International Translation Day 2017

Join ProZ.com/TV for a FREE event on September 26-27th celebrating International Translation Day! 50+ hours of content, Chat, Live Q&A & more. Join 1,000's of linguists from around the globe as ProZ.com/TV celebrates International Translation Day.

Click for Full Participation
KudoZ home » English to Polish » Medical

Nuclear scan

Polish translation: obrazowanie radioizotopowe


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:nuclear scan
Polish translation:obrazowanie radioizotopowe
Entered by: Eva Hussain

13:56 May 9, 2002
English to Polish translations [PRO]
Medical
English term or phrase: Nuclear scan
Type of medical test following a heart event
Eva Hussain
Australia
obrazowanie radioizotopowe
Explanation:
to chyba najbliższy odpowiednik 'nuclear scan'

"Obrazowanie radioizotopowe. Badanie jest wykonywane kamerą gamma. Promieniowanie pochodzące od podanego dożylnie radioizotopu, wybiórczo zgromadzonego w badanym narządzie, jest mierzone przez umieszczony nieruchomo nad pacjentem detektor. Jest nim kryształ jodku sodu, NaI (aktywowany talem, Tl), o śred. 40 cm. Pod kryształem znajduje się kolimator w postaci płyty ołowianej z równol. otworami (w celu eliminacji promieniowania rozproszonego). Powstające w krysztale scyntylacje, są przekształcane na impulsy prądowe i, wraz z informacją adresową i energ., zapisywane w pamięci komputera. Wyświetlany na ekranie monitora obraz przedstawia zmiany stężenia znacznika w badanym narządzie. Wadą metody jest brak informacji o grubości obiektu. Diagnostyka radioizotopowa ma podstawowe znaczenie w badaniach dynamicznych, gdzie poza obrazem ważne są zmiany ilości znacznika radioizotopowego w funkcji czasu. Narażenie pacjenta na promieniowanie zależy od aktywności promieniotwórczej podanego izotopu, czasu jego połowicznego rozpadu i szybkości wydalania z organizmu."
[Encyklopedia PWN]

"Nuclear Radiology is a sub-specialty of Radiology in which radioisotopes (compounds containing radioactive forms of atoms) are introduced into the body for the purpose of imaging, evaluating organ function, or localizing disease or tumors. Unlike conventional or computed radiography (such as plain X-rays and CT scans) in which X-ray beams are generated within a machine and projected through the patient, in isotope studies the radiation originates from within a radiopharmaceutical (material tagged with a radioisotope) in the body (gamma rays). Special detector cameras are placed close against the area of interest for a period of time, and once enough gamma rays are "seen", a computer creates an image representing where the isotope localized within the organ or body"
[http://www.icflorida.com/shared/health/adam/ency/article/003...]
Selected response from:

leff
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1obrazowanie radioizotopowe
leff
4scyntygrafia izotopowa
bartek


  

Answers


27 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
obrazowanie radioizotopowe


Explanation:
to chyba najbliższy odpowiednik 'nuclear scan'

"Obrazowanie radioizotopowe. Badanie jest wykonywane kamerą gamma. Promieniowanie pochodzące od podanego dożylnie radioizotopu, wybiórczo zgromadzonego w badanym narządzie, jest mierzone przez umieszczony nieruchomo nad pacjentem detektor. Jest nim kryształ jodku sodu, NaI (aktywowany talem, Tl), o śred. 40 cm. Pod kryształem znajduje się kolimator w postaci płyty ołowianej z równol. otworami (w celu eliminacji promieniowania rozproszonego). Powstające w krysztale scyntylacje, są przekształcane na impulsy prądowe i, wraz z informacją adresową i energ., zapisywane w pamięci komputera. Wyświetlany na ekranie monitora obraz przedstawia zmiany stężenia znacznika w badanym narządzie. Wadą metody jest brak informacji o grubości obiektu. Diagnostyka radioizotopowa ma podstawowe znaczenie w badaniach dynamicznych, gdzie poza obrazem ważne są zmiany ilości znacznika radioizotopowego w funkcji czasu. Narażenie pacjenta na promieniowanie zależy od aktywności promieniotwórczej podanego izotopu, czasu jego połowicznego rozpadu i szybkości wydalania z organizmu."
[Encyklopedia PWN]

"Nuclear Radiology is a sub-specialty of Radiology in which radioisotopes (compounds containing radioactive forms of atoms) are introduced into the body for the purpose of imaging, evaluating organ function, or localizing disease or tumors. Unlike conventional or computed radiography (such as plain X-rays and CT scans) in which X-ray beams are generated within a machine and projected through the patient, in isotope studies the radiation originates from within a radiopharmaceutical (material tagged with a radioisotope) in the body (gamma rays). Special detector cameras are placed close against the area of interest for a period of time, and once enough gamma rays are "seen", a computer creates an image representing where the isotope localized within the organ or body"
[http://www.icflorida.com/shared/health/adam/ency/article/003...]

leff
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 11240

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Kasprzycki
22 mins

54 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
scyntygrafia izotopowa


Explanation:
http://www.kardio3.katowice.pl/strona/pracownie/01.htm
http://www.mediweb.pl/medicaltest/list.php?letter=s



Idea badania jest bardzo prosta - podajemy substancję radioaktywną do organizmu, a następnie za pomocą odpowiedniego detektora (urządzenia wykrywającego promieniowanie) określamy gdzie gromadził się znacznik. Jeśli do tego dodać, że substancje radioaktywne, są niejednokrotnie odpowiednio spreparowanymi atomami pierwiastków występujących powszechnie w organizmie (np. radioaktywny tlen) i są chemicznie nieodróżnialne od swoich nieradioaktywnych "braci" (nasz organizm ich nie odróżnia), to rysuje się przed nami nieograniczona nieomal gama możliwości diagnostycznych. Jest kilka rodzajów badań scyntygraficznych. Ogólnie można je podzielić je na:

badanie pierwszego przejścia,
badanie prefuzyjne,
badanie PET (Pozytronowa tomografia emisyjna - badanie dobre, ale bardzo kosztowne, wymagające odpowiedniego sprzętu, aktualnie w kardiologii nie stosowane na szeroką skalę ze względu na koszty



bartek
Native speaker of: Polish
PRO pts in pair: 24743