KudoZ home » English to Polish » Medical

HMO

Polish translation: prywatne ubezpieczenie zdrowotne


08:33 Nov 6, 2001
English to Polish translations [PRO]
Medical
English term or phrase: HMO
HMO = Health Maintenance Organization

czy to nasza KASA CHORYCH?
Robert Pranagal
Polish translation:prywatne ubezpieczenie zdrowotne
Explanation:
HMO i Kasy Chorych działaj± na podobnej zasadzie, ja byłabym jednak ostrożna z utożsamianiem tych dwóch instytucji. Podstawowa różnica polega moim zdaniem na tym, że Kasa Chorych to z założenia organizacja non-profit, w przeciwieństwie do HMO. Osobi¶cie wolałabym przetłumaczyć HMO jako "organizację oferuj±c± prywatne ubezpieczenie zdrowotne".

Co to jest Kasa Chorych?



Kasa Chorych jest instytucj± samodzieln± i samorz±dn±, do której wpłyn± pieni±dze z naszych składek. Za te pieni±dze Kasa Chorych zakupi dla nas okre¶lone ¶wiadczenia medyczne.

Na terenie kraju będzie działać16 Kas regionalnych, czyli tyle, ile jest nowych województw. Powstan± też Branżowe Kasy Chorych.

Kasa regionalna będzie instytucj± niezależn±. Będzie mieć własn± radę, wybieran± przez Sejmik Wojewódzki spo¶ród ubezpieczonych w danej Kasie. A zatem rada będzie działać w interesie ubezpieczonych. Jej członkami nie będ± mogli być pracownicy Kasy ani pracownicy i wła¶ciciele zakładów opieki zdrowotnej.

Kasie Chorych nie będzie wolno działać dla zysku. Nie będzie mogła prowadzić zakładów opieki zdrowotnej ani być ich wła¶cicielem lub akcjonariuszem. Nie będzie też mogła podejmować żadnej innej działalno¶ci gospodarczej.

Wydatki Kas regionalnych będ± pod ¶cisł± kontrol± Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych, który będzie badać plany finansowe Kas i ich realizację. Urz±d będzie także sprawdzać, czy Kasy Chorych prawidłowo zawieraj± kontrakty z placówkami medycznymi i czy ubezpieczeni pacjenci maj± zapewniony odpowiedni poziom ¶wiadczeń zdrowotnych, które się im należ±.

Pocz±tek działalno¶ci Kas Chorych ich utworzenie i uruchomienie sfinansuje państwo.

Od 1 stycznia Kasy będ± pokrywać koszty swojej działalno¶ci z niewielkiej czę¶ci naszych składek. Przykłady innych państw wskazuj±, że jest to około 3 4 proc. kwoty, która z tytułu składki wpływa do Kasy Chorych.

To, czy Kasa będzie bogata czy nie, będzie zależało od liczby jej członków i ilo¶ci pieniędzy z ich składek. Przykładowo w Kasie Chorych w województwie mazowieckim, gdzie mieszka kilka milionów osób, znajdzie się więcej pieniędzy ze składek niż w Kasie Chorych w województwie lubuskim, gdzie mieszka niewiele ponad milion mieszkańców. Aby wszyscy Polacy mieli równy dostęp do ¶wiadczeń na podobnym poziomie, bardziej zasobne Kasy Chorych będ± przekazywać czę¶ć swoich pieniędzy Kasom biedniejszym. Nad tym, czy fundusze będ± prawidłowo przekazywane, czuwać będzie Urz±d Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych.
http://baza.kasa-chorych.gov.pl/servlet/kch/pio?data=1998-10...

health maintenance organization
(HMO), type of prepaid medical service in which members pay a monthly or yearly fee for all health care, including hospitalization. The term "health maintenance organization was coined by a health policy analyst, Dr. Paul Ellwood, in the early 1970s. Most HMOs involve physicians engaged in group practice. Because costs to patients are fixed in advance, preventive medicine is stressed, to avoid costly hospitalization. One criticism of HMOs is that patients can use only doctors and specialists who are associated with the organization. Many people who have had a long-standing relationship with a family doctor or specialist have balked at what they see as a limitation of choice. "Open-ended HMOs offer members the option of seeing a doctor who is not part of the HMO, but the patient must pay additional costs. Proponents of HMOs say that they make health care available to more people and that their emphasis on prevention results in earlier diagnosis and increased health-care savings. Numerous complaints (and lawsuits) have arisen, however, over HMOs' refusals to approve various treatments, and over the concern that the organizations skimp on care in order to realize profits. By 1996 most states had enacted laws restricting HMO rules that were seen as detrimental to patients' health. In 1997 there were 66.8 million Americans enrolled in HMOs. See also health insurance; managed health care.
http://www.encyclopedia.com/articles/05737.html

Q: What is an HMO?

A: An HMO is a group that contracts with medical facilities, physicians, employers and sometimes individual patients to provide medical care to a group of individuals. This care is usually paid for by an employer at a fixed price per patient. Patients generally do not have any significant "out-of-pocket" expenses.
http://www.hmopage.org/hmohow.html
Selected response from:

Hanna Burdon
United Kingdom
Grading comment
Thanks a million!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4Organizacja Opieki Zdrowotnej (HMO) OR....ponar
4prywatne ubezpieczenie zdrowotne
Hanna Burdon


  

Answers


19 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
prywatne ubezpieczenie zdrowotne


Explanation:
HMO i Kasy Chorych działaj± na podobnej zasadzie, ja byłabym jednak ostrożna z utożsamianiem tych dwóch instytucji. Podstawowa różnica polega moim zdaniem na tym, że Kasa Chorych to z założenia organizacja non-profit, w przeciwieństwie do HMO. Osobi¶cie wolałabym przetłumaczyć HMO jako "organizację oferuj±c± prywatne ubezpieczenie zdrowotne".

Co to jest Kasa Chorych?



Kasa Chorych jest instytucj± samodzieln± i samorz±dn±, do której wpłyn± pieni±dze z naszych składek. Za te pieni±dze Kasa Chorych zakupi dla nas okre¶lone ¶wiadczenia medyczne.

Na terenie kraju będzie działać16 Kas regionalnych, czyli tyle, ile jest nowych województw. Powstan± też Branżowe Kasy Chorych.

Kasa regionalna będzie instytucj± niezależn±. Będzie mieć własn± radę, wybieran± przez Sejmik Wojewódzki spo¶ród ubezpieczonych w danej Kasie. A zatem rada będzie działać w interesie ubezpieczonych. Jej członkami nie będ± mogli być pracownicy Kasy ani pracownicy i wła¶ciciele zakładów opieki zdrowotnej.

Kasie Chorych nie będzie wolno działać dla zysku. Nie będzie mogła prowadzić zakładów opieki zdrowotnej ani być ich wła¶cicielem lub akcjonariuszem. Nie będzie też mogła podejmować żadnej innej działalno¶ci gospodarczej.

Wydatki Kas regionalnych będ± pod ¶cisł± kontrol± Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych, który będzie badać plany finansowe Kas i ich realizację. Urz±d będzie także sprawdzać, czy Kasy Chorych prawidłowo zawieraj± kontrakty z placówkami medycznymi i czy ubezpieczeni pacjenci maj± zapewniony odpowiedni poziom ¶wiadczeń zdrowotnych, które się im należ±.

Pocz±tek działalno¶ci Kas Chorych ich utworzenie i uruchomienie sfinansuje państwo.

Od 1 stycznia Kasy będ± pokrywać koszty swojej działalno¶ci z niewielkiej czę¶ci naszych składek. Przykłady innych państw wskazuj±, że jest to około 3 4 proc. kwoty, która z tytułu składki wpływa do Kasy Chorych.

To, czy Kasa będzie bogata czy nie, będzie zależało od liczby jej członków i ilo¶ci pieniędzy z ich składek. Przykładowo w Kasie Chorych w województwie mazowieckim, gdzie mieszka kilka milionów osób, znajdzie się więcej pieniędzy ze składek niż w Kasie Chorych w województwie lubuskim, gdzie mieszka niewiele ponad milion mieszkańców. Aby wszyscy Polacy mieli równy dostęp do ¶wiadczeń na podobnym poziomie, bardziej zasobne Kasy Chorych będ± przekazywać czę¶ć swoich pieniędzy Kasom biedniejszym. Nad tym, czy fundusze będ± prawidłowo przekazywane, czuwać będzie Urz±d Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych.
http://baza.kasa-chorych.gov.pl/servlet/kch/pio?data=1998-10...

health maintenance organization
(HMO), type of prepaid medical service in which members pay a monthly or yearly fee for all health care, including hospitalization. The term "health maintenance organization was coined by a health policy analyst, Dr. Paul Ellwood, in the early 1970s. Most HMOs involve physicians engaged in group practice. Because costs to patients are fixed in advance, preventive medicine is stressed, to avoid costly hospitalization. One criticism of HMOs is that patients can use only doctors and specialists who are associated with the organization. Many people who have had a long-standing relationship with a family doctor or specialist have balked at what they see as a limitation of choice. "Open-ended HMOs offer members the option of seeing a doctor who is not part of the HMO, but the patient must pay additional costs. Proponents of HMOs say that they make health care available to more people and that their emphasis on prevention results in earlier diagnosis and increased health-care savings. Numerous complaints (and lawsuits) have arisen, however, over HMOs' refusals to approve various treatments, and over the concern that the organizations skimp on care in order to realize profits. By 1996 most states had enacted laws restricting HMO rules that were seen as detrimental to patients' health. In 1997 there were 66.8 million Americans enrolled in HMOs. See also health insurance; managed health care.
http://www.encyclopedia.com/articles/05737.html

Q: What is an HMO?

A: An HMO is a group that contracts with medical facilities, physicians, employers and sometimes individual patients to provide medical care to a group of individuals. This care is usually paid for by an employer at a fixed price per patient. Patients generally do not have any significant "out-of-pocket" expenses.
http://www.hmopage.org/hmohow.html


    Reference: http://baza.kasa-chorych.gov.pl/servlet/kch/pio?data=1998-10...
    Reference: http://www.encyclopedia.com/articles/05737.html
Hanna Burdon
United Kingdom
Native speaker of: Polish
PRO pts in pair: 1199
Grading comment
Thanks a million!

2 days 14 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Organizacja Opieki Zdrowotnej (HMO) OR....


Explanation:
Organizacja Ochrony Zdrowia
OR
Organizacja Zarzadzania Ochrona Zdrowia OR
Organizacja Zintegrowanej Opieki Kierowanej
OR
Organizacja Opieki Zdrowotnej

"Kasa Chorych" is based on some of the principles of HMO, but isn't entirely the same. It's often called "Polski odpowiednik HMO".
There're so many different HMO organizations in USA, most of them are profit oriented, but not for profit organizations exist as well.
In addition to HMO we also have PPO and EPO.
You can find a lot of additional info on:
www.monitorpl.com/monitor/9603niem.html

"...Śladem BC/BS podążyły w USA: program ubezpieczeniowy Medicare, refundujący opiekę zdrowotną ludziom starszym, organizacje zintegrowanej opieki kierowanej (HMO - Health Maintenance Organizations) oraz prywatne firmy ubezpieczeniowe..."
http://www.sluzbazdrowia.com.pl/html/more3043e.html

"...System państw. opieki zdrowotnej jest oparty na programach OASDI, Medicare i Medicaid; ponadto każdy obywatel indywidualnie, a przedsiębiorstwo dla swoich pracowników, może wykupić prywatne ubezpieczenie zdrowotne (premiowane ulgami podatkowymi) lub zgłosić swój akces do Organizacji Ochrony Zdrowia (Health Maintenance Organization, HMO); przynależność do HMO i opłacenie składki upoważnia do otrzymywania świadczeń med. wolnych od opłat za każdą usługę..."
http://encyklopedia.pwn.pl/70050_1.html

"... Pólnocnozachodniego Kaiser Permanente, dzia?aj?cej wg zasad non-profit Organizacji
Opieki Zdrowotnej (HMO), z cukrzyc? typu 2 rozpoznan? w latach 1988-1995 ... "
www.farmakoekonomika.com.pl/oplacalnosc/cukrzyca.htm

Lack of consistency when it comes to translation of HMO! Cheers, Agnieszka


    Reference: http://encyklopedia.pwn.pl/70050_1.html
ponar
PRO pts in pair: 695