KudoZ home » English to Polish » Linguistics

The causative

Polish translation: kauzatywny czasownik / forma kauzatywna czasownika


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:The causative
Polish translation:kauzatywny czasownik / forma kauzatywna czasownika
Entered by: bartek

08:23 Dec 30, 2003
English to Polish translations [Non-PRO]
Linguistics / grammar
English term or phrase: The causative
We use the causative to stress the fact that we made smb. perform a service for us, that somebody is doing, has done, etc. smth. for us.
svtl
kauzatywny czasownik / forma kauzatywna czasownika
Explanation:
Ale Tobie chodzi o formę kauzatywną :-)
Pewnikiem?

kauzatywny czasownik - jęz. oznaczający powodowanie czynności a. stanu, określonych przez rdzeń tego czasownika, np. stawiać, sadzać (w stosunku do stać, siedzieć).

Forma kauzatywna czasownika HAVE może być stosowana w odniesieniu zarówno do przeszłości, teraźniejszości jak i przyszłości. Stosujac te forme chcemy powiedziec, że np.nie ja sam wykonałem jakąś czynność sam , tylko zleciłem to komuś. (I AM HAVING MY CAR REPAIRED).

http://www.ang.cad.pl/_pliki/czasownik.htm


Zakres materiału gramatycznego:

1. Czasy gramatyczne.
2. Czasowniki modalne.
3. Bezokolicznik, rzeczownik odsłowny, imiesłowy.
4. Zdania złożone, łączniki zdań.
5. Przymiotniki, przysłówki, stopniowanie przymiotników i przysłówków.
6. Strona bierna, forma kauzatywna „have sth done”.

http://www.kul.lublin.pl/ogolne/spnjo/programy/a5.html
Selected response from:

bartek
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1tzw. causative (have?)kterelak
4kauzatywny czasownik / forma kauzatywna czasownika
bartek


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
the causative
kauzatywny czasownik / forma kauzatywna czasownika


Explanation:
Ale Tobie chodzi o formę kauzatywną :-)
Pewnikiem?

kauzatywny czasownik - jęz. oznaczający powodowanie czynności a. stanu, określonych przez rdzeń tego czasownika, np. stawiać, sadzać (w stosunku do stać, siedzieć).

Forma kauzatywna czasownika HAVE może być stosowana w odniesieniu zarówno do przeszłości, teraźniejszości jak i przyszłości. Stosujac te forme chcemy powiedziec, że np.nie ja sam wykonałem jakąś czynność sam , tylko zleciłem to komuś. (I AM HAVING MY CAR REPAIRED).

http://www.ang.cad.pl/_pliki/czasownik.htm


Zakres materiału gramatycznego:

1. Czasy gramatyczne.
2. Czasowniki modalne.
3. Bezokolicznik, rzeczownik odsłowny, imiesłowy.
4. Zdania złożone, łączniki zdań.
5. Przymiotniki, przysłówki, stopniowanie przymiotników i przysłówków.
6. Strona bierna, forma kauzatywna „have sth done”.

http://www.kul.lublin.pl/ogolne/spnjo/programy/a5.html



    Reference: http://www.slownik-online.pl/kopalinski/8FC1D37F74663AA1C125...
    Reference: http://www.kul.lublin.pl/ogolne/spnjo/programy/a5.html
bartek
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 85

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
tzw. causative (have?)


Explanation:
raczej się tego nie tłumaczy, wyjaśnienie i tak jest podane dalej, ale jesli już to chyba "przyczynowe" będzie tutaj najlepiej brzmiało.


    Reference: http://www.lingwista.pl/angielski.html?in=zarys
kterelak
Poland
Works in field
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Janina Nowrot
8 hrs