KudoZ home » English to Polish » Military / Defense

decipher vs. decrypt

Polish translation: tu: odszyfrować a złamać szyfr(deszyfrować)


14:12 Nov 24, 2008
English to Polish translations [PRO]
Tech/Engineering - Military / Defense
English term or phrase: decipher vs. decrypt
Czy jest jakaś różnica? Czy jedno i drugie to odszyfrować / deszyfrować?

Dlaczego (tekst pisany w UK) z uporem używane są takie frazy:

The call content is encrypted, and must be decrypted and deciphered by equipment ...
Andrzej Lejman
Polish translation:tu: odszyfrować a złamać szyfr(deszyfrować)
Explanation:
Propozycja.

IMO "decrypt" oznacza tu techniczne złamanie szyfru, czyli znalezienie klucza do niego, natomiast "decipher" jako odszyfrowanie/rozszyfrowanie oznacza odczytanie, czyli poznanie treści zaszyfrowanego tekstu.

Pewność niewielka, ale na chłopski rozum: najpierw należy "decrypt" - złamać szyfr (czyli znależć klucz do odczytania tekstu), aby następnie "decipher - czyli przy użyciu owego klucza odczytać tekst, czyli odszyfrować, czyli poznać jego treść.

--------------------------------------------------
Note added at   3 godz. (2008-11-24 17:23:02 GMT)
--------------------------------------------------

I see...

"W takim razie "decrypt" jako deszyfrowanie/dekodowanie, czyli posłużenie się (już znanym bo złamanym) kluczem/kodem w celu odczytania tekstu ("decipher").

Za:
http://www.thefreedictionary.com/decrypting
http://www.thefreedictionary.com/decipher

Decrypt - convert code into ordinary language. To convert encrypted text into its equivalent plain text by means of a cryptosystem. (This does not include solution by cryptanalysis.) (Note: The term "decrypt" covers the meanings of "decipher" and "decode.")

Decipher: to translate (writing in code) into ordinary, understandable language They deciphered the spy's letter. to make out the meaning of (something which is difficult to read) I can't decipher his handwriting.


Webster:
Decrypt - to decode or decipher
Decipher - 1. to make out the meaning of poor or partially obliterated writing, etc, E.G. to decipher a manuscript. 2. to discover the meaning of anything obscure or difficult toi trace or understand, E.G. to decipher hierogltphoics, 3. to interpret by the use of a key, as something written in cipher, E.G. to decipher a secret message.

Kościuszko rozróżnia to tak:

Decrypt - odszyfrować
Decipher - rozszyfrować

Przykłady:
"Odszyfrowywanie przebiega bardzo podobnie. Bierzemy kolejne litery szyfrogramu oraz odpowiadające im litery słowa kluczowego (podobnie, jak przy szyfrowaniu). Wybieramy kolumnę odpowiadającą literze słowa kluczowego." (szyfr Vigenère'a)

"Aby zaszyfrować tekst, każdą literę tekstu jawnego zastępuje się odpowiednią literą szyfru: (...) Deszyfrowanie polega po prostu na odwróceniu tej operacji." (szyfr Cezara).

Bardziej to zagmatwane niż sama Enigma... Ja bym tu jednak dała:

Rozszyfrować/odszyfrować ew. odczytać >decipher vs deszyfrować (czyli zastosować klucz > decrypt


HTH




Selected response from:

Iwona2502
Poland
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
2 +2tu: odszyfrować a złamać szyfr(deszyfrować)Iwona2502
4roz-/odkodować i odczytać
maciejm
3odcyfrowany vs. rozszyfrowany
~Ania~


Discussion entries: 3





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +2
tu: odszyfrować a złamać szyfr(deszyfrować)


Explanation:
Propozycja.

IMO "decrypt" oznacza tu techniczne złamanie szyfru, czyli znalezienie klucza do niego, natomiast "decipher" jako odszyfrowanie/rozszyfrowanie oznacza odczytanie, czyli poznanie treści zaszyfrowanego tekstu.

Pewność niewielka, ale na chłopski rozum: najpierw należy "decrypt" - złamać szyfr (czyli znależć klucz do odczytania tekstu), aby następnie "decipher - czyli przy użyciu owego klucza odczytać tekst, czyli odszyfrować, czyli poznać jego treść.

--------------------------------------------------
Note added at   3 godz. (2008-11-24 17:23:02 GMT)
--------------------------------------------------

I see...

"W takim razie "decrypt" jako deszyfrowanie/dekodowanie, czyli posłużenie się (już znanym bo złamanym) kluczem/kodem w celu odczytania tekstu ("decipher").

Za:
http://www.thefreedictionary.com/decrypting
http://www.thefreedictionary.com/decipher

Decrypt - convert code into ordinary language. To convert encrypted text into its equivalent plain text by means of a cryptosystem. (This does not include solution by cryptanalysis.) (Note: The term "decrypt" covers the meanings of "decipher" and "decode.")

Decipher: to translate (writing in code) into ordinary, understandable language They deciphered the spy's letter. to make out the meaning of (something which is difficult to read) I can't decipher his handwriting.


Webster:
Decrypt - to decode or decipher
Decipher - 1. to make out the meaning of poor or partially obliterated writing, etc, E.G. to decipher a manuscript. 2. to discover the meaning of anything obscure or difficult toi trace or understand, E.G. to decipher hierogltphoics, 3. to interpret by the use of a key, as something written in cipher, E.G. to decipher a secret message.

Kościuszko rozróżnia to tak:

Decrypt - odszyfrować
Decipher - rozszyfrować

Przykłady:
"Odszyfrowywanie przebiega bardzo podobnie. Bierzemy kolejne litery szyfrogramu oraz odpowiadające im litery słowa kluczowego (podobnie, jak przy szyfrowaniu). Wybieramy kolumnę odpowiadającą literze słowa kluczowego." (szyfr Vigenère'a)

"Aby zaszyfrować tekst, każdą literę tekstu jawnego zastępuje się odpowiednią literą szyfru: (...) Deszyfrowanie polega po prostu na odwróceniu tej operacji." (szyfr Cezara).

Bardziej to zagmatwane niż sama Enigma... Ja bym tu jednak dała:

Rozszyfrować/odszyfrować ew. odczytać >decipher vs deszyfrować (czyli zastosować klucz > decrypt


HTH






Iwona2502
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 8
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.
Notes to answerer
Asker: Niestety, w tekście pojawia się też oddzielnie "break", gdzie dosłownie jest mowa o brutalnym łamaniu klucza szyfru.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  legato: odszyfrować i odczytać, IMO
2 hrs
  -> Dziękuję :)

agree  mdarron
6 hrs
  -> Dziękuję :)

5 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
odcyfrowany vs. rozszyfrowany


Explanation:
Moim zdaniem tak.

encrypt - zaszyfrowac
decrypt - rozszyfrowac (czesto uzywane rowniez w dziedzinie IT)
decipher - odcyfrowac, odgadnac

~Ania~
United Kingdom
Native speaker of: Native in PolishPolish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4

1 day18 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
roz-/odkodować i odczytać


Explanation:
Tak bym to ujął. Decrypt = odkodować/rozkodować;
decipher = odczytać
M


    Reference: http://tinyurl.com/5ztnqm
maciejm
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 453