KudoZ home » English to Polish » Mining & Minerals / Gems

footboard

Polish translation: spąg


10:34 Jul 7, 2003
English to Polish translations [PRO]
Tech/Engineering - Mining & Minerals / Gems / mining
English term or phrase: footboard
Na gorze podpory w kopalni jest stropnica.
Jak sie nazywa w polskiej kopalni ta czesc na dole podpory?
Teresa Goscinska
Polish translation:spąg
Explanation:
to ta "podłoga" w kopalni

--------------------------------------------------
Note added at 2003-07-07 10:40:09 (GMT)
--------------------------------------------------

Spąg, dolna powierzchnia warstwy (ławicy) skalnej lub kopaliny przylegająca do warstwy leżącej bezpośrednio pod nią.

http://wiem.onet.pl/wiem/00b643.html

--------------------------------------------------
Note added at 2003-07-07 12:08:48 (GMT)
--------------------------------------------------

SPĄGNICA - jeśli myślisz o elemencie tej podpowry

--------------------------------------------------
Note added at 2003-07-07 12:16:06 (GMT)
--------------------------------------------------

Spągnica obudowy górniczej zmechanizowanej

(57) Spągnica obudowy górniczej zmechanizowanej ma podstawową płytę (1) podzieloną na części co najmniej jedną podziałową linią (2) przebiegającą skośnie względem osi (3) symetrii spągnicy i rozciągającą się między bocznymi krawędziami (4) podstawowej płyty (1). Części, na które jest podzielona podstawowa płyta (1), są ze sobą połączone spoiną.

http://www.arsinfo.pl/arspatent/wyd/bup_99/bup21_99/html/wyn...

Zmechanizowana obudowa górnicza o podwyższonym zakresie pracy

(57) Wzór użytkowy rozwiązuje zagadnienie przystosowania określonej zmechanizowanej obudowy górniczej lemniskatowej do pracy w pokładach o większej miąższości od miąższości wynikającej z nominalnych parametrów obudowy.

Obudowę stanowią dwa zestawy (1, 2) określonej obudowy, posadowione jeden na drugim i połączone rozłącznie. Spągnica (3) górnego zestawu (2), z wymontowanym układem przesuwu obudowy, jest skrócona o wielkość ścieżki (4) dla ruchu załogi, a stropnica (5) dolnego zestawu (1) jest skrócona do długości spągnicy (3). Stropnica dolnego zestawu podparta jest stałymi podporami (6), osadzonymi w gniazdach podpór hydraulicznych, a wewnętrzne lemniskatowe łączniki (7) są wydłużone i połączone z tarczą osłonową, przyjmując pozycję w kierunku pionowym. Spągnica (8) dolnego zestawu (1) jest wydłużona i wydłużona jest belka (9) układu przesuwu obudowy. Rozwiązanie pozwala na podwyższenie zakresu pracy obudowy bez konieczności stosowania specjalnych zespołów i możliwe jest do realizacji przez kopalnię we własnym zakresie. Ponadto możliwe jest zachowanie tej samej technologii transportu obudowy jak dla obudowy nominalnej
http://www.arsinfo.pl/arspatent/wyd/bup_99/bup15_99/html/wzo...

Selected response from:

bartek
Grading comment
dziekuje bardzo
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5spągownica
leff
5spąg
bartek


Discussion entries: 2





  

Answers


3 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
spąg


Explanation:
to ta "podłoga" w kopalni

--------------------------------------------------
Note added at 2003-07-07 10:40:09 (GMT)
--------------------------------------------------

Spąg, dolna powierzchnia warstwy (ławicy) skalnej lub kopaliny przylegająca do warstwy leżącej bezpośrednio pod nią.

http://wiem.onet.pl/wiem/00b643.html

--------------------------------------------------
Note added at 2003-07-07 12:08:48 (GMT)
--------------------------------------------------

SPĄGNICA - jeśli myślisz o elemencie tej podpowry

--------------------------------------------------
Note added at 2003-07-07 12:16:06 (GMT)
--------------------------------------------------

Spągnica obudowy górniczej zmechanizowanej

(57) Spągnica obudowy górniczej zmechanizowanej ma podstawową płytę (1) podzieloną na części co najmniej jedną podziałową linią (2) przebiegającą skośnie względem osi (3) symetrii spągnicy i rozciągającą się między bocznymi krawędziami (4) podstawowej płyty (1). Części, na które jest podzielona podstawowa płyta (1), są ze sobą połączone spoiną.

http://www.arsinfo.pl/arspatent/wyd/bup_99/bup21_99/html/wyn...

Zmechanizowana obudowa górnicza o podwyższonym zakresie pracy

(57) Wzór użytkowy rozwiązuje zagadnienie przystosowania określonej zmechanizowanej obudowy górniczej lemniskatowej do pracy w pokładach o większej miąższości od miąższości wynikającej z nominalnych parametrów obudowy.

Obudowę stanowią dwa zestawy (1, 2) określonej obudowy, posadowione jeden na drugim i połączone rozłącznie. Spągnica (3) górnego zestawu (2), z wymontowanym układem przesuwu obudowy, jest skrócona o wielkość ścieżki (4) dla ruchu załogi, a stropnica (5) dolnego zestawu (1) jest skrócona do długości spągnicy (3). Stropnica dolnego zestawu podparta jest stałymi podporami (6), osadzonymi w gniazdach podpór hydraulicznych, a wewnętrzne lemniskatowe łączniki (7) są wydłużone i połączone z tarczą osłonową, przyjmując pozycję w kierunku pionowym. Spągnica (8) dolnego zestawu (1) jest wydłużona i wydłużona jest belka (9) układu przesuwu obudowy. Rozwiązanie pozwala na podwyższenie zakresu pracy obudowy bez konieczności stosowania specjalnych zespołów i możliwe jest do realizacji przez kopalnię we własnym zakresie. Ponadto możliwe jest zachowanie tej samej technologii transportu obudowy jak dla obudowy nominalnej
http://www.arsinfo.pl/arspatent/wyd/bup_99/bup15_99/html/wzo...



bartek
Works in field
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 104
Grading comment
dziekuje bardzo

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
spągownica


Explanation:
"ze stalowym sufitem, złożonym z co najmniej stu półtorametrowych (mierząc wzdłuż ściany) grubych blach – stropnic. Dociskane są one do stropu kamiennego potężnymi siłownikami hydraulicznymi, opartymi na równie mocnych spągownicach, czyli podstawach spoczywających na spągu."


    Reference: http://www.republika.pl/ajarczewski/Szy2002/10Szy2002.htm
leff
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 27