KudoZ home » English to Polish » Medical (general)

formal diagnosis

Polish translation: ostateczne rozpoznanie


20:42 Nov 30, 2008
English to Polish translations [PRO]
Medical - Medical (general) / medical (general)
English term or phrase: formal diagnosis
The Delirium Symptom Interview, the Confusion Assessment Method and the Delirium Scale can all aid in formal diagnosis.
Rafal Jaeschke
Poland
Polish translation:ostateczne rozpoznanie
Explanation:
Na podstawie wymienionych metod.

Unikałbym dosłownego tłumaczenia - nie spotkalem sie z oficjalnymi czy nieoficjalnymi albo nieformalnymi rozpoznaniami. Jeśli już to wstępne, niepotwierdzone, przypuszczalne
Selected response from:

xxxOTMed
Poland
Grading comment
Dziękuję. :-)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3ostateczne rozpoznaniexxxOTMed
3 +1oficjalna/formalna diagnozaIwona2502


  

Answers


14 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
ostateczne rozpoznanie


Explanation:
Na podstawie wymienionych metod.

Unikałbym dosłownego tłumaczenia - nie spotkalem sie z oficjalnymi czy nieoficjalnymi albo nieformalnymi rozpoznaniami. Jeśli już to wstępne, niepotwierdzone, przypuszczalne

xxxOTMed
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 2497
Grading comment
Dziękuję. :-)

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Michal Berski
42 mins

agree  Marek Koprowski
49 mins

agree  redoktor
11 hrs

9 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
oficjalna/formalna diagnoza


Explanation:
IMO



--------------------------------------------------
Note added at   27 min (2008-11-30 21:10:02 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.google.pl/search?hl=pl&q=formalna diagnoza&btnG=S...

http://www.google.pl/search?hl=pl&q=Medycyna "oficjalna diag...

--------------------------------------------------
Note added at   2 godz. (2008-11-30 22:48:06 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.chirurg.pl/mod/wyd/7109.html

--------------------------------------------------
Note added at   2 godz. (2008-11-30 23:24:06 GMT)
--------------------------------------------------

"Osiemdziesiąt procent pacjentów uczestniczących w jednym z badań, których wyniki badań przesiewowych potwierdzono formalną diagnozą uzależnienia od alkoholu, przyjęło skierowanie do udziału w programach leczenia alkoholizmu."

http://www.psychologia.edu.pl/index.php?dz=strony&op=spis&id...

Iwona2502
Poland
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 44

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Natalia Kaluza: oficjalna diagnoza
21 mins
  -> Dziękuję :)

neutral  Michal Berski: diagnoza nie jest słowem stosowanym w języku medycznym, wbrew temu co się laikom wydaje// Mnie to już przestało dziwić, podobnie jak poważniejsze błędy językowe w powaznych artykułach naukowych
49 mins
  -> Nie mam zamiaru spierać się z ekspertem... Może mnie jedynie dziwić, że np. onkolodzy używają języka laików ;) http://termedia.pl/magazine.php?magazine_id=3&article_id=102...

neutral  Marek Koprowski: W każdym razie ani "formalna", ani "oficjalna" diagnoza nie są zbyt często spotykane w polskiej literaturze i dokumentacji medycznej.
1 hr
  -> Nie kijem go to pałką? ;) Anyway,tak właśnie tłumaczy "formal diagnosis" np Klinika Neurologii i Epileptologii Katedry Chorób Ukł. Nerwowego: http://64.233.183.132/search?q=cache:pN8sZExQmNwJ:https://ww...

neutral  redoktor: nie daję negatywa, bo to prawda, że często w różnym piśmiennictwie, także wysokospecjalistycznym, spotyka się takie niechlujstwo językowe; jest to efektem braku przyzwoitej korekty polonistycznej w wielu czasopismach medycznych
11 hrs
  -> A może czasem rejestr-kontekst?Termin ten widuje się zwł.w psychiatrii/psychologii/seksuologii itp,w dosłownym sensie oficjalnego zdefiniowania/potwierdzenia/wykluczenia np ADHD,autyzmu,alkoholizmu http://www.avita.org.pl/oferta/konsultacje_psychiatryczne