KudoZ home » English to Polish » Medical (general)

coned-down

Polish translation: RTG: warstwowe zdjęcie RTG


13:31 Nov 10, 2007
English to Polish translations [PRO]
Medical - Medical (general) / Radiologia, typ zdjęcia RTG
English term or phrase: coned-down
A lumbosacral, L5-S1, lateral coned-down view has the radiation beam centered at the level of the fifth lumbar disk to provide evaluation of disk
Michal Berski
Poland
Polish translation:RTG: warstwowe zdjęcie RTG
Explanation:
Mocno mi się wydaje, że chodzi o warstwowy obraz RTG. Jeśli dobrze pamiętam, takie zdjęcia wykonuje się przez odpowiednie zogniskowanie wiązki promieni, żeby uzyskać obraz szczegółów anatomicznych warstwy (w przeciwieństwie do sumarycznego obrazu RTG podczas zdjęcia przeglądowego).
Wygląda to tak:
http://emedicine.com/asp/image_search.asp?query=Spinal Tumor...

Twoje zdanie tłumaczyłbym jako warstwowe zdjęcie RTG wyśrodkowane na L5.

Chyba, że w tekście mowa o TK, wówczas odpowiedź jest inna.

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2007-11-10 16:52:26 GMT)
--------------------------------------------------

Ale 1 nie przeczy 2. Mam wrażenie, że warstwowe zdjęcia robi się najczęściej w projekcji AP, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by robić je w projekcji bocznej czy skośnej. Inaczej mówiąc, (przynajmniej teoretycznie) możesz mieć zdjęcie AP warstwowe albo skośne warstwowe.
Selected response from:

xxxOTMed
Poland
Grading comment
Dzieki
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4RTG: warstwowe zdjęcie RTGxxxOTMed
3Skoncentrowany
Andrew Stanleyson


  

Answers


55 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Skoncentrowany


Explanation:
Nie jestem pewien, ale tak wyczuwam + proszę wyobrazić sobie stożkowo skoncentrowany promień rentgenowski, którz pokzuje detale w zbliżeniu (powiększeniu)

--------------------------------------------------
Note added at 56 mins (2007-11-10 14:28:09 GMT)
--------------------------------------------------

Skoncentrowany obraz

Andrew Stanleyson
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 8
Notes to answerer
Asker: Dziękuje za dobre chęci, ale odpowiadanie na prozie nie polega na zgadywaniu, tylko na dzieleniu się własną wiedzą


2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
RTG: warstwowe zdjęcie RTG


Explanation:
Mocno mi się wydaje, że chodzi o warstwowy obraz RTG. Jeśli dobrze pamiętam, takie zdjęcia wykonuje się przez odpowiednie zogniskowanie wiązki promieni, żeby uzyskać obraz szczegółów anatomicznych warstwy (w przeciwieństwie do sumarycznego obrazu RTG podczas zdjęcia przeglądowego).
Wygląda to tak:
http://emedicine.com/asp/image_search.asp?query=Spinal Tumor...

Twoje zdanie tłumaczyłbym jako warstwowe zdjęcie RTG wyśrodkowane na L5.

Chyba, że w tekście mowa o TK, wówczas odpowiedź jest inna.

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2007-11-10 16:52:26 GMT)
--------------------------------------------------

Ale 1 nie przeczy 2. Mam wrażenie, że warstwowe zdjęcia robi się najczęściej w projekcji AP, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by robić je w projekcji bocznej czy skośnej. Inaczej mówiąc, (przynajmniej teoretycznie) możesz mieć zdjęcie AP warstwowe albo skośne warstwowe.

xxxOTMed
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 2497
Grading comment
Dzieki
Notes to answerer
Asker: Ale figuruje obok zdjęć przeglądowych, jak AP, boczne, skośne czy w odgięciu/zgięciu.

Asker: Ale generalnie ma to sens