KudoZ home » English to Polish » Law/Patents

mass tort lawyers

Polish translation: prawnik - specjalista od odszkodowań deliktowych


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:tort lawyer
Polish translation:prawnik - specjalista od odszkodowań deliktowych
Entered by: Andrzej Lejman

08:48 Dec 4, 2003
English to Polish translations [PRO]
Law/Patents
English term or phrase: mass tort lawyers
Specjalność w Stanach: prawnicy zajmujący się zaskarżaniem firm w imieniu często tysięcy konsumentów.
Zjawisko w Polsce (a chyba na znaczącą skalę i w Europie) nieznane.
Jak to "coś" nazwać?
Andrzej Lejman
.
Explanation:
'tort' to w języku angielskim delikt czyli czyn niedozwolony. W tym przypadku, samoistnym źródłem zobowiązania jest fakt wyrządzenia szkody, za którą ustawa czyni kogoś odpowiedzialnym i kiedy nie chodzi o przypadki szkody wywołanej przez naruszenie zaobowiązania. Treścią nowo powstałego stosunku jest uprawnienie poszkodowanego do uzyskania odszkodowania i odpowiadający temu obowiązek naprawienia szkody. Jest to zobowiązanie z czynu niedozwolonego( (deliktu) czyli odpowiedzialność ex delicto uregulowana od art.415 k.c.
przykłady:
*odpowiedzialność za zwierzęta-za pogryzienie przez psa, zniszczenie wyrządzone przez zwierzęta
*odpowiedzialność za ruch pojazdu mechanicznego-OC


Czachórski Witold, Zobowiązania
http://www.kodeksy.coo.pl/images/cywilny/cywilny/38.htm




--------------------------------------------------
Note added at 2003-12-04 10:58:37 (GMT)
--------------------------------------------------

(Law) Any civil wrong or injury; a wrongful act (not
involving a breach of contract) for which an action will
lie;
a form of action, in some parts of the United States,
for a wrong or injury !!!

Webster\'s 1913 Dictionary

Selected response from:

Aisa
Grading comment
Bardzo dziękuję! To jedno słowo wszystko wyjaśnia.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5.
Aisa
4zbiorowe powodztwo o odszkodowanie
bartek


Discussion entries: 3





  

Answers


3 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
zbiorowe powodztwo o odszkodowanie


Explanation:
b

--------------------------------------------------
Note added at 4 mins (2003-12-04 08:53:18 GMT)
--------------------------------------------------

prawnicy prowadzący sprawy zbiorowych powództw o odszkodowania
http://www.proz.com/?sp=h&id=405605

--------------------------------------------------
Note added at 5 mins (2003-12-04 08:53:50 GMT)
--------------------------------------------------

zbiorowych pozwów

bartek
Native speaker of: Polish
PRO pts in pair: 24743

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
.


Explanation:
'tort' to w języku angielskim delikt czyli czyn niedozwolony. W tym przypadku, samoistnym źródłem zobowiązania jest fakt wyrządzenia szkody, za którą ustawa czyni kogoś odpowiedzialnym i kiedy nie chodzi o przypadki szkody wywołanej przez naruszenie zaobowiązania. Treścią nowo powstałego stosunku jest uprawnienie poszkodowanego do uzyskania odszkodowania i odpowiadający temu obowiązek naprawienia szkody. Jest to zobowiązanie z czynu niedozwolonego( (deliktu) czyli odpowiedzialność ex delicto uregulowana od art.415 k.c.
przykłady:
*odpowiedzialność za zwierzęta-za pogryzienie przez psa, zniszczenie wyrządzone przez zwierzęta
*odpowiedzialność za ruch pojazdu mechanicznego-OC


Czachórski Witold, Zobowiązania
http://www.kodeksy.coo.pl/images/cywilny/cywilny/38.htm




--------------------------------------------------
Note added at 2003-12-04 10:58:37 (GMT)
--------------------------------------------------

(Law) Any civil wrong or injury; a wrongful act (not
involving a breach of contract) for which an action will
lie;
a form of action, in some parts of the United States,
for a wrong or injury !!!

Webster\'s 1913 Dictionary



Aisa
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 68
Grading comment
Bardzo dziękuję! To jedno słowo wszystko wyjaśnia.