KudoZ home » English to Polish » Law/Patents

ultimate parent

Polish translation: (ostateczny) podmiot dominujacy


17:54 Jan 12, 2002
English to Polish translations [PRO]
Law/Patents / transfer of shares
English term or phrase: ultimate parent
ultimate parent of a company
Grommit
United Kingdom
Polish translation:(ostateczny) podmiot dominujacy
Explanation:
Inne mozliwe terminy spotykane w towarzystwie okreslenia "dominujacy" w roznych polskich ustawach to: spolka dominujaca (ksh), przedsiebiorca dominujacy (Ust. o ochronie konkurencji).

Krotkie wprowadzenie z Rzepy:

Definicja spółki dominującej w art. 4 pkt 4 k.s.h. nawiązuje do pojęcia "podmiot dominujący" przyjętego w art. 4 pkt 16 ustawy o publicznym obrocie papierami wartościowymi (dalej: upo). Po pierwsze - zgodnie z k.s.h. - spółką dominującą jest spółka handlowa dysponująca bezpośrednio lub pośrednio większością głosów na zgromadzeniu wspólników albo na walnym zgromadzeniu bądź w zarządzie innej spółki kapitałowej (spółki zależnej), także na podstawie porozumień z innymi osobami (art. 4 pkt 4 lit. a).

Przyznam sie, ze nie bardzo mowi sie o tym, ze ten podmiot dominujacy jest "najwyzszy" badz "ostateczny", skoro jego dominacja wyraza sie z definicji takze poprzez "porozumienia z innymi osobami", czyli moze byc posrednia.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-01-12 19:07:46 (GMT)
--------------------------------------------------

W polskim prawie nie ma zatem potrzeby dodawania tego \"najwyzszy\", bo:

Art. 4. Ilekroć w ustawie jest mowa o:
podmiocie dominuj±cym - rozumie się przez to podmiot w sytuacji, gdy:
a) (9) posiada bezpo¶rednio lub po¶rednio PRZEZ INNE PODMIOTY(zależne) większo¶ć głosów w organach innego podmiotu (zależnego), także na podstawie porozumień z innymi osobami,
(USTAWA z dnia 21 sierpnia 1997 r.
Prawo o publicznym obrocie papierami warto¶ciowymi. (Dz. U. z dnia 3 paĽdziernika 1997 r.))
W innym akcie prawnym zwiazanym z obrotem papierami wartosciowymi mowi sie z kolei o koniecznosci okreslenia \"wszystkich szczebli dominacji\", a wiec zroumiale, ze mozna tu sobie dodac od siebie cos w rodzaju \"najwyzszy\" - nie kwestionuje tego okreslenia!
Selected response from:

Jacek Krankowski
Grading comment
thank you for extremely informative reference.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2(ostateczny) podmiot dominujacyJacek Krankowski
5najwyzsza firma dominujaca
Lota
4podstawowe zrodlo firmyJoanna Szulc


  

Answers


24 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
najwyzsza firma dominujaca


Explanation:
Leksykon rachunkowosci (Eljasiak, Gdansk 1993)

Lota
United States
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 817

48 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
(ostateczny) podmiot dominujacy


Explanation:
Inne mozliwe terminy spotykane w towarzystwie okreslenia "dominujacy" w roznych polskich ustawach to: spolka dominujaca (ksh), przedsiebiorca dominujacy (Ust. o ochronie konkurencji).

Krotkie wprowadzenie z Rzepy:

Definicja spółki dominującej w art. 4 pkt 4 k.s.h. nawiązuje do pojęcia "podmiot dominujący" przyjętego w art. 4 pkt 16 ustawy o publicznym obrocie papierami wartościowymi (dalej: upo). Po pierwsze - zgodnie z k.s.h. - spółką dominującą jest spółka handlowa dysponująca bezpośrednio lub pośrednio większością głosów na zgromadzeniu wspólników albo na walnym zgromadzeniu bądź w zarządzie innej spółki kapitałowej (spółki zależnej), także na podstawie porozumień z innymi osobami (art. 4 pkt 4 lit. a).

Przyznam sie, ze nie bardzo mowi sie o tym, ze ten podmiot dominujacy jest "najwyzszy" badz "ostateczny", skoro jego dominacja wyraza sie z definicji takze poprzez "porozumienia z innymi osobami", czyli moze byc posrednia.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-01-12 19:07:46 (GMT)
--------------------------------------------------

W polskim prawie nie ma zatem potrzeby dodawania tego \"najwyzszy\", bo:

Art. 4. Ilekroć w ustawie jest mowa o:
podmiocie dominuj±cym - rozumie się przez to podmiot w sytuacji, gdy:
a) (9) posiada bezpo¶rednio lub po¶rednio PRZEZ INNE PODMIOTY(zależne) większo¶ć głosów w organach innego podmiotu (zależnego), także na podstawie porozumień z innymi osobami,
(USTAWA z dnia 21 sierpnia 1997 r.
Prawo o publicznym obrocie papierami warto¶ciowymi. (Dz. U. z dnia 3 paĽdziernika 1997 r.))
W innym akcie prawnym zwiazanym z obrotem papierami wartosciowymi mowi sie z kolei o koniecznosci okreslenia \"wszystkich szczebli dominacji\", a wiec zroumiale, ze mozna tu sobie dodac od siebie cos w rodzaju \"najwyzszy\" - nie kwestionuje tego okreslenia!


Jacek Krankowski
PRO pts in pair: 2960
Grading comment
thank you for extremely informative reference.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  leff: Chyba 'najwyższy'. Jak rozumiem, chodzi o to, że podmiot dominujący może mieć z kolei swój podmiot dominujący i w całej tej drabinie chodzi o ten, który już nie ma nikogo nad sobą.
13 mins

agree  ponar: Moze "glowny podmiot dominujacy"
1 hr

48 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
podstawowe zrodlo firmy


Explanation:
moze to bedzie pasowac

Joanna Szulc
Native speaker of: Native in PolishPolish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 14