KudoZ home » English to Polish » Medical (general)

intracisternal

Polish translation: do przestrzeni podpajęczynówkowej


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:intracisternal
Polish translation:do przestrzeni podpajęczynówkowej
Entered by: Polangmar

17:58 Dec 17, 2010
English to Polish translations [PRO]
Medical - Medical (general) / Badanie obrazowe
English term or phrase: intracisternal
Distribution of contrast media in rats after intracisternal injection.
kgas
Poland
do przestrzeni podpajęczynówkowej
Explanation:
Ściślej mówiąc, do zbiornika płynu mózgowo-rdzeniowego w przestrzeni podpajęczynówkowej - ale skoro w wersji angielskiej jest tylko jedno słowo, to i po polsku można krócej.

In neuroanatomy, a cistern (Latin: "box") is any opening in the subarachnoid space of the brain created by a separation of the arachnoid and pia mater. These spaces are filled with cerebrospinal fluid. There are many cisterns in the brain with several especially large, notable ones each with their own name.
http://en.wikipedia.org/wiki/Cistern_(neuroanatomy)

It is interposed between the two other meninges, the more superficial dura mater and the deeper pia mater, and is separated from the pia mater by the subarachnoid space.
http://en.wikipedia.org/wiki/Arachnoidea

Przestrzeń podpajęczynówkowa (łac. spatium subarachnoideale) - przestrzeń pomiędzy blaszką opony pajęczej a oponą miękką, otaczająca mózgowie w jamie czaszki i rdzeń kręgowy w kanale kręgowym, wypełniona płynem mózgowo-rdzeniowym.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Przestrzeń_podpajęczynówkowa

Zbiorniki to części przestrzeni podpajęczynówkowej (pomiędzy oponą miękką a pajęczą) w miejscach, gdzie opona miękka wnika w zagłębienia powierzchni mózgu.
http://tinyurl.com/2c3c5gl

...przez podanie środka cieniującego do przestrzeni podpajęczynówkowej...
...po wstrzyknięciu do przestrzeni podpajęczynówkowej (przeważnie dokonywanym w odcinku lędźwiowym lub pod potylicą) środka cieniującego...
http://tinyurl.com/324p5hf
Selected response from:

Polangmar
Poland
Grading comment
Dziękuję!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1do przestrzeni podpajęczynówkowejPolangmar
3do przestrzeni płynowejMTG_tlumaczenia


  

Answers


17 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
do przestrzeni płynowej


Explanation:
oczywiście jeśli w grę wchodzi MRI mózgu

MTG_tlumaczenia
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 215

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  WaldekP: IMO, jeśli już to "do przestrzeni płynowej/płynowych MÓZGU"
18 hrs

1 day 2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
do przestrzeni podpajęczynówkowej


Explanation:
Ściślej mówiąc, do zbiornika płynu mózgowo-rdzeniowego w przestrzeni podpajęczynówkowej - ale skoro w wersji angielskiej jest tylko jedno słowo, to i po polsku można krócej.

In neuroanatomy, a cistern (Latin: "box") is any opening in the subarachnoid space of the brain created by a separation of the arachnoid and pia mater. These spaces are filled with cerebrospinal fluid. There are many cisterns in the brain with several especially large, notable ones each with their own name.
http://en.wikipedia.org/wiki/Cistern_(neuroanatomy)

It is interposed between the two other meninges, the more superficial dura mater and the deeper pia mater, and is separated from the pia mater by the subarachnoid space.
http://en.wikipedia.org/wiki/Arachnoidea

Przestrzeń podpajęczynówkowa (łac. spatium subarachnoideale) - przestrzeń pomiędzy blaszką opony pajęczej a oponą miękką, otaczająca mózgowie w jamie czaszki i rdzeń kręgowy w kanale kręgowym, wypełniona płynem mózgowo-rdzeniowym.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Przestrzeń_podpajęczynówkowa

Zbiorniki to części przestrzeni podpajęczynówkowej (pomiędzy oponą miękką a pajęczą) w miejscach, gdzie opona miękka wnika w zagłębienia powierzchni mózgu.
http://tinyurl.com/2c3c5gl

...przez podanie środka cieniującego do przestrzeni podpajęczynówkowej...
...po wstrzyknięciu do przestrzeni podpajęczynówkowej (przeważnie dokonywanym w odcinku lędźwiowym lub pod potylicą) środka cieniującego...
http://tinyurl.com/324p5hf

Polangmar
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 1652
Grading comment
Dziękuję!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  adamgajlewicz
22 hrs
  -> Dziękuję.:)