KudoZ home » English to Polish » Law (general)

horizontal guidance

Polish translation: wytyczne horyzontalne


13:09 Mar 11, 2004
English to Polish translations [PRO]
Law (general) / UE
English term or phrase: horizontal guidance
Horizontal guidance document on the application of the term
“water body” in the context of the Water Framework Directive... etc. Robiłem już trochę UE, ale z tym się spotykam po raz pierwszy. Na UKIE też nie mają... ki diabeł, ladies & gentlemen?
Rafal Piotrowski
Poland
Polish translation:wytyczne horyzontalne
Explanation:
tak przynajmniej tłumaczy sie w literaturze powyższy zwrót, stąd trzymajmy się przyjętego słownictwa. i rzeczywiście chodzi o reguły, którym musz z kolei być podporządkowane pozostałe ustawy ...

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 56 mins (2004-03-11 16:06:04 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.brebank.com.pl/euro/index.jhtml?context=9935

W 1985 roku zostały sformułowane i ogłoszone zasady tzw. nowego podejścia (dyrektywy horyzontalne) oparte na kilku fundamentalnych zasadach:

jednak zauważyłem, że do tego typu wytycznych używa się zwrotu dyrektywa , jak w powyższym tekście, więc jednak może powinno być dyrektywa horyzontalna

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 58 mins (2004-03-11 16:07:26 GMT)
--------------------------------------------------

czyli wytyczna najlepiej pasuje, ale jednak wybrano dyrektywa, zawsze to brzmi poważniej :D

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs 7 mins (2004-03-11 16:17:11 GMT)
--------------------------------------------------

czyli ostatecznie wszystko zależy od kontekstu, być moze twój artykuł traktuje o znaczeniu jakiejś dyrektywy, cytuję \"in the context of the Water Framework Directive\", opisując rolę jaką dyrektywa ta zapewnia używa zwrotu Horizontal guidance, oznaczającego właśnie -
wytyczną horyzontalną
Selected response from:

ArturSz
United Kingdom
Grading comment
Thx & congrats; see my comment above
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1wytyczne horyzontalne
ArturSz
4prawo horyzontalne
bartek
3orientacja horyzontalna
Aleksandra Lercher-Szymanska
3ustawodawstwo horyzontalne
awdotia
3przewodnik przekrojowy
Andrzej Lejman


Discussion entries: 3





  

Answers


19 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
przewodnik przekrojowy


Explanation:
sugestia

Andrzej Lejman
Works in field
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 146

27 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
ustawodawstwo horyzontalne


Explanation:
taki termin poajwia się dosyć często w kontekście dokumentów unijnych związanych z ochroną środowiska, ale do końca nie jestem pewna.


    Reference: http://www.ine-isd.org.pl/rozne/GMO_07.pdf
    Reference: http://www.prawo.lex.pl/raporty/raporty.xml
awdotia
Poland
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 11

29 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
orientacja horyzontalna


Explanation:
W UE mają Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej, który po ang. wygląda następująco: European Agricultural Guidance and Guarantee Fund, więc może w ten sposób trzeba by podejść do owego 'guidance'...

Aleksandra Lercher-Szymanska
Specializes in field
Native speaker of: Polish

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
prawo horyzontalne


Explanation:
IV. Środowiskowe prawo horyzontalne Unii Europejskiej

W przeciwieństwie do zdecydowanej większości prawodawstwa ochrony środowiska w Unii, mającej charakter sektorowy, regulacje dostępu do informacji oraz ocen oddziaływania na środowisko dotyczą środowiska jako pewnej całości, dlatego określane są jako horyzontalne. Prawo UE ma tutaj charakter głównie proceduralny. Podkreśla się, iż w odróżnieniu do wymagań, z którymi wiążą się znaczne nakłady finansowe, materiałowe i czas (np. osiągnięcie odpowiednich standardów jakości środowiska), gdzie możliwe jest
negocjowanie okresów przejściowych – tutaj niezbędna jest pełna i bezwarunkowa implementacja prawa UE. Bez wątpienia powodem powodem tego jest fakt, iż przepisy te, odnoszące się do dostępu do informacji, jawności i udziału społeczeństwa w podejmowaniu decyzji -
mają znaczenie nie tylko z punktu widzenia ochrony środowiska ale i też ich implementacja jest potwierdzeniem demokratyzacji życia publicznego, co znowu jest jednym z pierwszoplanowych, jeśli nie najważniejszym, kryteriów kwalifikujących do członkostwa w UE.
Podstawowe przepisy w omawianym obszarze to:
http://www.agenda21.pl/materialy/pdf/IV.pdf

bartek
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 1993

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
wytyczne horyzontalne


Explanation:
tak przynajmniej tłumaczy sie w literaturze powyższy zwrót, stąd trzymajmy się przyjętego słownictwa. i rzeczywiście chodzi o reguły, którym musz z kolei być podporządkowane pozostałe ustawy ...

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 56 mins (2004-03-11 16:06:04 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.brebank.com.pl/euro/index.jhtml?context=9935

W 1985 roku zostały sformułowane i ogłoszone zasady tzw. nowego podejścia (dyrektywy horyzontalne) oparte na kilku fundamentalnych zasadach:

jednak zauważyłem, że do tego typu wytycznych używa się zwrotu dyrektywa , jak w powyższym tekście, więc jednak może powinno być dyrektywa horyzontalna

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 58 mins (2004-03-11 16:07:26 GMT)
--------------------------------------------------

czyli wytyczna najlepiej pasuje, ale jednak wybrano dyrektywa, zawsze to brzmi poważniej :D

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs 7 mins (2004-03-11 16:17:11 GMT)
--------------------------------------------------

czyli ostatecznie wszystko zależy od kontekstu, być moze twój artykuł traktuje o znaczeniu jakiejś dyrektywy, cytuję \"in the context of the Water Framework Directive\", opisując rolę jaką dyrektywa ta zapewnia używa zwrotu Horizontal guidance, oznaczającego właśnie -
wytyczną horyzontalną

ArturSz
United Kingdom
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 34
Grading comment
Thx & congrats; see my comment above

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  bartek: Miałoby sens, tym bardziej iż w dalszym ciągu mojego linku wymieniane są właśnie dyrektywy
1 hr