terminach, nie oznacza, iż nie może on decydować o istotnych sprawach dziecka. Władza rodzicielska dotyczy bowiem wszelkich spraw małoletniego odnoszących się do jego majątku, pieczy nad nim, a także kierunków wychowawczych i trwa do osiągnięcia przez dziecko pełnoletniości.
http://kontaktyzdzieckiem.pl/2011/10/11/kontakty-z-dzieckiem...
ccccccccc
Uregulowanie władzy rodzicielskiej i prawa do kontaktów z dzieckiem
http://www.rozwodowy.pl/uregulowanie_wladzy_rodzicielskiej_i...

ccccccccc
Jak stanowi art. 26 Kodeksu cywilnego miejscem zamieszkania dziecka jest miejsce zamieszkania rodziców albo tego z rodziców, któremu wyłącznie przysługuje władza rodzicielska lub któremu zostało powierzone wykonywanie władzy rodzicielskiej. Jeżeli władza rodzicielska przysługuje na równi obojgu rodzicom mającym osobne miejsce zamieszkania, miejsce zamieszkania dziecka jest u tego z rodziców, u którego dziecko stale przebywa. Gdy dziecko nie przebywa stale u żadnego z rodziców, jego miejsce zamieszkania określa sąd opiekuńczy.
http://www.infor.pl/prawo/rozwody/rozwod-i-dziecko/302605,Mi...

Frank Szmulowicz, Ph. D.
United States
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in PolishPolish
PRO pts in category: 1223

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  mike23: I wszystko jasne.
8 hrs
  -> Dziękuję Michale. Miłej niedzieli.

neutral  Ewa Dabrowska: nie mogę się zgodzić, że "władza rodzicielska jest związana z miejscem zamieszkania"; rodzic, który nie mieszka z dzieckiem też ma lub może mieć pełną władzę rodzicielską
9 hrs
  -> Trudno znaleźć odpowiednika polskiego. Władza rodzicielska ma wiele różnych konotacji.

agree  Dimitar Dimitrov: :-) Зимата в България ВЕЧЕ започна, Франк - вече повече от седмица София е снежна!
12 hrs
  -> Dziękuję Dimitarze. Надявам се, че зимата ще бъде мека в България.

18 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
child arrangements order
trzy propozycje


Explanation:
1) postanowienie (sądu) w sprawie dziecka
2) postanowienie (sądu) w sprawie miejsca zamieszkania dziecka i kontaktów z dzieckiem
3) postanowienie (sądu) w sprawie wykonywania władzy rodzicielskiej, miejsca zamieszkania dziecka i utrzymywania kontaktów z dzieckiem

Trzy opcje wynikające z definicji z UK, a odpowiadające polskim przepisom KRO, KC

http://www.arslege.pl/kodeks-rodzinny-i-opiekunczy/k2/s101/
Art. 107. Wykonywanie władzy rodzicielskiej przez rodziców żyjących w rozłączeniu
§ 1. Jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom żyjącym w rozłączeniu, sąd opiekuńczy może ze względu na dobro dziecka określić sposób jej wykonywania i utrzymywania kontaktów z dzieckiem. Sąd pozostawia władzę rodzicielską obojgu rodzicom, jeżeli przedstawili zgodne z dobrem dziecka pisemne porozumienie o sposobie wykonywania władzy rodzicielskiej i utrzymywaniu kontaktów z dzieckiem. Rodzeństwo powinno wychowywać się wspólnie, chyba że dobro dziecka wymaga innego rozstrzygnięcia.
§ 2. W braku porozumienia, o którym mowa w § 1, sąd, uwzględniając prawo dziecka do wychowania przez oboje rodziców, rozstrzyga o sposobie wspólnego wykonywania władzy rodzicielskiej i utrzymywaniu kontaktów z dzieckiem. Sąd może powierzyć wykonywanie władzy rodzicielskiej jednemu z rodziców, ograniczając władzę rodzicielską drugiego do określonych obowiązków i uprawnień w stosunku do osoby dziecka, jeżeli dobro dziecka za tym przemawia.
§ 3. Na zgodny wniosek stron sąd nie orzeka o utrzymywaniu kontaktów z dzieckiem.

--------------------------------------------------
Note added at 18 hrs (2016-12-04 13:13:24 GMT)
--------------------------------------------------

W Polsce jest to postanowienie sądu. Oczywiście poza sytuacją uregulowania tych kwestii już w samym wyroku/orzeczeniu rozwodowym.

http://orzeczenia.slupsk.so.gov.pl/content/$N/151020000002003_IV_Cz_000497_2013_Uz_2013-08-29_001
http://orzeczenia.mst.warszawa.so.gov.pl/content/$N/154505250003012_VI_Nsm_000765_2013_Uz_2015-03-20_001

--------------------------------------------------
Note added at 19 hrs (2016-12-04 13:16:12 GMT)
--------------------------------------------------

Opcja 4: postanowienie (sądu) w sprawie opieki nad dzieckiem, miejsca zamieszkania dziecka i kontaktów z dzieckiem

--------------------------------------------------
Note added at 19 hrs (2016-12-04 13:32:04 GMT)
--------------------------------------------------

Opcja 5 (ogólna): postanowienie (sądu) regulujące/ustalające określone sprawy dotyczące dziecka

--------------------------------------------------
Note added at 21 hrs (2016-12-04 16:09:56 GMT)
--------------------------------------------------

Ponadto w Anglii i Walii w postępowaniu prywatnoprawnym dotyczącym dzieci sądy mogą wydawać postanowienia na mocy sekcji 8 wspomnianej ustawy, albo – w przypadku High Court of Justice (England & Wales) (wysokiego trybunału dla Anglii i Walii) – na mocy jego samoistnej właściwości w dziedzinie ochrony dzieci. Postanowienia te mogą być wydawane w przedmiocie miejsca pobytu („residence order”) oraz osobistej styczności z dzieckiem („contact order”), zakazanych działań („prohibited steps order”) bądź w celu rozwiązywania szczególnych kwestii („specific issue order”).
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:620...
In addition, in private law proceedings concerning children in England and Wales, the courts can make orders under section 8 of that Act or, in the case of the High Court of Justice of England and Wales, within its inherent jurisdiction with respect to child protection. Those orders enable the courts to determine residence (residence order) and rights of access (contact order), to prohibit certain acts (prohibited steps order) and to resolve specific issues (specific issue order).
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELE...

--------------------------------------------------
Note added at 22 hrs (2016-12-04 16:41:54 GMT)
--------------------------------------------------

o istotnych sprawach dziecka rodzice rozstrzygają wspólnie; w braku porozumienia między nimi rozstrzyga sąd opiekuńczy
http://www.arslege.pl/wspolne-wykonywanie-wladzy-rodzicielsk...
http://www.arslege.pl/rozstrzygniecie-o-istotnych-sprawach-d...

Opcja 6: Postanowienie rozstrzygające o istotnych sprawach dziecka

--------------------------------------------------
Note added at 22 hrs (2016-12-04 16:43:22 GMT)
--------------------------------------------------

postanowienie w przedmiocie istotnych spraw dziecka

mike23
United Kingdom
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 1572

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Frank Szmulowicz, Ph. D.: Thank you, Michał. Here, it is the question of making sure that the scope of the English and Polish legal terminology agree.
58 mins
  -> Yes, it's not so easy it seems. Thank you, Frank.

agree  Dimitar Dimitrov
3 hrs
  -> Dziękuję, pozdrawiam.